כחלק מיישום חוק אוויר נקי 2008, המשרד להגנ"ס מפרסם הוראות חדשות להפחתת פליטות לאוויר בציי רכב כבדים. ההוראות מתפרסמות בעקבות ממצאים שאסף המשרד, המצביעים על תרומתם המשמעותית של מזהמים הנפלטים מתחבורה לזיהום האוויר. זיהום זה גורם לתחלואה ואף לתמותה מוקדמת בקרב האוכלוסיה. ההוראות החדשות כוללות, בין היתר, דרישה לשימוש הדרגתי בהנעה חלופית (חשמלית, היברידית, גז טבעי או ביודיזל), יעד פליטת מזהמים ממוצע לכלל צי הרכב, מניעת פליטת עשן נראה לעין מכלי הרכב וחובת רישום, דיווח ופרסום לציבור.
בשלב הראשון יחולו ההוראות על 28 ציי הרכב הכבד הגדולים ביותר, המחזיקים לפחות 100 כלי רכב שמשקלם מעל 10 טון. מבחינה כמותית מדובר בכ – 12,000 רכבים כבדים, המהווים רבע מכלי הרכב הכבדים בישראל. בין ציי הרכב הגדולים עליהם יחולו ההוראות בקרוב נמצאות חברות תחבורה ציבורית דוגמת אגד ודן, משאיות איסוף פסולת של העיריות ירושלים ותל אביב וחברות הובלה והפצה דוגמת תעבורה, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), יפאורה תבורי ועוד.
יש לציין שההוראות מתמקדות בהפחתת כמות המזהמים הנפלטים לאוויר מכלי תחבורה כבדים המונעים בדיזל, הכוללים 5% מכלי הרכב הכבדים בארץ אך אחראים לשליש מפליטות כלי הרכב הכבדים. כלי רכב אלו מתאפיינים בפליטה מוגברת של חומר חלקיקי עדין מרחף ותחמוצות חנקן [NOx] לאוויר, ולהתמקדות בהם ישנה חשיבות בריאותית עצומה מאחר שהמזהמים הנפלטים כתוצאה משימוש בדיזל הוכחו כמסרטנים לאדם.
לצד המטרה לצמצם את פליטות המזהמים, המשרד להגנ"ס מעוניין לקדם באמצעות ההוראות גם חדירה של טכנולוגיות חדשות לישראל. שימוש בגז טבעי, למשל, כדאי מבחינה כלכלית אך אינו מצליח לתפוס תאוצה בארץ, בין השאר משום שאין מספיק נקודות תדלוק. המשרד מקווה לעודד שימוש בהנעה חלופית בעזרת ההוראה החדשה.
להלן הדרישות העיקריות המופיעות בהוראות:
כיצד ניתן לעמוד בהוראות?
ניתן לנקוט בפעולות הבאות, בין היתר:
ענישה:
חברות שלא יעמדו בהוראות, עלולות לעמוד בפני קנס בגובה של עד 850,000 ₪ ואף אכיפה פלילית.
---
קישורים רלוונטיים:
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |