המשרד להגנת הסביבה פרסם זו השנה השלישית דוח מסכם בנושא יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד ואת דירוג ציי הרכב הגדולים לפי רמת הזיהום שלהם לשנת 2016 בהשוואה לשנים קודמות.
הדירוג כולל 28 ציי רכב כבד, ביניהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע המחזיקים יחד כ-11,500 כלי רכב ומהווים כ-20% מכלי הרכב הכבד במדינה. יצוין, כי בפברואר 2017 הוצאו ההוראות ל-18 צי רכב כבד נוספים, כך שהיום נמצאים בפיקוח המשרד 46 ציי הרכב הכבד הגדולים במשק.
מדירוג הפליטות עולה, כי 2 חברות של אגד הן בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר לשנת 2016 : "אגד אגודה שיתופית לתחבורה" (2,782 רכבים), "אגד תעבורה" (483 רכבים). למרות שמדובר רק ב-2 חברות מתוך 28 הרי שמספר כלי הרכב שברשותן מהווים יחד כ- 30% ממספר כלי הרכב הכבדים שנכללו בדיווחים לשנת 2016.
על פי הוראת המשרד עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל ציי הרכב. ב-1 בינואר 2016 נדרשו כלל החברות לעמוד בפליטה ממוצעת של 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכבים, ואילו חברות "אגד" ו"דן" נדרשו לעמידה ביעד זה ל-65% מציי הרכב.
ראוי לציין את חברת 'סופרבוס' ו'אפיקים' שתיהן מחזיקות בציי רכב גדולים (500 ו-700 בהתאמה) ומחזיקות ציי רכב בעלי ממוצע הפליטות הנמוך מבין הרשימה עם 0.01 גרם חלקיקים נפלטים לק"מ נסועה.
כיום מחייב המשרד את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים להפחית את זיהום האוויר באמצעות איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.
ציי רכב מיושנים, נדרשים להתקין מסנני חלקיקים או לחילופין לרכוש כלי רכב חדישים המונעים באמצעות גז טבעי או חשמל. על פי ההוראות החל מינואר 2020 3% לפחות מכלל האוטובוסים העירוניים ומשאיות במשקל נמוך מ-40 טון יעשו שימוש בהנעה חלופית.
המשרד להגנת הסביבה מסביר בעקבות יישום ההוראות לצמצום פליטות חלו מספר שינויים:
באגד מסבירים כי החברה מחזיקה בצי האוטובוסים הגדול והוותיק בישראל, שעל פי ההסכם עם הממשלה, ומשיקולים של תקציב המדינה כפי שנקבעו בהסכם, קצב ההתחדשות של הצי עומד על 15 שנים, בניגוד ל-10 שנים עם החברות החדשות. עוד אומרים באגד כי צמצום המזהמים בתחבורה הציבורית נמצא בסדר עדיפות גבוה בהתאם למתווה חוק אוויר נקי, ובשיתוף ותאום עם המשרד להגנת הסביבה.
באגד מדגישים כי הדוח מתייחס לשנת 2016 ואולם, במחצית הראשונה של 2017 נעשו בצי כלי הרכב של החברה פעולות משמעותיות לשיפור בתחום פליטת מזהמים מאוטובוסים. בין היתר הצעדים שנעשו:
כתוצאה מכל אלה, באגד אומרים שנכון להיום פליטת החלקיקים המזהמים בכ-85% מצי האוטובוסים אינה עולה על 0.03 גרם לק"מ, בהתאם למתווה עם משרד הגנת הסביבה. כמו כן, מינואר 2017 אגד הוציא משימוש ואינו מפעיל עוד אוטובוסים מדגם יורו 2 (למעט אלה שנסיעתם אינה עולה על 5,000 ק"מ לשנה.
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם אחד מהכלים במאבק הבלתי מתפשר שלנו בזיהום אוויר מתחבורה".
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "מהפכת הרכב הנקי שאותה הנענו, קורמת עור וגידים והופכת מחזון למציאות. מציאות שבה זיהום האוויר מתחבורה הולך ופוחת, והתחלואה והתמותה המוקדמת הנגרמות ממנו יורדות משמעותית".
----------
קישורים רלוונטיים:
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
המבדקה הכימית | דניאלה קורי | 072-3281212 | ctlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |