חוק רישוי סביבתי משולב יאושר היום בממשלה
חוק רישוי סביבתי משולב, או בשמו השני חוק רישוי ירוק, צפוי להיות מאושר היום בוועדת שרים לענייני חקיקה. החוק ישפיע באופן ישיר על אלפי מפעלים ועסקים הכפופים לרגולציה סביבתית בנושאים של פליטות לאוויר, שפכים, חומרים מסוכנים, פסולת מסוכנת ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 22/5/2016

עדכון משעה 12:30, 22 למאי: מחלוקות בין התאחדות התעשיינים למשרד להגנת הסביבה דחו את אישור חוק רישוי סביבתי משולב בוועדת השרים לענייני חקיקה למועד אחר. כלומר, בניגוד לרשום בהמשך, בסופו של דבר, החוק לא עלה לדיון היום. נמשיך לעקוב.

----------

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, חוק רישוי סביבתי משולב, יאושר היום (ראשון) בישיבת וועדת השרים לענייני חקיקה, שתתקיים בשעה 13:00 בירושלים. המשמעות היא שהגורמים השונים כנראה הגיעו להסכמה לגבי החוק שכן אחרת הוא לא היה מוגש לוועדה. במרבית המקרים הדיונים בוועדה הם מעין חותמת גומי על הסכמות מוקדמות אליהם הגיעו מאחורי הקלעים.

חוק רישוי משולב, המכונה גם חוק רישוי ירוק, הוא פרויקט הדגל של המשרד להגנ"ס בכל הקשור לייעול תהליכי העבודה ובירוקרטיה הכרוכה ברגולציה סביבתית על המגזר העסקי.

על מי משפיע חוק רישוי סביבתי משולב?

תזכיר חוק רישוי סביבתי משולב שפורסם לפני 9 חודשים, מחלק את העסקים לשלוש רמות על פי מידת השפעתם הסביבתית. רק מפעלי רמה א' (כ- 250) ומפעלי רמה ב' (כ- 3,500) יחויבו ברישוי סביבתי משולב כמפורט בתזכיר החוק. כאשר הדרישות ממפעלי רמה א' מחמירות יותר.

היתרונות והחסרונות בחוק רישוי סביבתי משולב

חוק רישוי סביבתי משולב מבוסס על עקרונות הדירקטיבה האירופאית IED 2010/75/EU . החוק אמור להקל על התעשייה בראש ובראשונה בגלל איחוד תהליכי הרישוי השונים: רישיון העסק, היתר רעלים, היתר פליטה לאוויר, הקלות להזרמת שפכים תעשייתיים, אישורי מנהל לפסולת מסוכנת ותהליכי רישוי סביבתי נוספים לכדי היתר אחד. התעשייה גם תהנה מהוודאות הנגזרת ממשך ההיתר הממושך, כנראה 7 שנים, במקום שנה/שנתיים/שלוש שניתנים היום בהיתרים השונים.

מנגד, החוק, הדומה למתכונת המיושמת כבר היום בהיתר הפליטה לאוויר, ידרוש יישום של טכניקה מיטבית זמינה (BAT) ושלביו השונים יהיו שקופים לציבור על ידי פרסום הבקשות להיתר באינטרנט, קיום שלב של הערות ציבור ופרסום סופי של נוסח ההיתר המלא.

התעשיינים וגורמים נוספים הביעו ביקורת על חלק מהסעיפים בתזכיר חוק רישוי סביבתי משולב שפורסם להערות הציבור לפני 9 חודשים. על חלק מהמחלוקות דיווחנו בעבר, לכשתפורסם הגרסה המעודכנת, לאחר אישור וועדת השרים, מעניין יהיה לבחון כיצד הן נפתרו.

מתי חוק רישוי סביבתי משולב ייכנס לתוקף?

אישור החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה הוא אבן דרך חשובה בתהליך אישור החוק, אך נותרו עוד כמה שלבים. נעשה סדר בתהליך.

וועדת השרים לענייני חקיקה מגבשת את עמדת הממשלה לגבי הצעות חוק ממשלתיות ולאחר אישורה הצעת חוק רישוי סביבתי משולב תתפרסם באופן רשמי כהצעת חוק ממשלתית ותועבר לדיון בכנסת.

בכנסת, החוק יעבור דרך דיוני הוועדה הרלוונטית, כנראה וועדת הפנים והגנת הסביבה, שנמצאת כיום בראשותו של חבר הכנסת מהליכוד, דויד אמסלם. הוועדה רשאית להכניס שינויים בחוק במהלך דיוניה. בנוסף, הצעת החוק צריכה לעבור 3 קריאות בכנסת שרק אחריהן, החוק מאושר סופית.  ונכנס לתוקף בהתאם לתאריך התחולה עליו הוחלט.

ייתכן והסיבה שהחוק הובא עתה לפני וועדת השרים לענייני חקיקה, היא בכדי לנצל במלואו את מושב הקיץ של הכנסת שייפתח השבוע ובדרך כלל נמשך עד סוף חודש יולי. לאחר מכן, הכנסת מחדשת את פעילותה לרוב רק אחרי החגים, שהשנה מתקיימים באוקטובר – כלומר תחזור לפעילות בנובמבר.

אישור מהיר של החוק בכנסת לא מובטח כלל ועיקר ולא חסרים דוגמאות לחוקים שנתקעו למשך שנים במסדרונות הכנסת. למשל חוק קרקעות מזוהמות, שכבר עבר קריאה ראשונה בשנת 2011 ומאז לא התקדם בגלל מחלוקות שונות.

בהקשר הזה, חשוב מאוד להסתכל על הדמויות הפוליטיות הרלוונטיות ובראשן השושבין של חוק רישוי סביבתי משולב, השר להגנת הסביבה, אבי גבאי.

מה עמדתו של השר אבי גבאי בנוגע לחוק רישוי סביבתי משולב?

לפני כ- 3 חודשים, בכנס  סביבה 2050, התייחס אבי גבאי לחוק כשאמר: "אני מאוד מפחד מהחוק הזה. הוא מפחיד אותי. כי כשעושים חוק שעושה כל כך הרבה פשרות לכל כך הרבה אנשים, בסוף יוצא משהו שהוא יותר גרוע ממה שיש היום. אני מפחד שנמצא את עצמנו עם חוק שנועד להקל והוא מקשה. ואם אני אגיע למסקנה שזה מה שיהיה אז מבחינתי לא יהיה החוק. אני לא אקדם את החוק ולא משנה מה יאמרו. אני לא אקדם חוק שאני לא מאמין באמונה שלמה שהוא באמת מצמצם את הבירוקרטיה ויאפשר לנו לקדם את הטיפול באכיפה".

אם בכל זאת החוק מובא כעת לאישור וועדת השרים, כנראה שהחששות של גבאי הופגו בחלקם. למיטב ידיעתנו, עד עתה, הצליח גבאי לעבוד בשיתוף פעולה מוצלח עם ח"כ דויד אמסלם העומד בראש וועדת הפנים והגנת הסביבה. לראייה, הוועדה אישרה עד היום את כל ההחלטות שגבאי הביא אליה, גם אם חלקן נדרשו לשינויים קלים. אלא שחוק רישוי סביבתי משולב הוא הרבה יותר משמעותי ומשפיע על הרבה מאוד גורמים ולכן עם פוטנציאל מחלוקות גבוה.

חילופי תפקידים פוליטיים ישפיעו על החוק?

חשוב לזכור שהמערכת הפוליטית בישראל דינאמית ויחסי הכוחות ובעלי התפקידים עלולים להתחלף כהרף עין ולשנות את המצב. לדוגמא, בשבוע החולף, אחת האפשרויות שעלו על הפרק אך לא התממשו במסגרת הצטרפות ישראל ביתנו לממשלה, הייתה שיבוץ ח"כ אורלי לוי אבקסיס לראשות וועדת הפנים והגנת הסביבה במקומו של ח"כ דוד אמסלם. היו גם שמועות כי המשרד להגנת הסביבה הובטח למפלגת המחנה הציוני, כחלק מהמו"מ להצטרפותם לממשלה, דבר שהיה מביא לחילופי שר וכנראה גם מנכ"ל (שניהם מינויים פוליטיים של מפגלת כולנו) שבוודאי היו טורפים את הקלפים, אך כאמור לא התממשו.

אנחנו נמשיך לעדכן.

---------

קישורים רלוונטיים:

  1. נוסח לא מעודכן של תזכיר חוק רישוי סביבתי משולב, 09.2015
  2. הבעיות בתזכיר חוק רישוי סביבתי משולב, 1.12.2015
  3. רעידת אדמה חקיקתית: תזכיר חוק רישוי סביבתי משולב פורסם, 10.09.2015
  4. איזה חברה תפקח מטעם המשרד להגנ"ס על הרישוי הסביבתי המשולב? 03.01.2016
  5. רישוי סביבתי: כיצד נקבעת כמות ביקורי פיקוח סביבתי לכל עסק? 12.10.2015

תגיות: רישוי סביבתי משולב , רישוי ירוק , וועדת השרים ,