לאחר ההודעה הדרמטית של בעל השליטה בחיפה כימיקלים, ג'ולס טראמפ, על סגירת החברה, החלו ניסיונות של הרגע האחרון במטרה למנוע את סגירת המפעלים שיובילו לפיטוריהם של מאות עובדים. האם ימצא פתרון או שהמפעלים אכן ייסגרו?
בעקבות ישיבת חירום שהתקיימה ביום חמישי בנוכחות מרבית הגורמים הרלוונטיים, הוחלט לבחון אפשרות לייבא אמוניה באיזוטנקים, דרך נמל חיפה, למפעל הדרומי של חיפה כימיקלים. זאת כפתרון זמני וקצר שיוחלף לאחר מכן בחלופה של אוניית אמוניה קטנה. לגבי המפעל הצפוני, המצב יותר מסובך.
מסתבר כי בימים האחרונים פועל ראש עיריית דימונה, בני ביטון, לגשר בין כל הצדדים הרלוונטיים על מנת למנוע את סגירת המפעל הדרומי של חיפה כימיקלים המספק פרנסה לתושבי דימונה. בישיבת חירום שיזם ביום חמישי השתתפו: שרת המשפטים - איילת שקד, השר להגנ"ס - זאב אלקין, מנכ"ל משרד הכלכלה - שי רינסקי, מנכ"ל חיפה כימיקלים - נדב שחר, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים דרום - יהודה פרץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ונציגים מטעם הנמלים אשדוד וחיפה, והמשרדים הממשלתיים הגנת הסביבה והפנים ופיקוד העורף.
בהודעה שפורסמה מטעם ביטון נאמר, כי בישיבה התקבלו מספר החלטות ביניהן: הפסקת שביתת עובדי חיפה כימיקלים דרום וקידום הבדיקות להובלת אמוניה באיזוטנקים מנמל חיפה למישור רותם, תוך כדי בחינת אפשרות שאלקין יוציא אישור מיוחד להובלת הרעלים. נציגים מחיפה כימיקלים, המשרד להגנ"ס ופיקוד העורף ישבו כדי לקדם את הנושא.
בנוסף, סוכם כי בעוד כחודש יבחן המשרד להגנ"ס את האפשרות לתת אישור להפעלת אוניה קטנה בנמל חיפה.
בהמשך להודעתו של ראש עיריית דימונה, בני ביטון, מסרה חיפה כימיקלים, כי אם אכן יינתנו כל האישורים שיאפשרו להתחיל ולהזמין איזוטנקים, ניתן יהיה להקפיא את הפיטורים במפעל הדרומי לבדיקת חלופה זמנית זו.
יחד עם זאת מבקשים בחברה להבהיר, כי חיפה כימיקלים בודקת מזה מספר שבועות את חלופת האיזוטנקים, ועד כה לא הצליחה לאתר כמות מספיקה של איזוטנקים להפעלת מפעל אחד. לטענת החברה, אין מילוי סדיר של איזוטנקים באמוניה באגן הים התיכון, והחברה נמצאת בקשר עם ספקים מצריים וטורקיים המוכנים לבדוק הקמת מערכת מילוי בהיקף הנדרש.
החברה מוסיפה וטוענת, כי לצורך השימוש באיזוטנקים יצטרכו להשתמש בכל קווי הספנות מאזורים אלה לישראל תוך שימוש בנמל חיפה ונמל אשדוד. לדברי החברה, האיזוטנקים הראשונים לא יגיעו לפני אמצע ספטמבר אם יתקבל היתר רעלים מתאים כבר השבוע.
לגבי המפעל בצפון, טוענת החברה, כי כמות האיזוטנקים הזמינה בעולם לא תאפשר את הפעלת המפעל בחיפה, שם נדרש פתרון אחר. "אין בכל העולם שימוש בכמות כזו של איזוטנקים מלאים באמוניה ואין ולו מפעל דשנים אחד בעולם שמייצר דשנים תוך שימוש באיזוטנקים, כך שבכלל לא קיים ביטחון שהחברה תוכל לתפקד בצורה זו".
בחברה מבקשים להדגיש, כי המדינה קבעה שאופציית האיזוטנקים מסוכנת יותר מאופציית ייבוא אמוניה באוניה קטנה, וכי הסכמת החברה לעשות ניסיון באופציה זו נובעת מכך שהפתרון של יבוא אמוניה באונייה קטנה אינה ישימה באופן מידי, אך מצפים שתאושר בהמשך. "יש לזכור כי כל טירוף המערכות שבו אנו שרויים בתקופה האחרונה נובע מבירוקרטיה שלא מתפקדת, ומהחלטות ממשלתיות שלא יושמו. אנחנו מצפים שהפעם יהיה אחרת. לא ניתן יהיה לסגת מתהליך סגירה בפעם שניה. לגבי המפעל הצפוני אנחנו מצפים למנהיגות ממשלתית שתוביל לפתרון למול הפופוליזם השטחי שהביא אותנו עד הלום."
----------
קישורים רלוונטיים: