הממשלה אישרה: מס נסועה על רכב חשמלי
מס הנסועה יממש את עקרון 'המזהם משלם' ויחליף את הצעת האוצר להעלות את המס על רכישת רכב חשמלי, לאחר שמשרדי הממשלה השונים הזהירו מפני פגיעה ביעדי שילוב רכב חשמלי. אך גם הכנסת צריכה לאשר אותו
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 30/1/2024

כחלק מהתאמות התקציב לשנת 2024, על רקע מלחמת חרבות ברזל, הממשלה אישרה לפני שבועיים החלטת ממשלה להטיל מס נסועה על רכבים חשמליים, כתחליף להצעה קודמת שביקשה להעלות את מס הרכישה של רכבים חשמליים.

מס הנסועה אמור לשקף עלויות חיצוניות שנגרמות עקב השימוש ברכב והיקף הנסיעה בו, לרבות תרומה לזיהום אוויר, פליטת גזי חממה, גודש בכבישים והעלאת שיעור תאונות הדרכים, כך שיהיה דומה למס הנסועה שמשלמים רכבי בנזין וסולר כחלק מהתשלום על הדלק.

החלטת הממשלה על מס נסועה מיישמת את עקרון 'המזהם משלם' ונותנת מענה להתנגדות שקמה בקרב משרדי הממשלה והחברה האזרחית כאשר משרד האוצר פרסם לאחרונה על כוונתו לבטל את הטבת ההנחה (מס קנייה נמוך) על רכישת רכב חשמלי. הגורמים טענו כי הדבר יגרום לפחות נהגים להעדיף רכב חשמלי, הנחשב לאחד הפתרונות המרכזיים בהשגת היעדים הלאומיים של ישראל שקשורים להפחתת פליטות וזיהום אוויר מתחבורה.

ההחלטה על מס הנסועה מציינת שייבחנו צעדים משלימים, בינהם קביעת יעדי פליטות גזי חממה ליבואני רכב, מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025, ועוד.

אנשי מקצוע מענף הרכב חוששים כי מדובר ברגולציה חדשנית יחסית בעולם, שמקדימה את זמנה, וכי לא ניתן יהיה ליישם אותה בפועל עקב קשיים טכנולוגיים וקשיי אכיפה ופיקוח. במקביל, הארגונים הסביבתיים מבקשים לפטור תחבורה ציבורית חשמלית ממס הנסועה ולשקול לעכב את יישומו, בהתאם לנתוני ההשתלבות שלו בארץ.

קישור לנוסח החלטת הממשלה בדבר מס נסועה על רכב חשמלי, מופיע בתחתית הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. משרדי ממשלה: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי, 28.12.2023
  2. הציבור מסתער על כלי רכב חשמלי, 14.9.2023
  3. באיחור: ישראל עמדה ביעד 10% אנרגיה מתחדשת, 16.2.2023
  4. בקשה לדחות את עליית המס על רכב חשמלי, 10.1.2023
  5. קליפורניה: משנת 2035 תותר רק מכירה של רכב נקי, 11.9.2022
  6. מידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

ההתנגדות למס רכישה הולידה את מס הנסועה

לפי כחודש דיווחנו על דיון סוער שהתקיים בוועדת הכספים בכנסת בנוגע להעלאת המס על רכישת רכב חשמלי. המס היה צפוי לעלות ב-1 בינואר 2024 עקב מתווה שסוכם בשנים קודמות, אולם נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ומשרד האנרגיה התנגדו לכך בתוקף בנימוקים שהדבר יבלום את מגמת השילוב של הרכב החשמלי בשוק ואיתו את הפחתת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה. בנוסף, טענו המשרדים כי העלאת המס תשית עול כלכלי על רוכשים שגם כך סובלים מעיכוב בייבוא ומייקור הרכב בשל השפעת הסכסוך עם החות'ים.

כיום מס הקנייה של רכב חשמלי עומד על 20% - לעומת המיסוי הממוצע על רכבים לא חשמליים שעומד על 69% ובמקרים מסוימים מגיע ל-83%. אם משרד האוצר לא היה חוזר בו מההחלטה והמס היה עולה בתחילת חודש זה, המס על רכישת רכב חשמלי אמור היה להיות כעת 35% וממשיך לעלות בצורה מדורגת בשנים הבאות.

אלא שהודות ללחץ שהפעילו משרדי הממשלה עברה החלטת הממשלה הנוכחית כאמור, אשר מתמקדת במס על נסועה ולא על קנייה. כמו כן, מס הנסועה יחל רק בעוד שנתיים ולא כבר כעת, כפי שתוכנן במקור עם מס הרכישה.

מס הנסועה שם דגש על מימוש העיקרון "המזהם משלם". הוא יוטל ככל שהנהג ייסע יותר, ו"יתרום" יותר לזיהום האוויר ולפליטות גזי חממה. מס רכישה על רכב חשמלי, לעומת זאת, לא היה מטיל אחריות על המזהמים וייתכן שהיה גורם לירידה במכירת מכוניות אלה בארץ.

החלטת הממשלה, שאישורה הסופי יבוא רק לאחר אישור תזכיר חוק תואם בכנסת, מטילה על שר האוצר להפיץ תזכיר חוק בנפרד מתקציב המדינה לשנת 2024, ולקבוע בו כי החל מיום 1 בינואר 2026 יוטל מס נסועה גם על בעלי רכבים חשמליים. המס ישולם לכל קילומטר נסיעה ושיעור המס יעמוד על15  אגורות לקילומטר בצמוד למדד.

קביעת יעדי פליטות גזי חממה ליבואני רכב

מתווה מס הנסועה גם קובע כי משרד האוצר יבחן קביעת יעדי פליטות גזי חממה מכלי רכב המיובאים לישראל, כך שהמנגנון יעודד ייבוא של כלי רכב חשמליים וכלי רכב מופחתי פליטות גז חממה על פני כלי רכב שאינם מופחתי פליטות, החל משנת 2026, בדומה למנגנונים דומים באיחוד האירופאי, בארה"ב, ועוד.

שיעורי מס קנייה מופחתים לשנים הקרובות

החלטת הממשלה הנוכחית מטילה על שר האוצר גם לקבוע שיעורי מס קנייה מופחתים על רכב חשמלי עבור השנים 2027-2025. השיעורים המופחתים יינתנו בכפוף לאישור החוק על מס נסועה והתחלת גביית המס בפועל. החלטת הממשלה כוללת הצעה לשיעורי מס קנייה. האוצר יכול לקבלה או לקבוע מנגנון אחר, אך באותו היקף אובדן הכנסות למדינה.

צי הרכבים הממשלתיים יוחלף ברכבים נקיים

במקרה של רכב חשמלי, הממשלה לא רק מטילה מסים על האזרחים, אלא גם מראה דוגמא בפעילות שלה. כך, משרד האוצר הודיע לאחרונה כי בתום הליך מכרזי נבחרו 6 הרכבים החשמליים הזוכים שישרתו את צי הרכב הממשלתי, כחלק ממעבר הצי הממשלתי לרכבים בהנעה אלטרנטיבית.

צי הרכב הממשלתי מונה כ-15,000 רכבים, ובהם רכבי משטרה, כבאות, שב״ס ומשרדי הממשלה השונים. מלבד משרדי הממשלה, גופים רבים נוספים כגון רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ועוד, משתמשים בתוצאות של מכרזים אלו לרכישת רכבים.

לדברי משרד האוצר, השימוש ברכבים בעלי הנעה אלטרנטיבית צפוי להקטין באופן משמעותי את הוצאות הממשלה העתידיות בגין דלק ותחזוקה, ובד בבד לתרום לצמצום זיהום האוויר.

המכרז להחלפת הצי הממשלתי ברכבים נקיים פורסם בעקבות החלטת משרד האוצר להצטרף להצהרת סוכנות האנרגיה הבינלאומית  (IEA)להפיכת הצי הממשלתי לנטול פליטות עד לשנת 2035.

החלטת ממשלה קודמת קבעה כי יירכשו רק רכבים היברידיים החל משנת 2022, ורק רכבים חשמליים החל מ-2025.

היעד הלאומי: 95% מהרכבים ב-2030 יהיו נקיים

הצעדים לעידוד השימוש ברכב חשמלי בישראל הם חלק מהחלטת ממשלה משנת 2021 שאימצה את התוכנית הלאומית למעבר לכלכלת דלת פחמן. נקבע בה כי עד שנת 2030 - 95% מהרכבים הפרטיים החדשים שיימכרו בישראל יהיו נקיים, כלומר חשמליים או מבוססי מימן. מדובר ביעד מאתגר בהשוואה למדינות אחרות בעולם. האיחוד האירופי, למשל, נחשב למוביל בתחום ועם זאת קבע יעד דומה רק לשנת 2035.

מודל הביקושים לרכב חשמלי שהציג משרד האנרגיה לפני כחצי שנה מבסס את התרחיש המרכזי שלו על יעדי החלטת הממשלה הנ"ל. בהתאם לכך, אם שיעור כלי הרכב הנקיים אכן יגדלו בשיעור כזה, צריכת החשמל הארצית מענף התחבורה (רכב פרטי, רכב כבד, אוטובוסים ורכבות) תגדל משמעותית ותגיע ב-2030 ל-6% מהצריכה הכללית לעומת פחות מ-1% כיום. ב-2050 צריכת החשמל מתחבורה תעמוד כבר על כ-15%.

לשם השוואה, כיום נוסעים בכבישי ישראל כ-70,000 רכבים חשמליים פרטיים, והם צורכים חשמל בשיעור של כ-0.3 טרה וואט שעה בשנה. בשנת 2030 צפויים להיות כ-1.3 מיליון רכבים נקיים והביקוש לחשמל עבורם יעלה לכ-4 טרה וואט שעה (מתוך כ-94 טרה וואט שעה חשמל שייצרכו באותה שנה בכל הענפים). כמות כלי הרכב הנקיים צפויה להגיע ל-6 מיליון בשנת 2050 ואיתה יעלה הביקוש לחשמל.

התחזית הזו של משרד האנרגיה שואבת עידוד בין היתר מ-3 השנים האחרונות שבהן חל גידול משמעותי ברכישת רכבים חשמליים. כך, בחציון הראשון של 2023 הרכבים החשמליים הפרטיים שנרכשו היו 16.5% מכלל הרכבים שנרכשו בתקופה זו. בשנת 2022 הכמות עמדה על כ-10% מכלל הרכבים וב-2021 – על 4% בלבד. משמע, יש עלייה גדולה בצריכה משנה לשנה.

התייחסויות

ארגון אדם טבע ודין: "לעמדת אדם טבע ודין יש לתעדף בראש ובראשונה מערכות הסעת המונים על פני רכב פרטי, גם כזה שרמת הזיהום בו נמוכה יותר. לנוכח זו, גם אם תאושר הטלת מס נסיעה על כלי רכב חשמליים כתחליף למס הבלו (החל על דלקים פוסיליים), יש לפטור ממס זה באופן קבוע את כל כלי הרכב החשמליים של מערכות התחבורה הציבורית והסעת ההמונים לרבות אוטובוסים חשמליים, מיניבוסים חשמליים, מוניות, רכבות חשמליות למיניהן, וכדומה.

בנוסף, מן הראוי כי מס זה יוטל על כלל כלי הרכב ולא על כלי רכב חשמליים בלבד – הטלת המס בעת זו, טרם מעבר מסיבי יותר של הציבור לכלי רכב חשמליים, עלול לדחות את עמידתה של ישראל ביעד של הפחתת גזי חממה, שכן, אנו עדיין נמצאים בשלב של חדירת השימוש בכלי רכב חשמליים וזו אינה מתקדמת מהר כצפוי ולכן ועדיין יש לעודד את רכישתם על פני כלי רכב המונעים בדלקים פוסיליים.

הטלת מס נסועה נראית כמתבקשת רק לאחר מעבר של יותר שיעור משמעותי יותר של כלל מצבת כלי הרכב הפרטיים לכלי רכב המונעים בתחליפים ולא ע"י דלקים פוסיליים. בנוסף, כל עוד אין הערכות מספקת של מערך השרות לכלי רכב אלו, בין אם אלו קשיים באספקת החשמל לכלי הרכב בשטחים פרטיים או בטיפול רגולטורי בגריטת כלי רכב אלו, אין להטיל מס נוסף שיעכב את רכישתם. עידוד המעבר לכלי רכב בהנעה חליפית למזהמת הוא מטרה דחופה יותר מהכנסות נוספות למדינה מכלי הרכב החשמליים הקיימים".

לגבי מעבר לרכבים נקיים בצי הממשלתי, החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג:  "אנו ממשיכים בתכניתנו למעבר לצי רכב חשמלי. במכרז הנוכחי הגדלנו באופן משמעותי את היצע הרכבים החשמליים אשר מהם יוכלו לבחור עובדי המדינה הזכאים לכך, וכך נוכל להגדיל את פלח הרכבים החשמליים בצי, ולעמוד בהתחייבות שלקחנו על עצמנו. מעבר הצי הממשלתי לרכבים בהנעה אלטרנטיבית הוא חלק ממפת הדרכים הירוקה שאנו מובילים, הכוללת פעולות רבות בתחום האקלים והסביבה, בהן התקנת פאנלים פוטו-וולטאיים על בנייני הממשלה, בינוי ממשלתי מאופס פליטות, ייזום פעולות להתייעלות אנרגטית במשרדי הממשלה, הקמה של מתקני טיפול פסולת והשבת אנרגיה, הנפקת אגרת חוב ירוקה, ועוד. אגף החשב הכללי רואה לנגד עיניו את היתרונות הרבים – הכלכליים והסביבתיים – בקידום פרויקטים ומיזמים שיתרמו למאבק במשבר האקלים, וימשיך לפעול ולקדם פרויקטים נוספים בתחום זה".

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה