תאגיד המיחזור לפסולת אלקטרונית – מ.א.י פרסם לאחרונה דוח פעילות לסיכום שנת 2016, ממנו עולה כי התאגיד עמד ביעדי המיחזור והגדיל את הפעילות שלו באופן משמעותי בכל הפרמטרים.
100 יבואנים חתמו עם החברה בהיקף מכירות של כ-67,000 טון ציוד אלקטרוני וסוללות בשנה. מאי אספה עבור היבואנים והיצרנים כ-16,000 טון פסולת והעבירה למיחזור מוכר כ-17,350 טון ובכך עמדה ביעדי המיחזור (25%) ליבואנים והיצרנים החברים בתאגיד. הפער בין המיחזור לאיסוף נובע מעודפי איסוף משנה קודמת שמוחזרו בשנת 2016.
מתוך 17,347 טון שהועברו למיחזור, 41% מהווים מוצרי חשמל גדולים, 43% מוצרי חשמל קטנים, 12% מוצרי חימום וקרור, 3% מחשבים וציוד והיתר מסכים, נורות וגופי תאורה.
מהדוח עולה כי נשלחו 270 טון מצברי עופרת למיחזור במפעל הקורנס שבדרום, וכן יוצאו למפעלי התכה באירופה כ-83 טון סוללות המהוות סיכון סביבתי.
במהלך שנת 2016 מאי שירתה 80 משווקים של ציוד אלקטרוני המאגדים כ-1,700 מוקדי איסוף פסולת אלקטרונית וסוללות בפריסה ארצית, ומימנה באמצעות היבואנים והיצרנים החברים בתאגיד פינוי של כ-50,500 מוצרי חשמל ישנים, מקררים, מכונות כביסה, תנורים, מבתי תושבים בעת מסירת מוצר חדש - פי 3 לעומת שנת 2015 ופי 10 לעומת שנת 2014. במ.א.י גאים במיוחד באיסוף מוצרים לבנים מהציבור, שכן מדובר בהשפעה סביבתית חיובית של החוק והאיסוף גם מסייע לכל הצרכנים במדינה. לפיכך, מ.א.י מצהירה כי תמשיך להשקיע מאמצים רבים בקידום פעילות זו.
פינוי מוצרי חשמל ישנים מהבית
בתאגיד מ.א.י שמים דגש על התקשרות עם רשויות מקומיות. התאגיד מדווח כי נתן שירות לכמיליון ורבע תושבים ב-12 רשויות מקומיות כאשר שיטת האיסוף והיישום בשטח משתנה בין רשות אחת לשנייה. ישנן רשויות הבוחרות לאסוף בעצמן את הפסולת מהמוקדים למרכז העירוני, בעוד אחרות בוחרות לעבוד עם קבלן של מאי או קבלן מטעם הרשות. כמו כן, קיימים שילובים בין האפשרויות השונות. בנוסף במ.א.י מציעים פתרונות שונים למוקדי איסוף פסולת אלקטרונית כאשר ישנן רשויות שבחרו במספר מרכזי איסוף גדולים הפזורים במרחב העירוני ואחרות שבחרו בריבוי מוקדים קטנים במרחב עירוני צפוף.
במ.א.י מסבירים כיצד רשות מקומית מתחילה בהליך האסדרה ליישום החוק לטיפול בפסולת אלקטרונית: "בשלב הראשון, על הרשות להקצות גורם אחראי לנושא, המכיר את תחום איכות הסביבה, כלומר זכויות וחובות הרשות, דרכי יישום אותן נקטו רשויות אחרות ואופן ההסדר הרצוי ליישוב תוך פרקי זמן ברורים מראש. בשלב השני יש להכיר את גופי היישום המוכרים, ההיצע ומרכיבי התחרות בין הגופים. לאחר מכן על הרשות לבחור את הגורם עמו תיישם ותבצע את המהלך בשנים הבאות. כאשר ההתקשרות מומלצת לתקופה ארוכה, לאור ההשקעות הנדרשות משני הצדדים. לאחר יישום ההסדר, פריסת המכלים וקביעת מועדי האיסוף, עוברים לשלב ההסברה. מומלץ לשלב גורמי חינוך, הסברה, דוברות וקיימות שיסייעו ביישום החוק וקידומו בציבור".
במהלך השנה החולפת, בחנה מ.א.י עשרות עמותות במטרה למצוא את המיזמים המתאימים לעבודה עם תאגיד המיחזור כגוף יישום מוכר. במסגרת זו נבחנו מיזמים שהתנהלו על ידי עמותות שלא למטרת רווח וענו לקריטריונים הבאים:
כחלק מהחזון של מ.א.י לתמיכה בתעשייה מקומית, הושק מודל ייחודי לעמותות – מודל שמעודד אותן להגדיל את התפוקה שלהן ולהעסיק יותר עובדים. מחזור התגמול שמ.א.י משלמת על עבודת העמותות גדל רטרואקטיבי מטון הטיפול הראשון.
בשנת 2016 העבירה מאי 245 טון פסולת אלקטרונית למיון באמצעות העמותות העובדות עימה, גידול של פי 3 לעומת 2015 והעבירה עשרות אלפי ₪ למימון פעילותן.
---------
כתבות רלוונטיות לנושא:
---------
מסמכים רלוונטיים:
דוח סיכום 2016, מאי [pdf]
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
צחי עין גל | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי | אמנון שחרור | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |