השרה החדשה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, הגישה לוועדת הכספים של הכנסת נייר עמדה ובו התנגדות לצמצום הטבת המס שמוצעת כיום על רכישת רכב חשמלי. לדברי סילמן, צמצום ההטבה יפגע בעמידה של ישראל ביעדי האקלים ויגרום לזיהום אוויר נוסף מתחבורה, ולכן יש לדחות את המתווה בשנתיים לפחות.
בדצמבר 2019 נקבע כי שיעור מס הקנייה על רכב חשמלי יהיה 10% עד 2023 ואז יעלה ל-20% (להבדיל ממס הקנייה הממוצע על רכב רגיל שעומד על 69%). בימים אלה אמורה להתבצע עליית המס ל-20%, עלייה שיכולה להתבטא בפער של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים לעומת המצב הקיים, ולכך המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה סילמן מתנגד כאמור.
סילמן אף פנתה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשרת התחבורה מירי רגב, וציינה פעולות שבכוונתה לנקוט כדי לעודד מעבר לרכב חשמלי, כולל הרחבת מגוון וסוגי הרכבים המיובאים, הגברת השקיפות באשר למידת העברת הטבת המס מהיבואנים לצרכן והאצת פריסת עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
נזכיר שבשנת 2018 משרד האנרגיה הישראלי הציג תוכנית לפיה משנת 2030 תיאסר מכירה של כלי רכב שאינם חשמליים, והחלטת ממשלה משנת 2021 למעבר לכלכלה דלת פחמן אימצה את היעד הזה. אלא שכרגע הוא נראה מאתגר למדי, במיוחד על רקע החלטת האיחוד האירופי ומדינת קליפורניה בארה"ב להגדיר יעד דומה - אך רק לשנת 2035.
כתבות רלוונטיות:
בנייר העמדה של המשרד להגנת הסביבה מפורטות הסיבות לבקשתו כי המס על רכב חשמלי לא יעלה ל-20%.
המשרד מציין כי מחירי החשמל עלו במהלך 2022 ביותר מ-20% וצפויים להמשיך ולעלות. בכך גרמו לייקור עלות השימוש ברכב חשמלי משום שהוא דורש הטענה.
המשרד מציין כי גם מחירי הרכבים החשמליים עצמם עלו במהלך השנה האחרונה ב-10% בשל מחסור בחומרי גלם ובקשיי אספקה, שגרמו לעלייה במחירי סוללות הליתיום שמצויים ברכבים החשמליים. הפרעות אלו צפויות להמשיך להשפיע על מחיריהם של רכבים חשמליים בשנתיים הקרובות. המשרד מציין כי כאשר נקבע במתווה הטבת המס בסוף 2019 שמחיר המס יעלה ב-2023, הסתמכו על כך מחיר סוללות הליתיום יירד, אך בפועל קרה ההיפך.
בעניין העיכוב הממושך באספקת הרכבים, המשרד מציין כי הדבר פוגע בקונים שבעת הרכישה הסתמכו על הטבת המס שיקבלו ובפועל קיבלו את הרכב באיחור רב, כך שההטבה כבר לא הייתה תקפה לגביהם. גם בשנה הקרובה צפוי להימשך העיכוב באספקה ולכן המשרד סבור שיש להקפיא את עליית המס.
עוד סיבה שמציין המשרד בבקשתו להקפיא את עליית המס היא חשש לפגיעה בכדאיות כלכלית שברכישת רכב חשמלי. לפי נתוני משרד התחבורה, בשנת 2022 כ-10.2% ממסירות רכבי הנוסעים בישראל היו של רכבים חשמליים, לעומת מדינות אירופה המפותחות שבהן שיעור הקנייה של כלי רכב חשמליים גבוה יותר. כמו כן, בסוף שנת 2022 שיעור הרכבים החשמליים בישראל עמד על כ-1%.
המשרד להגנת הסביבה מתייחס לנייר העמדה שלו גם לטענה לפיה אם תימשך הטבת המס על רכישת רכבים חשמליים, היא תעודד נסועה מוגברת ותיצור גודש בכבישים.
לדברי המשרד, למרות שהוא מסכים שהטבת המס עלולה להעלות את הנסועה, אי אפשר לפתור את הבעיה בהגדלת עלות הרכישה של רכב חשמלי. ככלל, המשרד תומך בהפחתת הרכבים הפרטיים על הכביש אך מאחר שאלה צפויים להישאר, הוא מעדיף לתעדף רכב חשמלי על פני רכב מבוסס דלק מזהם.
המשרד מסכם כי טרם צמצום הטבת המס, חיוני לקדם רגולציה לקביעת ערכי פליטות גזי חממה מכלי הרכב, רגולציה שתהיה מבוססת על המודל האירופי ותבטיח הסבה הדרגתית של צי הרכב הישראלי להנעה נקייה. אך לפי שעה, כל עוד אין חקיקה זו יש להמשיך עם הטבת המס.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שהתמנתה לפני שבוע לתפקידה נקטה בצעדים ראשונים, והם נוגעים לרכב חשמלי. השרה פנתה כאמור במכתב לשר האוצר ולשרת התחבורה וציינה כי בכוונתה לפעול לקביעת יעדי פליטה על יבואני רכב באופן שיחייב אותם לייבא רכבים חשמליים מכל הסוגים המיובאים בצי הרכב שלהם, ובכך להרחיב את המגוון הנגיש לציבור.
עוד ציינה השרה כי היא תפעל להאיץ את פריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים. קצב פריסת עמדות טעינה עד היום איטי יחסית, ואינו מספק מענה מתאים לקצב כניסת הרכבים החשמליים. על פי הערכות מקצועיות, יש צורך בכ-13,000 עמדות טעינה ציבוריות עד 2025 כדי לאפשר את החדירה הרצויה של התחבורה החשמלית, לעומת 1,070 עמדות ציבוריות בלבד כיום.
בפנייתה, הדגישה השרה כי על הממשלה לפעול ליישום מהיר של פריסת עמדות טעינה מתקציבים אשר הוקצו בעבר, ולהוסיף עליהם תקציבים חדשים. בנוסף, ציינה השרה את החשיבות הקריטית של פיתוח והתאמת רשת החשמל כך שתוכל לתמוך בהתקנת עמדות טעינה.
צעד נוסף שהכריזה עליו השרה סילמן הוא הגברת השקיפות בקשר להטבת המס. ההטבה ניתנת בעת הרכישה וקיים חשש שיבואנים שרוכשים את הרכבים עם ההטבה לא "יגלגלו" אותה לצרכן הסופי.
סילמן הדגישה כי על רשות המיסים לייצר שקיפות אשר תאפשר לעקוב אחר ניצול הטבת המס. כמו כן, יש לדרוש מרשות המיסים פרסום לציבור של השפעת הטבת המס על המחיר הסופי לצרכן, ובכך להוביל להגברת התועלת לצרכן.
זיהום אוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה מזיהום אוויר בישראל. מגזר התחבורה אחראי על כ-40% מנזקי זיהום האוויר ולכ-23% מפליטות גזי החממה במשק.
לדברי המשרד להגנת הסביבה, בישראל נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר מתחבורה. המשרד פועל להפחתת זיהום אוויר זה, בין היתר באמצעות תמיכה לרכישת אוטובוסים חשמליים, פיקוח על ציי רכב כבדים, קידום אזורי "אוויר נקי" בשיתוף רשויות מקומיות ועוד.
המשרד סבור כי החלפה של רכבים פרטיים ומזהמים לרכבים חשמליים תוביל לצמצום נוסף של זיהום האוויר כתוצאה מתחבורה ותשפר את איכות האוויר. בנוסף, מעבר לתחבורה חשמלית תורם לצמצום פליטות גזי החממה בישראל, ומהווה כלי חשוב במעבר למשק לאומי דל פחמן.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "תמרוץ המעבר לרכב חשמלי הכרחי לעמידה ביעדי האקלים של ישראל ולשמירה על אוויר נקי. התחבורה בישראל היא אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום האוויר, בעיקר בערים ובריכוזי האוכלוסייה. הכנסה של רכבים חשמליים, לצד פעולות נוספות, עתידה לצמצם את זיהום האוויר ולשמור על בריאות הציבור, ומהווה צעד קריטי במעבר למשק דל פחמן. אני קוראת לשרי האוצר והתחבורה ולחברי וועדת הכספים של הכנסת לספק תמריצים למעבר לתחבורה חשמלית בתחום המיסוי וכן בתחומים אחרים במטרה לשמור על אוויר נקי".
---
מסמכים רלוונטיים