כתב אישום הוגש נגד חברת קצא"א ו-4 בעלי תפקידים בחברה בעבר ובהווה בשל דליפת הנפט בעברונה לפני כ-7 שנים.
לפני כשנתיים קצא"א הגיעה לפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה עקב אותה דליפה. במסגרת הפשרה שהושגה הוסכם שהיא תשלם פיצוי של כ-100 מיליון ₪ לצורך שיקום השמורה ובגין הפגיעה בסביבה. כעת מוגש נגדה גם כתב אישום פלילי.
הדליפה בעברונה התרחשה מצינור נפט של חברת קצא"א וגרמה לזיהום חמור של 144 דונם לפחות משטח השמורה בדרום. כ-5 מיליון הליטרים של הנפט הגולמי שזרמו על פני הקרקע זיהמו אותה ופגעו קשות במערכת האקולוגית באזור. כיום עדיין נמשכים תהליכי שיקום הקרקע של השמורה.
לאחרונה דיווחנו כי נכשל הניסיון לשקם את הקרקע המזוהמת עם טיפולIn Situ , כלומר מבלי להוציא את הקרקע המזוהמת ולהחליפה בקרקע אחרת וליצור בכך פגיעה אקולוגית. כעת נבחנת האפשרות להוציא את הקרקע המזוהמת מהאתר.
כתבות רלוונטיות:
הדליפה בעברונה התרחשה ב-2014 במסגרת עבודות לשינוי תוואי הצינור של קצא"א לצורך בניית שדה התעופה "רמון". בעקבות כשל הנדסי הצינור התפרק וזרמו ממנו כ-5 מיליון ליטרי נפט גולמי. זרימת הדלק סחפה עימה צמחים ובעלי חיים, לרבות מינים מוגנים, וגרמה לפגיעה במבנה הקרקע ובמיקרו בתי גידול. כמו כן נגרמה פגיעה בקרום פני הקרקע ובזמינות המים באזור.
בכתב האישום שמוגש כעת נגד קצא"א, כ-7 שנים לאחר המקרה, נטען שהגורם העיקרי לכשל ההנדסי הוא ביצוע העבודה באופן לקוי ובהיעדר תכנון מפורט, תוך הפרת כללי בטיחות ונהלים בחברת קצא"א והיעדר תיאום מספק בין גורמי התכנון והביצוע. האירוע והנזק שנגרם בעקבות כך נגרמו על פי כתב האישום בשל מעשיהם ומחדליהם של הנאשמים, כל אחד לפי חלקו.
כאמור, מלבד קצא"א כלולים בכתב האישום ארבעה בעלי תפקיד בה בהווה ובעבר: סמנכ"לי ביצוע והנדסה, מהנדס אגף הנדסה ומנהל יחידת אחזקת הקווים בקצא"א.
ניסיון שיקום הקרקע בשמורת עברונה, שנעשה בתהליך פיסיקלי וביולוגי, התחיל כפיילוט על שטח של דונם בשמורה. לאחר שהפיילוט זכה להצלחה מזהירה של 96.4% ירידה כללית בריכוז הנפט בשטח, הוא הורחב לכלל השמורה.
לא ברור מדוע, אך ההצלחה בפיילוט לא שוחזרה והפחתת ריכוז הנפט בכלל השמורה הייתה בשיעור של 46.4% בלבד. זה לא עמד ביעד של הפחתת 70% מריכוז הנפט בקרקע ולכן המשך ניסיונות השיקום לא יכללו טיפולIn Situ באתר אלא ככל הנראה הוצאה של הקרקע המזוהמת ממנו וטיפול בה במקום אחר. הבעיה היא שהוצאה של הקרקע עדיפה פחות שכן היא פוגעת במרקם האקולוגי הייחודי שנוצר בשטח.
כזכור, במסגרת גישור שהתקיים בתביעה הייצוגית האזרחית שהוגשה נגד קצא"א, המדינה הצטרפה כ'נאמן הציבור' במשאבי הטבע וכתובעת פוטנציאלית כדי לזכות בשם הציבור בפיצוי לצורך שיקום השמורה ובגין נזקים סביבתיים. זאת לאור עמדת המדינה כי היא התובעת הנכונה ביחס לנזקים שנגרמו לסביבה וכתוצאה מכך לכלל הציבור.
במסגרת הפשרה שהושגה הוסכם שהיא תשלם פיצוי של כ-100 מיליון ₪ לצורך שיקום השמורה ובגין הפגיעה בסביבה. כעת מוגש נגדה גם כתב אישום פלילי.
חברת קצא"א: "קצא"א מחויבת לערכי הטבע והגנת הסביבה, ומשקיעה לאורך השנים לשם כך משאבים רבים. מדובר באירוע חריג מלפני כשבע שנים, שאירע בעקבות כשל נקודתי, שלא במהלך פעילותה השוטפת של החברה, אלא במסגרת עבודות לשינוי תוואי הצינור לצורך בניית שדה התעופה "רמון".
מיד לאחר קרות האירוע נהגה קצא״א באחריות וביעילות ופעלה באופן מקצועי ומהיר.
מאז האירוע החברה הפיקה לקחים, שינתה נהלים ופועלת רבות לשיקום הקרקע, כולל באמצעים החדישים ביותר בעולם, במסגרת זו ביצעה פרויקט ייחודי לניקוי הקרקע בשיתוף רשות הטבע והגנים".
ספקים לטיפול בזיהום קרקע:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
ורידיס | דורון בכר | 054-9360419 | verisoil@infospot.co.il |
קומפוסטאור | ליאת גרוס | 072-3719906 | compost@infospot.co.il |
גרינסויל | סתיו אמרוסי | 054-9360575 | greensoil@infospot.co.il |
טיבכו | רותם נסל | 072-3942060 | tibco@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |