ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר לשנת 2016
אגד 'זוכה' להופיע בראש רשימת ציי הרכב המזהמים אך טוענת כי זה לפי ההסכם עם הממשלה. מי עוד מופיע ברשימת ציי הרכב? בכמה תלונות טיפל המשרד, כמה כלי רכב בהנעה חלופית נרכשו וכמה מסנני חלקיקים הותקנו?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 18/7/2017

המשרד להגנת הסביבה פרסם זו השנה השלישית דוח מסכם בנושא יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד ואת דירוג ציי הרכב הגדולים לפי רמת הזיהום שלהם לשנת 2016 בהשוואה לשנים קודמות.

הדירוג כולל 28 ציי רכב כבד, ביניהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע המחזיקים יחד כ-11,500 כלי רכב ומהווים כ-20% מכלי הרכב הכבד במדינה. יצוין, כי בפברואר 2017 הוצאו ההוראות ל-18 צי רכב כבד נוספים, כך שהיום נמצאים בפיקוח המשרד 46 ציי הרכב הכבד הגדולים במשק.

החברות בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר

מדירוג הפליטות עולה, כי 2 חברות של אגד הן בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר לשנת 2016 : "אגד אגודה שיתופית לתחבורה" (2,782 רכבים), "אגד תעבורה" (483 רכבים). למרות שמדובר רק ב-2 חברות מתוך 28 הרי שמספר כלי הרכב שברשותן מהווים יחד כ- 30% ממספר כלי הרכב הכבדים שנכללו בדיווחים לשנת 2016.

על פי הוראת המשרד עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל ציי הרכב. ב-1 בינואר 2016 נדרשו כלל החברות לעמוד בפליטה ממוצעת של 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכבים, ואילו חברות "אגד" ו"דן" נדרשו לעמידה ביעד זה ל-65% מציי הרכב.

החברות בעלות ציי הרכב ה'נקיים' ביותר

ראוי לציין את חברת 'סופרבוס' ו'אפיקים' שתיהן מחזיקות בציי רכב גדולים (500 ו-700 בהתאמה) ומחזיקות ציי רכב בעלי ממוצע הפליטות הנמוך מבין הרשימה עם 0.01 גרם חלקיקים נפלטים לק"מ נסועה.

רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית

כיום מחייב המשרד את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים להפחית את זיהום האוויר באמצעות  איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.

ציי רכב מיושנים, נדרשים להתקין מסנני חלקיקים או לחילופין לרכוש כלי רכב חדישים המונעים באמצעות גז טבעי או חשמל. על פי ההוראות החל מינואר 2020 3% לפחות מכלל האוטובוסים העירוניים ומשאיות במשקל נמוך מ-40 טון יעשו שימוש בהנעה חלופית.

נפתחו הליכים נגד 7 ציי רכב על הפרת ההוראות

המשרד להגנת הסביבה מסביר בעקבות יישום ההוראות לצמצום פליטות חלו מספר שינויים:

  • ב-28 חברות ציי הרכב עליהן חלו ההוראות, הופחתה פליטת החלקיקים הנשימים [PM[ ב-50% תוך שנתיים לעומת כ-20% בציי רכב שלא קיבלו את ההוראות. ההפחתה הכוללת, של כ-12 טון חלקיקים  מהווה 2% ביחס לכלל פליטות החלקיקים מכלי רכב.
  • הותקנו 338 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים (כ-20% מכלי הרכב מתקן יורו III בציים אלו).
  • נרכשו/הופעלו 53 כלי רכב כבד בהנעה חלופית: 39 בתערובת ביודיזל וסולר, 7 חשמליים, 5 היברידיים ו-2 בגז טבעי דחוס.
  • 84% מהנהגים בציי רכב אלו עברו הכשרות לנהיגה חסכונית שמובילה לצמצום זיהום האוויר ולחסכון בדלק.
  • התקבלו וטופלו 992 תלונות ציבור בנושא עשן שנפלט מכלי רכב של הציים.
  • הנתונים מפורסמים לציבור באתר המשרד ובאתרי ציי הרכב.
  • המשרד פתח בהליכים להטלת קנסות על 7 ציי רכב שהפרו את ההוראות.

אגד: זה לפי ההסכם עם הממשלה

באגד מסבירים כי החברה מחזיקה בצי האוטובוסים הגדול והוותיק בישראל, שעל פי ההסכם עם הממשלה, ומשיקולים של תקציב המדינה כפי שנקבעו בהסכם, קצב ההתחדשות של הצי עומד על 15 שנים, בניגוד ל-10 שנים עם החברות החדשות. עוד אומרים באגד כי צמצום המזהמים בתחבורה הציבורית נמצא בסדר עדיפות גבוה בהתאם למתווה חוק אוויר נקי, ובשיתוף ותאום עם המשרד להגנת הסביבה.

באגד מדגישים כי הדוח מתייחס לשנת 2016 ואולם, במחצית הראשונה של 2017 נעשו בצי כלי הרכב של החברה פעולות משמעותיות לשיפור בתחום פליטת מזהמים מאוטובוסים.  בין היתר הצעדים שנעשו:

  • נכון למחצית 2017 למעלה מ-1,000 אוטובוסים, שהם מחצית מצי האוטובוסים של אגד, מצוידים במנועי יורו 6 החדשים ועוד כ-220 בעלי מנוע יורו 5;
  • בשנה האחרונה נכנסו לשימוש כ-600 אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים חדשים עם מנוע מדגם יורו 6
  • התקנת מסננים בכ-350 אוטובוסים מדגם יורו 3
  • רכישה והכנסה לשימוש (בראשית אוגוסט הקרוב) של 25 אוטובוסים חשמליים, הי הגדול ביותר בישראל
  • הפעלה של 12 אוטובוסים מונעים בביו- דיזל.

כתוצאה מכל אלה, באגד אומרים שנכון להיום פליטת החלקיקים המזהמים בכ-85% מצי האוטובוסים אינה עולה על 0.03 גרם לק"מ, בהתאם למתווה עם משרד הגנת הסביבה. כמו כן, מינואר 2017 אגד הוציא משימוש ואינו מפעיל עוד אוטובוסים מדגם יורו 2 (למעט אלה שנסיעתם אינה עולה על 5,000 ק"מ לשנה.

התייחסויות

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם אחד מהכלים במאבק הבלתי מתפשר שלנו בזיהום אוויר מתחבורה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "מהפכת הרכב הנקי שאותה הנענו, קורמת עור וגידים והופכת מחזון למציאות. מציאות שבה זיהום האוויר מתחבורה הולך ופוחת, והתחלואה והתמותה המוקדמת הנגרמות ממנו יורדות משמעותית".

----------

קישורים רלוונטיים:

  1. 5,000 רכבים כבדים נוספים יחויבו לעמוד בהוראות למניעה והגבלת פליטות, 06.03.2017
  2. מי הם ציי האוטובוסים המזהמים ביותר בישראל? 05.06.2016
  3. לראשונה בישראל פורסמו נתוני זיהום אוויר של ציי הרכב הכבד; אגד ודן מובילות, 17.05.2015
  4. חקיקה חדשה להגבלת פליטות ציי רכב כבד  8.12.2014
  5. זיהום אוויר מתחבורה | Infospot

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: