בימים האחרונים פורסמה טיוטה של עדכון גרסה להוראות לעמידה בתנאים של היתר רעלים בתחום ההגנה על סייבר בתעשייה. מדובר בגרסה 2.0 של מדריך שפורסם בתחילת שנת 2020 ועתיד להחליפו לאחר סבב הערות הציבור.
השינוי העיקרי הוא דרישה חדשה מכ- 1,000 מפעלים העוסקים בחומרים מסוכנים ובעלי היתר רעלים בסיווג רמת סיכון A (סיכון גדול) ו-B (סיכון בינוני) לבצע סקר סיכונים בהיבט של הגנת סייבר.
ככל שהסקר יצביע על סיכון גדול יותר לסביבה ולציבור, המפעל יידרש ליישם דרישות מקיפות ומעמיקות יותר כמתואר במדריך. עלות היישום יכולה להגיע ליותר ממיליון ₪. ענף משנעי החומ"ס יטופל בנפרד מהמדריך החדש.
נכון להיום התנאים להיתר רעלים להגנת סייבר מיושמים בצורה מדורגת על כ- 200 מפעלי סווסו SEVESO – קבוצת מפעלים שעוסקים בחומ"ס בעלי הסיכון הרב ביותר על פי דירקטיבת סווסו האירופאית. עד כה כ- 70 מפעלי סווסו נדרשו לנושא. מפעלי סווסו הם בפועל תת-קבוצה מבין המפעלים ברמת סיכון A לפי הסיווג של חוק חומ"ס.
כלומר, כעת רוצים להרחיב את דרישות הסייבר להיתר רעלים מכ- 200 מפעלי סווסו, ל- 1,000 המפעלים בעלי היתר רעלים ברמת סיכון A ו- B.
טיוטת ההנחיות החדשה מפורסמת להערות הציבור עד לתאריך 31.12.2021.
כתבות רלוונטיות:
על רקע התעצמות פגיעות הסייבר ברחבי העולם, המשרד להגנת הסביבה גיבש הוראות להגנת סייבר למפעלים העוסקים בחומרים מסוכנים, במטרה לצמצום ולמנוע מתקפת סייבר שתגרום לאירוע חומ"ס.
כבר בשנת 2017 המשרד להגנ"ס הודיע על כוונתו לגבש תנאים להיתר רעלים להגנת סייבר וטיוטות ראשונות אכן פורסמו להערות ציבור בשנים 2018-2019. כאשר במקביל החל פיילוט ליישום התנאים על 9 מפעלים. בשנת 2020 פורסמה גרסה סופית של המדריך להגנת סייבר והמשרד להגנ"ס החל לדרוש ממפעלים המוגדרים בעלי רמת סיכון גבוהה לפי דירקטיבת סווסו האירופאית (SEVESO), ליישם את דרישות הגנת הסייבר.
לפי הנתונים שהמשרד פרסם, נכון ללפני חודשיים, כ- 70 מפעלים מוסדרים בתנאי הגנת הסייבר להיתר רעלים, כולם מפעלי סווסו, כמחציתם סווסו עליון והיתר סווסו תחתון (חלוקה לפי רמת סיכון).
כאשר המשרד להגנת הסביבה בחן על מי להחיל את ההוראות להגנת סייבר, עלו לדיון 3 חלופות:
בסוף, החלופה שנבחרה היא האחרונה: החלת הרגולציה רק על מפעלי A ו-B (וכן מפעלי סבסו).
שאלה נוספת שהתקיים סביבה דיון היא כיצד ליישם את הרגולציה על קבוצת המפעלים החדשה? בכל מקרה יישומה יתבטא בכך שהמפעלים יידרשו לערוך בקרה למזעור ההיתכנות של אירוע חומ"ס שנובע מפרצת אבטחה טכנולוגית ובזיהוי נקודות תורפה במערכות הממוחשבות של הארגון. אך גם לביצוע בקרות יש רמות שונות והועלו גם כאן לדיון 3 אפשרויות:
כאמור, החלופה שנבחרה היא שרמת הבקרות שהמפעל יידרש להן תהיה בהתאם לרמת הסיכון הפרטנית שלו, כפי שיעלה מסקר סיכונים. היתרון בחלופה זו הוא התאמה של רמת הבקרות לרמת הסיכון, תוך צמצום הנטל שיוטל על התעשייה. באמצעות יצירת מדרג הכולל 4 מדרגות, אופן יישום המדיניות צפוי להיות ברור וכזה שנותן ודאות בתעשייה לגבי היקף הדרישות הצפויות ממנה.
יצוין כי תהליך העדכון של סקר הסיכונים הכללי לנושאי חומרים מסוכנים צפוי מדי 7 שנים לפי המדיניות של המשרד להגנ"ס. אך מאחר שתדירות זו אינה מספיקה כדי לתת מענה לקצב המהיר של השינויים בתחום הגנת הסייבר, יידרש עדכון של הסקר בהיבטי הגנת הסייבר כל 3.5 שנים.
כדי להקל על המפעלים בביצוע המשימה החדשה של התייחסות לסייבר בסקר הסיכונים, המשרד להגנ"ס הכין מדריך מפורט לאופן ביצוע הסקר בתחום הסייבר. כמו כן, הוא מקדם הכשרה ייעודית למפעלים בנושא.
עלות הטמעת המדיניות צפויה להשתנות ממפעל למפעל, בהתאם לרמת הבקרה (האבטחה) שיידרש לה והמצב של הגנת הסייבר במפעל כיום. נתוני הפיילוט שהתקיים על 9 מפעלים מלמד על סדר הגודל של העלויות:
חישוב העלויות הנ"ל לא לוקח בחשבון זמן ניהול ועלויות כוח אדם פנימי במפעל שעוסקים בנושא.
בנוסף לכל המתואר לעיל, נעשו מספר שינויים נוספים:
שינויים נוספים, פירוט מלא ונוסח שלם של העדכון, במסמכים שלפניכם, בתחתית הידיעה.
---
מסמכים רלוונטיים: