קבוצת בזן מדווחת כי היא תתחיל לייצר 'בנזין נקי' שיכיל רק 0.5% בנזן [BENZENE C6H6] ואשר לדבריה ייחשב לבנזין בעל ריכוז הבנזן הנמוך בעולם. מדובר על הפחתה של-50% מריכוז הבנזן כיום, העומד על 1% מהבנזין. הבנזן מוכר כחומר מסרטן.
הפחתת ריכוז הבנזן בבנזין תביא להפחתת הפליטה שלו מכלי הרכב, כאשר השיפור באיכות האוויר תבוא בעיקר לידי ביטוי באזור חיפה והצפון, שם משווק רוב הבנזין המיוצר בבז"ן.
בשל הסיכון הבריאותי מחשיפה לבנזן, התקן באיחוד האירופאי קובע כי הבנזין לתחבורה יכלול עד 1% בנזן – זהו כאמור גם ריכוז הבנזן בדלק שבזן ייצרה עד היום. בארה"ב בתי הזיקוק נדרשים לעמוד בממוצע שנתי של 0.62% ריכוז בנזן בבנזין, אך הם יכולים לסחור ביניהם במכסות בנזן כך שערך הסף האבסולוטי בו נדרש לעמוד כל בית זיקוק בפועל הוא 1.3% בנזן.
בז"ן המייצרת מידי שנה כ-2 מיליארד ליטר בנזין, תייצר בנזין לתחבורה עם ריכוז של 0.5% בנזן, זהו אכן ריכוז נמוך מדרישות הרגולציה באירופה וארה"ב. אגב, את שארית הבנזן שיופרד מהבנזין החברה תייצא לחו"ל, שם הוא ישמש כחומר גלם בתעשיות ההמשך הפטרוכימיות.
לדברי בז"ן, על פי דיווחים של איגוד ערים חיפה, בשנת 2016 פליטות הבנזן מתחבורה ותחנות דלק היוו כ-90% מכלל פליטות הבנזן לאוויר במפרץ חיפה ואילו התעשייה אחראית לכ-10% מפליטות הבנזן באזור.
לכן, טוענים בבז"ן, המהלך המתוכנן יצמצם בכמחצית את כמות הבנזן שתיפלט לאוויר מהתחבורה ומתחנות הדלק, בעיקר באזור הצפון שם משווקים מרבית הדלקים של בז"ן. בב ז"ן מסבירים כי השיפור יבוצע ללא הגדלת הפליטות בתהליך הייצור של קבוצת בזן ומבלי להעלות את מחיר הדלק.
הפחתת אחוזי הבנזן מתאפשרת תודות לסינרגיה בין בית הזיקוק לחברת גדיב מקבוצת בזן. לגדיב, הממוקמת במתחם הקבוצה במפרץ חיפה, טכנולוגיות ייחודיות מאפשרות לה להפריד את הבנזן מהבנזין.
בבז"ן מוסיפים כי צעד זה משתלב עם הניסיון להפחית את הזיהום הנגרם מהתחבורה ויישום תכנית אזור "אוויר נקי חיפה", שנועדה ליצור אזור מופחת פליטות מזהמות מתחבורה בחיפה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה לא היה מעורב בתהליך, אך בהחלט מברך על צעד זה כחלק משלל צעדים רגולטורים ווולנטריים לצמצום פליטות זיהום האוויר בישראל, לפי ידיעת המשרד, מדובר במהלך עצמאי של בז"ן, והפחתת תכולת הבנזן אינה מעוגנת בחובה רגולטורית."
--------
מסמכים רלוונטיים: