בשנים האחרונות, הפך יום כיפור לזירת התגוששות בין המשרד להגנת הסביבה לחלק מהארגונים הירוקים, בשאלה האם ירידת זיהום האוויר בחג מדגימה את תרומתה המשמעותית של התחבורה לזיהום האוויר, ביחס לפליטות מהתעשיה?
המשרד להגנת הסביבה מצביע השנה על ירידה גדולה בריכוזי תחמוצות החנקן [NOx] ואומר כי השיפור באיכות האוויר בחג מדגים את היות התחבורה מקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות. במקביל, חלק מהארגונים הירוקים טוענים כי יש מזהמים אחרים, האופייניים לפעילות תעשייתית, בהם לא נמדדה ירידה דומה ביום כיפור, דבר המלמד על תרומתה המכרעת של התעשיה לזיהום באזורים אלה.
מי צודק? הנה הדברים.
המשרד להגנת הסביבה הודיע כי איכות אוויר טובה מאוד נרשמה ביום הכיפורים בכל תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה וכי עם כניסת החג ירדו באופן דרסטי ריכוזי תחמוצות החנקן [NOx], המהוות סמן לזיהום אוויר מכלי רכב בתחנות התחבורתיות בגוש דן ובירושלים.
ריכוזי תחמוצות החנקן ביום הכיפורים בגוש דן ובירושלים עמדו על ערכים שבין 7 ל-17 חלקים לביליון (חל"ב). זאת לעומת היום לפני כניסת החג בשעות הבוקר (יום ב', 10 באוקטובר 2016) שבו הגיעו הריכוזים בגוש דן עד ל-95 חל"ב ובמרכז ירושלים נרשמו ריכוזים של עד 178 חל"ב.
בנוסף לכך, המשרד להגנ"ס מסר כי השיפור המשמעותי באיכות האוויר ביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות. נדגיש, כי הירידה הדרסטית חלה רק בתחמוצות חנקן ולא בחלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, מאחר ולחלקיקים יש זמן שהות ארוך באטמוספירה (כ-10 ימים) עד לסילוקם.
נראה כי הארגונים הירוקים, מסכימים עם המשרד להגנ"ס בדבר התרומה המכרעת של התחבורה לפליטת תחמוצות חנקן ולזיהום האוויר במרכזי הערים, אך טוענים כי יש מזהמים אחרים, האופייניים לפעילות תעשייתית, בהם לא נמדדה ירידה דומה ביום כיפור, באזורים הסמוכים למפעלים שעובדים ביום כיפור.
עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה הגיבה להודעת המשרד להגנ"ס: "אכן כל שנה במהלך יום כיפור יש ירידה חדה ברמות תחמוצות החנקן אבל זה לא אומר שהאוויר הופך להיות נקי, בטח לא באזורים מתועשים. בבדיקה של כל תחנות הניטור שעשינו ביום כיפור הקודם מצאנו כי במקביל לירידה בתחמוצות החנקן, ריכוזי תחמוצות הגופרית, החלקיקים והאוזון היו דומים. בתחנות מסוימות באזור מפרץ חיפה למשל היתה אף עלייה בחלקיקים בליל כיפור בקרית אתא, קרית בנימין וקק״ל, ובתחנת איגוד מפרץ חיפה עליה בטולואן. באזורים שבהם יש ירידה פתאומית בתחמוצות החנקן בדרך כלל עולה במקביל רמת רמות האוזון שהוא מזהם שניוני. כך שלא ברור מה מטרה ההודעה השנתית הקבועה הזו בדבר ירידה בתחמוצות חנקן מתחבורה ומה היא מחדשת או המסר שהמשרד רוצה להעביר דרכה. במהלך יום כיפור קיבלתי כמה פניות מתושבי חיפה ששאלו כיצד יש ערפיח וזיהום אם אין תחבורה והתשובה שלי היתה שהמפעלים לא צמים ולא מושבתים בכיפור וחלקם אפילו מגביר את הפליטות ועובדה שרואים עליות בחומרים שנפלטים מתעשיה (במעט שנמדד בתחנות)."
למרות שניתן להציג את הדברים כמחלוקת, האמת היא, שנראה כי שני הצדדים מסכימים על (כמעט) הכל. מבין השורות, ניתן להבין כי הם מסכימים שהתחבורה היא התורם המשמעותי ביותר לזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות בישראל ושיום כיפור מדגים זאת.
המחלוקת, כביכול, היא על תרומתם היחסית של הפליטות מהתעשיה לאיכות האוויר באזורים מסוימים במפרץ חיפה. אך בעצם, גם בנקודה זו, לא בטוח שיש מחלוקת, כמו בשאלה האם הצעדים שהמשרד להגנ"ס והממשלה נוקטים לפתרון הבעיה, מספיקים.
תחמוצות החנקן גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים. חשיפה לריכוזים גבוהים מאד של חנקן דו-חמצני, המזהם המזיק לבריאות בתוך תחמוצות החנקן, עלולה לגרום להגברה של תגובות דלקתיות במערכת הנשימה של אנשים בריאים. בקרב חולי מחלת נשימה כרונית (COPD) וכן בקרב חולי אסתמה ומעלה את תדירות הסימפטומים הנשימתיים (התקפים).
בריכוזים סביבתיים נמוכים יותר נמצא קשר בין חשיפה לחנקן דו-חמצני עלייה בשיעור הפניות לחדרי מיון, ועלייה בשיעור האשפוזים עקב מחלות נשימתיות ובעיקר אסתמה. כמו-כן, נמצא כי חשיפה של נשים למזהם זה במהלך השליש הראשון של ההיריון מעלה את הסיכון למומי לב בעובר. חשיפה כזו בשליש האחרון של ההיריון מעלה את הסיכון ללידת תינוק במשקל נמוך.
-------------
קישורים רלוונטיים:
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |