המערכת הממוחשבת להיתר רעלים עולה לאוויר
המשרד להגנת הסביבה משיק פיילוט של המערכת הממוחשבת החדשה להיתר רעלים עם 100 מפעלים. אילו חידושים קיימים במערכת ומה הבעיות הצפויות למדווחים?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 17/9/2015

ביום הדרכה שהתקיים שבוע שעבר בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ואגף סביבה, בריאות ובטיחות בהתאחדות התעשיינים, הוצגה לראשונה המערכת הממוחשבת החדשה להיתר רעלים בפני נציגי קבוצת המפעלים הראשונה שתשתמש במערכת.

כזכור, המערכת הממוחשבת נועדה לשדרג ולפשט את תהליך הגשת הבקשה להיתר רעלים ולהחליף את טופס הבקשה להיתר רעלים בו משתמשים כיום אלפי ארגונים הנדרשים להיתר רעלים.

המשרד להגנת הסביבה החליט שבשלב ראשון תתנסה במערכת קבוצה של כ- 100 מפעלים מסיווג A. לאחר מכן יבצעו תיקונים הכרחיים במערכת וביוני 2016 היא תתחיל לשמש את כלל הארגונים הנדרשים להיתר רעלים.

איה פכט, ראש תחום היתר רעלים במשרד להגנת הסביבה, הציגה את השינויים העיקריים בדיווח רעלים במערכת החדשה, ביניהם הדרישה לפרט הרכב של תערובות ולדווח את מאפייני הסיכון R ו- H של כל חומר מסוכן לפי גיליון הבטיחות MSDS.

מספר נושאים עלו לדיון בעקבות אי בהירות:

אריזות חומרים מסוכנים

אחד המשתתפים ביום ההדרכה ציין כי דיווח על אריזות חומרים מסוכנים במערכת החדשה הוא בעייתי, היות ומפעלים רבים מחזיקים את החומרים המסוכנים במגוון כלי איחסון. על פי צורת הדיווח החדשה, עסק יידרש להזין כל כלי אחסון מסוג שונה בשורה נפרדת (עבור אותו חומר).

נציגי המשרד להגנ"ס ציינו כי יבחנו מחדש את הדיווח על האריזות.

חומרים ללא מספרי CAS

במערכת החדשה תהיה חובה לדווח מספרי CAS, אך מספר מפעלים ציינו כי ישנם ספקי חומרים מסוכנים בחו"ל שלא מספקים מספרי CAS. לדברי איה פכט, השימוש במספרי CAS הינו חובה באירופה, וכי במקרים בהם המידע יהיה חסר, יש לפנות למשרד להגנ"ס.

כפילות בדיווח חומ"ס לפיקוד העורף

כפי שציינו בעבר, אחת הביקורות כלפי המערכת החדשה היא הכפילות בדיווח על חומרים מסוכנים לפיקוד העורף, מצב שמייצר עבודה בירוקרטית לעסקים.

הזנה ידנית של מאפייני החומרים המסוכנים

בגרסה הראשונית של המערכת הממוחשבת, הזנת הפרטים עבור כל אחד מהחומרים המסוכנים תתבצע באופן ידני. לאחר שלב הפיילוט, כשבסיס המידע יכיל את מרבית החומרים, אפשר יהיה לבחור אותם מרשימה ללא הצורך להזין מחדש את כל הנתונים. בנוסף, כרגע אין צורך להצמיד גיליונות בטיחות MSDS לדיווח, אך בעתיד זה יידרש.

כרטיס חכם

על מנת להתחבר למערכת הממוחשבת של היתרי רעלים נדרש כרטיס חכם אישי המשמש לצורכי זיהוי ואבטחת מידע. כל אתר המגיש בקשה להיתר רעלים, יידרש לכרטיס חכם, אותו ניתן לרכוש באחת מ-2 חברות המאושרות לכך. עלות הכרטיס  היא כ- 350 ש"ח לשנתיים כולל מע"מ.

למידע נוסף על הכרטיס החכם, המשרד להגנת הסביבה [pdf]

תמיכה והדרכה

המשרד להגנ"ס מעמיד מוקד תמיכה מקצועיות ומוקד תמיכה טכנית אליהם ניתן לפנות בין השאר באמצעות טלפון ודוא"ל. שעות פעילות המוקדים ופרטי הקשר בעמוד הבא.

פסולת מסוכנת

באופן דומה לתהליך הקיים כיום להגשת בקשה להיתר רעלים, גם במערכת הממוחשבת החדשה תהיה דרישה לדיווח על הפסולת המסוכנת המיוצרת. רעיה בליטמן, ראש תחום פסולת מסוכנת מאגף חומרים מסוכנים במשרד להגנ"ס, הסבירה על דיווח הפסולת המסוכנת במערכת החדשה.

בשנה האחרונה הוכנסו לשימוש מונחים בינלאומיים באישורי מנהל שמנפיק המשרד להגנת הסביבה ליצרנים ומתקני טיפול בפסולת מסוכנת. המונחים לקוחים מתוך קטלוג הפסולת האירופאי ומסיווג של אמנת באזל. מונחים אלה גם ישמשו במערכת הממוחשבת להיתר רעלים. במערכת הממוחשבת ישנן טבלאות שונות עבור יצרן פסולת, תחנת מעבר ומפעל לטיפול בפסולת מסוכנת.

רעיה בליטמן מהמשרד להגנת הסביבה הדגישה: "הנושא החשוב מבחינתנו הוא הזיהוי החד ערכי של הפסולת המסוכנת. המספר הזה ילווה את הפסולת המסוכנת בכל המערכות. אחר כך אנו מקבלים דיווחים מתחנות מעבר וממפעלי טיפול בהסתמך על הזיהוי. המידע הזה משמש אותנו רבות, בין השאר לצורך דיווח לאמנות בינלאומיות ולשם קביעת מדיניות לטיפול בפסולת מסוכנת".

------

קישורים רלוונטיים

  1. מדריך משתמש למערכת ממוחשבת היתר רעלים, המשרד להגנ"ס [pdf]
  2. מדריך התחברות עם כרטיס חכם, המשרד להגנ"ס [pdf]
  3. החל מאוקטובר: מערכת חדשה להגשת היתר רעלים, 22.07.2015
  4. מתקן נוסף מקבל אישור מנהל רוחבי, 06.09.2015
  5. מידע נוסף באתר המשרד להגנת הסביבה
  6. היתר רעלים – עמוד ראשי | infospot
  7. פסולת מסוכנת | infospot

חברות לטיפול בפסולת מסוכנת:

תגיות: חומרים מסוכנים , היתר רעלים , פסולת מסוכנת , דיווח , גליון בטיחות MSDS ,