חברת החשמל בוחנת להיכנס לשוק הפסולת
בוחנת אפשרות להקים מפעל לייצור תחליף דלק עשוי מפסולת שישמש כתחליף לפחם בתחנות הפחמיות הקיימות
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 08/3/2018

חברת הפחם, חברה ממשלתית בבעלות חברת החשמל, פרסמה לאחרונה בקשה לקבלת מידע בנוגע להקמת מפעל לייצור דלק מאשפה עירונית Fuel Recovered  Solid (SRF). מדובר במפעל מיון, הפרדה וגריסה של פסולת עירונית מעורבת לחתיכות קטנות בעלות ערך קלורי המתאים לשמש כתחליף דלק. לאחר המיון והגריסה מגבשים את פתיתי הפסולת לכדי טבליות (pallets) שיהוו דלק חלופי לפחם בתחנות הפחמיות של חברת החשמל.

שימוש בתחנות הכח הפחמיות לשריפת הפסולת

חברת החשמל רואה במפעל החדש חלק מהאסטרטגיה החדשה של המשרד להגנ"ס עליה דיווחנו לפני כחודשיים, המעודדת הקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת במטרה לצמצם את ההטמנה תוך עידוד חלופות סביבתיות לטיפול בפסולת. זאת במסגרת היעדים החדשים שהמשרד להגנ"ס הציב לשנת 2030 -51% מיחזור, 23% השבה ו-26% הטמנה.

לחברת החשמל יש יתרון משמעותי להקמת מפעל פסולת לאנרגיה היות ויש לה כבר את התשתית הנדרשת לשריפת דלק עשוי פסולת בתחנות הכוח הפחמיות הקיימות כך שהיא צריכה לדאוג רק לצד אחד של המשוואה – אספקת תחליף פחם עשוי פסולת ולשם כך היא בוחנת אפשרות להקים מפעל.

חשוב לזכור שאחת הבעיות העיקריות בהקמת מתקן להפקת אנרגיה משריפת פסולת היא איתור מקום מתאים בגלל תופעת נימבי NIMBY . מכיוון שבמקרה של תחנות הכח הפחמיות מדובר באתר קיים ובהחלפה של מזהם אחר (פחם) מדובר ביתרון משמעותי מאוד.

המפעל המדובר אמור לטפל בכ-1,000-1,500 טון אשפה עירונית ביום, כלומר עד 540 אלף טון בשנה, כאשר התוצר ((SRF יישרף במלואו בשילוב עם פחם, בתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל. מדובר באספקה רציפה של פסולת לשריפה ללא אחסון.

מפעל ה-RDF בחירייה

אם רוצים ללמוד עוד על פרויקטים מהסוג הזה, לא צריכים ללכת רחוק. מפעל דומה של RDF - Residual Derived Fuel נפתח לפני כשנה בפארק המיחזור חירייה בהשקעה של 400 מיליון ₪. מדובר במפעל למיון ומיחזור פסולת לייצור דלק חלופי מאשפה כמקור אנרגיה לייצור מלט במפעל נשר ברמלה, שהוקם ע"י ורידיס בשיתוף עם איגוד ערים דן לתברואה (ספק הפסולת) ועם מפעל המלט נשר (צרכן ה-RDF). למפעל כושר ייצור של כ-500 טון RDF ביום כאשר הוא מקבל לטיפול כ-1,500 טון פסולת ביום, כמחצית מהכמות היומית המגיעה אל איגוד ערים דן לתברואה.

במפעל נשר ברמלה, ה-RDF משמש כתחליף לדלק פוסילי המשמש את הכבשן הראשי בטמפרטורה של 1500 מעלות.

מה ההבדל ביןRDF  ל-SRF?

גם SRF וגם RDF הם תוצר של אותו תהליך: מיון וגריסה של פסולת (במקרים הספציפיים המדוברים פסולת עירונית מעורבת) לכדי תחליף דלק. אך ה-SRF הוא בעצם סוג ספציפי של RDF ששם דגש על כך שהתוצר הסופי יהיו מוצק (Solid) ויש עבורו תקנים בינלאומיים דוגמת CEN343 המגדירים את מאפייני הפסולת, תהליך הייצור של ה-SRF  והתוצר הסופי.

ניסיון קודם לשריפת פסולת בתחנות הפחמיות

לפני כ-3 שנים דיווחנו על ניסוי של שריפת RDF כתחליף פחם בתחנת הכח הפחמית באשקלון. באותו מקרה מדווח, תוצאות הניסוי הצביעו ככל הנראה על עלייה מסוימת של חלק מהמזהמים באוויר כתוצאה מהשימוש ב-RDF והניסוי עורר התנגדות בקרב איגוד הערים באזור.

--------

כתבות רלוונטיות לנושא:

  1. התקציב אושר. 4 מיליארד ₪ למתקני תשתית פסולת, 7.01.2018
  2. בעשור הקרוב יוקמו מתקני השבה בסכום של 3 מיליארד ₪, 4.01.2018
  3. נפתח מפעל המחזור הגדול והמתקדם בארץ בהשקעה של 400 מיליון ₪, 18.04.2017
  4. עלייה בזיהום האוויר בעקבות ניסיון שימוש ב RDF בתחנת הכח באשקלון, 08.11.2015
  5. מידע נוסף על פסולת עירונית ביתית | infospot

--------

חברות לטיפול בפסולת עירונית

חברה איש קשר טלפון דוא"ל
ורידיס ורידיס 072-3360696 Veridis@infospot.co.il
נגב אקולוגיה סיוון פרץ 072-3712247 Negev@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>