חקיקה חדשה להגבלת פליטות ציי רכב כבד
בשל תרומתם המשמעותית של ציי רכב כבד לזיהום האוויר, המשרד להגנ"ס מפרסם הוראות חדשות לבעלי ציי רכב המחזיקים מעל 100 רכבים כבדים, הכוללות יעדי פליטה לכלל צי הרכב, דרישה להשתמש ברכבים היברידיים או כאלה המונעים בחשמל, גז, ביודיזל ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 08/12/2014

כחלק מיישום חוק אוויר נקי 2008, המשרד להגנ"ס מפרסם הוראות חדשות להפחתת פליטות לאוויר בציי רכב כבדים. ההוראות מתפרסמות בעקבות ממצאים שאסף המשרד, המצביעים על תרומתם המשמעותית של מזהמים הנפלטים מתחבורה לזיהום האוויר. זיהום זה גורם לתחלואה ואף לתמותה מוקדמת בקרב האוכלוסיה. ההוראות החדשות כוללות, בין היתר, דרישה לשימוש הדרגתי בהנעה חלופית (חשמלית, היברידית,  גז טבעי או ביודיזל), יעד פליטת מזהמים ממוצע לכלל צי הרכב, מניעת פליטת עשן נראה לעין מכלי הרכב וחובת רישום, דיווח ופרסום לציבור.

בשלב הראשון יחולו ההוראות על 28 ציי הרכב הכבד הגדולים ביותר, המחזיקים לפחות 100 כלי רכב שמשקלם מעל 10 טון. מבחינה כמותית מדובר בכ – 12,000 רכבים כבדים, המהווים רבע מכלי הרכב הכבדים בישראל. בין ציי הרכב הגדולים עליהם יחולו ההוראות בקרוב נמצאות חברות תחבורה ציבורית דוגמת אגד ודן, משאיות איסוף פסולת של העיריות ירושלים ותל אביב וחברות הובלה והפצה דוגמת תעבורה, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), יפאורה תבורי ועוד.

יש לציין שההוראות מתמקדות בהפחתת כמות המזהמים הנפלטים לאוויר מכלי תחבורה כבדים המונעים בדיזל, הכוללים 5% מכלי הרכב הכבדים בארץ אך אחראים לשליש מפליטות כלי הרכב הכבדים. כלי רכב אלו מתאפיינים בפליטה מוגברת של חומר חלקיקי עדין מרחף ותחמוצות חנקן [NOx] לאוויר, ולהתמקדות בהם ישנה חשיבות בריאותית עצומה מאחר שהמזהמים הנפלטים כתוצאה משימוש בדיזל הוכחו כמסרטנים לאדם.

לצד המטרה לצמצם את פליטות המזהמים, המשרד להגנ"ס מעוניין לקדם באמצעות ההוראות גם חדירה של טכנולוגיות חדשות לישראל. שימוש בגז טבעי, למשל, כדאי מבחינה כלכלית אך אינו מצליח לתפוס תאוצה בארץ, בין השאר משום שאין מספיק נקודות תדלוק. המשרד מקווה לעודד שימוש בהנעה חלופית בעזרת ההוראה החדשה.

להלן הדרישות העיקריות המופיעות בהוראות:

  • יעד פליטת מזהמים ממוצע לצי הרכב, כך שעד שנת 2018 יעמוד על 0.03 גרם לק"מ לרכב.
  • קביעת ערכי סף לפליטת מזהמים לרכב כבד לפי סוג הרכב הכבד.
  • חובת הדממת מנועים בעת עמידה בחנייה.
  • חובת שימוש הדרגתי בהנעה חלופית (חשמלית, היברידית,  גז טבעי או ביודיזל), כך שעד שנת 2020 3% מהצי יעשה שימוש בהנעה זאת.
  • מניעת פליטת עשן נראה לעין מכלי הרכב.
  • דרישה לביצוע הכשרות לנהיגה חסכונית וירוקה לנהגי החברה.
  • חובות רישום, דיווח ופרסום לציבור החל משנת 2015.

כיצד ניתן לעמוד בהוראות?

ניתן לנקוט בפעולות הבאות, בין היתר:

  • התקנת מסננים.
  • הוצאת כלי רכב ישנים ומזהמים מכלל שימוש.
  • הצטיידות בכלי רכב חדשים.
  • שימוש בטכנולוגיות הנעה חלופיות.

ענישה:

חברות שלא יעמדו בהוראות, עלולות לעמוד בפני קנס בגובה של עד 850,000 ₪ ואף אכיפה פלילית.

---

קישורים רלוונטיים:

  1. הוראות למניעה וצמצום של זיהום אוויר מצי כלי רכב כבד, ספטמבר 2014 – המשרד להגנ"ס [pdf]
  2. רשימת ציי רכב המחזיקים מעל 100 רכבים כבדים – המשרד להגנ"ס [pdf]
  3. מסמך הנחיות לדיווח פליטות גזי חממה מציי רכב, ספטמבר 2014 – המשרד להגנ"ס [pdf]
  4. עמוד ראשי - זיהום אוויר

--------

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
איירלאב אודי רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>