ב 1 לחודש (ספטמבר) הושקה גרסה חדשה של המערכת הממוחשבת להיתר רעלים שעד היום פעלה כפיילוט בגרסה חלקית המיועד למפעלים בסיווג A בלבד. הגרסה החדשה מרחיבה את השימוש במערכת הממוחשבת למאות מפעלים נוספים, בסיווג B ומציגה יכולות חדשות שיקלו על תהליכים הקשורים בהיתר רעלים. הפרטים המלאים לפניכם.
המשרד להגנת הסביבה עמל בשנים האחרונות על פיתוח מערכת ממוחשבת דרכה יוגשו הבקשות לחידוש או שינוי היתר רעלים, שעד היום הוגשו בטפסי נייר. המערכת החדשה אמורה להקל באופן משמעותי על כ – 4,000 בעלי היתר רעלים בישראל הנדרשים לחדש היתר רעלים כל שנה, שנתיים או שלוש בהתאם לסיווג רמת הסיכון שלהם. בנוסף, המערכת עתידה לאפשר למשרד להגנ"ס לנהל את כל תחום החומרים המסוכנים והיתרי הרעלים בצורה יעילה ומתקדמת.
כך, באוקטובר 2015 עלתה לאוויר הגרסה הראשונה של המערכת הממוחשבת להגשת בקשות להיתר רעלים, שהושקה כפיילוט המיועד לכ 100 מפעלי A בלבד, שהיתר הרעלים שלהם יפוג עד ה 31.12.2016
השבוע, ב- 1 לספטמבר 2016 הושקה גרסה חדשה (גרסת פורטל) שתהיה רלוונטית עבור מפעלי A ו-B, שתוקף היתר הרעלים שלהם יפוג במהלך 2017.
חשוב לדעת כי עד למעבר מלא לגרסה החדשה, מפעלי A בלבד, שתוקף היתר הרעלים שלהם פג עד ה 31.12.2016, ימשיכו לעבוד על הגרסה הראשונה של המערכת הממוחשבת (גרסה 0.8).
חלק מהרציונל בהשקת פיילוט מצומצם בהיקפו כשלב ראשון, היה על מנת ללמוד ממנו ולהפיק לקחים לקראת השקת המערכת המלאה. ואכן, בתקופת הפיילוט, פרסמנו מספר תלונות והערות שעלו מצד המשתמשים.
בהתאם, בגרסת פורטל החדשה, מתאפשר דיווח מקוון גם עבור חומרים מסוכנים שלא נמצאים במאגר החומרים שכבר קיים במערכת וכבר אין צורך לצרף טבלת דיווח ידנית.
למרות זאת, גם בגרסה החדשה, עדיין יש שימוש בטפסי נייר. לאחר סיום מילוי כל פרטי הבקשה לחידוש היתר רעלים במערכת הממוחשבת, מתקבל חזרה מייל עם טבלת החומרים והפרטים שהוזנו. את המידע הנ"ל יש להדפיס ולשלוח יחד עם טופס הבקשה למשרדי המחוז של המשרד להגנ"ס בדואר או פקס.
במשרד להגנת הסביבה מזכירים כמה כללים לדיווח במערכת הממוחשבת:
-------------
קישורים רלוונטיים
חברות לטיפול בפסולת מסוכנת: