נושא יבוא האמוניה וחרב הפיטורים המונחת מעל ראשי העובדים של מפעל חיפה כימיקלים ממשיכים להעסיק את הממשלה המנסה למצוא פתרון למצב שהסתבך, ובעיקר איך לגרום לעיריית חיפה לשנות את דעתה או לעקוף אותה.
בישיבה שקיימה ועדת הכספים בתחילת השבוע, נזף יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, בצדדים והציע ליזום 'חוק עוקף עיריית חיפה' לפיו יוגדר גורם ממשלתי שיכריע במקרים של חילוקי דעות סביב מתן רישוי עסקים כאשר קיים אינטרס כלכלי לאומי. על פי החוק, הממשלה תהיה רשאית להפקיע את הסמכות מהרשות המקומית העסק ולהעניק רישיון עסק במקומה. "400 עובדים על הגב שלכם, מדובר בפיקוח נפש".
במקביל מדווח המשרד להגנ"ס, כי בשבועות האחרונים התקיים שיח מקצועי בין אנשי המשרד לבין עיריית חיפה, עמותת צלול ויועציהם, הנוגע לחלופות לאספקת אמוניה למשק. במסגרת זו, ביקשה העירייה מהמשרד לבחון את השפעת החלופה לאספקת אמוניה של אוניה מוקטנת והזרמה ישירה בצנרת קיימת על רצפטורים ציבוריים חדשים. לטענת המשרד, אף אחד מהמוקדים החדשים אינו חורג מסף הסיכון המקובל בהתאם למדיניות מרחקי ההפרדה.
בדיון בוועדת הכספים, אמרה שולי נזר, סמנכ"לית המשרד להגנ"ס, כי החלופה הבטיחותית ביותר היא של אוניה קטנה שתעביר אמוניה בהזנה ישירה באמצעות צינור לחיפה כימיקלים ומשם יועבר במכליות לחיפה כימיקלים דרום. לשם כך יש להגיע להסכמה עם עיריית חיפה, העומדת בסירובה שלא לאפשר רישיון עסק לצינור הזרמת אמוניה ישירה.
גדי מרגלית, מנכ"ל עיריית חיפה, טען מנגד כי לפי חוות דעת שיש בידם הפתרון של אוניה מסוכן, וכי חלופת האיזוטנקים עדיפה. "אנחנו מאשרים להביא אוניה שעמוסה באיזוטנקים ולשלוח אותם לכל המפעלים. מבחינתנו מחר אפשר להפעיל את המפעל בצפון".
ח"כ משה גפני: "גורלם של העובדים תלוי פה. אמרה נציגת המדינה שהחלופה הבטוחה ביותר היא האונייה הקטנה, אתם בעירייה מתעלמים". מרגלית: "אנחנו לא מתעלמים, שאלנו כמה שאלות את המשרד ואנחנו מצפים לתשובות".
לדברי נזר, המשרד ענה לעירייה על כל השאלות, לאחר מכן שלחו רשימה של רצפטורים חדשים, שיש להם משמעות והם נבדקים. "לא קיבלנו מהם דבר מעבר לסקירת ספרות בסיסית. אנחנו מתכוונים להשיב להם תוך מספר ימים".
אלי לוטטי, נציג העובדים בחיפה כימיקלים טען כי: "מאז הישיבה האחרונה בוועדה כל מה שעשתה ההנהלה מלבד להתנכל לעובדים הוא שום דבר".
גפני הציג את הצעת החוק שהוא מתכנן להגיש ואמר: "המצב הוא לא נורמלי מבחינת השלטון, מאות עובדים במפעל רווחי שפרנסתם וחייהם תלויים בדבר הזה ולא מקבלים החלטה, זה פיקוח נפש. 2 גופים שלטוניים מתווכחים במקום להחליט. אני מתכוון להגיש את החוק ולאפשר לחברי הוועדה להצטרף אלי, אם עיריית חיפה הייתה יודעת שיש שוט מעליה ושניתן לקבל החלטה בלעדיה היא הייתה כבר מגיעה להסכמה. עם כל הכבוד הסמכות המקצועית פה היא לא העירייה. יש סדר במדינה הזו, אני מבקש שתסיימו את הדיון בניכם ומהר, אני לא חושב שמדינה מתוקנת בעולם המערבי יכולה להתנהל בצורה כזו".
יומיים לאחר הדיון בוועדת הכספים, עדכן המשרד להגנ"ס, כי במסגרת הדיון המקצועי עם העירייה בה טענה כי נשקף סיכון למוקדי אוכלוסייה חדשים (רצפטורים ציבוריים), הדברים נבדקו ע"י ד"ר אלי שטרן, מומחה להערכת סיכונים, ועל ידי מומחי המשרד ונמצא, כי אף אחד מהמוקדים הציבוריים החדשים אינו חורג מסף הסיכון המקובל לפי מדיניות מרחקי ההפרדה. ולכן, אין שינוי בחוות הדעת של ד"ר שטרן והמשרד, הקובעת כי החלופה של האוניה הקטנה והפריקה הישירה בצנרת למפעלים, היא הבטוחה ביותר לסביבה, כולל למוקדים החדשים.
המשרד מוסיף, כי הוא בודק חלופה נוספת של מילוי מכליות כביש, ויודיע על תוצאות בדיקתו בהקדם.
לטענת המשרד, עיריית חיפה טרם העבירה את חוות הדעת והערכות הסיכונים שעמדו בבסיס עמדתם כי אספקת אמוניה באמצעות איזוטנקים היא החלופה המועדפת. לדברי המשרד, המסמך שהוכן ע"י ד"ר רוברט טיילור, אינו מהווה חוות דעת או הערכת סיכונים אלא סקר ספרות ראשוני ביותר. לכן לטענת המשרד, לא ברור למה העירייה ממשיכה לטעון, כולל בוועדת הכספים, כי האיזוטנקים היא החלופה הטובה ביותר והיא נתמכת בחוות דעת, וקורא לעירייה להעביר אליו את חוות הדעת האמורה.
תגובת עמותת 'צלול': "בניגוד גמור להודעת המשרד, מומחה המשרד, ד"ר אלי שטרן, לא ערך מעולם השוואה בין החלופות של איזוטנקים אל מול אספקת אמוניה מאניה קטנה. יתרה מכך: כשהתברר שהאנייה הקטנה אמורה לשהות בנמל חמישה ימים, גם המומחה האחר מטעם המשרד, מר ואן באומל, אמר במפורש שחלופת האנייה הקטנה אינה ישימה. החיסרון היחיד לכאורה שד"ר שטרן הצביע עליו לגבי השימוש באיזוטנקים, הוא "מקדם סירבול גבוה". המשרד להגנת הסביבה נתלה בטענה זו של סרבול כבקרנות המזבח, אלא שמדובר במושג שהומצא על ידי ד"ר שטרן בעצמו לצורך חוות הדעת. לא מדובר במושג המקובל בתחום הערכת הסיכונים, לא ניתן לכמת אותו ואף מומחה לא אימץ אותו - וכנראה גם לא יאמץ אותו בעתיד.
---------
קישורים רלוונטיים: