גזרת האמוניה שוב מתחממת. ועד עובדי חיפה כימיקלים מדווח כי הדיון בבית הדין לעבודה בחיפה שאמור היה לדון בעתידו של המפעל נדחה. לדבריהם, הנהלת החברה האריכה את תקופת החל"ת בחודשיים נוספים, והצדדים ינהלו מו"מ בנוגע לנושאים השנויים במחלוקת, ביניהם תנאי פרישה לעובדים. בית הדין האזורי לחיפה יתכנס שוב בעוד חודש לבחינת התקדמות המו"מ .
במקביל, עמותת צלול הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה לקדם את תכנון המקשר הימי ליבוא אמוניה באמצעות ההליך התכנוני הרגיל, כלומר בוועדה המחוזית, ולא בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). עוד מבקשת "צלול" מבית המשפט לקבוע שהאמוניה אינה נחשבת לתשתית לאומית ולכן אין סיבה לקידום התוכנית בהליך מהיר.
כזכור, 400 עובדי חיפה כימיקלים מצויים כבר חצי שנה בחופשה ללא תשלום. זאת לאחר שבית הדין לעבודה בחיפה קבע בנובמבר 2017 כי בשל סירוב הצדדים לקבל את מסקנות ועדת המומחים לבחירת החלופה הבטוחה ליבוא אמוניה, שקבעה שהחלופה הבטוחה ביותר ליבוא אמוניה היא באמצעות אוניה קטנה ומקשר ימי, אין מניעה לסגור את המפעל ולהוציא את העובדים לחל"ת ל-6 חודשים. בנוסף, קבע ביה"ד כי אם תתחדש העבודה במפעל תינתן לעובדים הנוכחיים זכות ראשונים בחזרה לעבודה. ביום חמישי היה אמור להתקיים דיום בבית הדין אמור היה לבדוק האם תתאפשר חזרתו של המפעל לעבודה, ומהן החלופות המוצעות לעובדים.
עמותת 'צלול' עתרה לבג"ץ בדרישה לקדם את תכנון המקשר הימי ליבוא אמוניה בוועדה המחוזית, ולא בהליך מהיר באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). עוד מבקשת "צלול" מביהמ"ש לקבוע שהאמוניה אינה נחשבת לתשתית לאומית ולכן אין סיבה לקידום התוכנית בהליך מהיר.
נזכיר כי בעקבות סגירת מכל האמוניה החליטה המדינה על 2 חלופות ארוכות טווח ליבוא האמוניה, שההוצאה שלהם לפועל תמשך כשנתיים-שלוש. חלופה אחת באמצעות הקמת מפעל ליצור אמוניה במישור רותם, וחלופה שנייה באמצעות אוניה שתתחבר למקשר (צינור) ימי, אלא שנקודת העגינה שלו תהיה רחוקה מהחוף ולא בקרבות החוף, כפי שהיה עד היום.
לטענת "צלול", לא רק שתכנון וביצוע המקשר הימי הופקד בידי חברת חיפה כימיקלים ללא מכרז, אלא שהמדינה החליטה שמדובר בתשתית לאומית, שתקודם בהליך מזורז ומקוצר בוועדה לתשתיות לאומיות. זאת למרות שהאמוניה אינה צורך לאומי, אלא צורך של עסק פרטי הפועל למטרות רווח, ולכן אין כל סיבה שלא יקודם במסלול תכנוני רגיל, שמאפשר לציבור להשמיע את עמדתו ביחס לתכנית, משום הסיכון לחיי התושבים באזור.
'צלול' מוסיפה כי בית המשפט העליון קבע שהמדינה התנהלה בנושא סגירת מיכל האמוניה כ"שבוי רגולטורי" בידי חיפה כימיקלים ונראה שהלקח לא נלמד, שכן המדינה מעבירה שוב את סמכויות התכנון והביצוע של תשתיות האמוניה לחיפה כימיקלים.
נזכיר, כי ההצבעה על החוק לרישוי מתקני תשתית לאומית שאמור היה לעבור בכנסת לפני יציאתה לפגרה, נדחתה וטרם נקבע מועד חדש. בדיון שהתקיים לפני חודשיים במליאת הכנסת אמר שר האוצר, משה כחלון, שהוא עושה מאמצים כדי לדחות את ההצבעה במטרה להמשיך את ההידברות בין המתנגדים למצדדים בחוק.
על פי הצעת החוק לרישוי מתקני תשתית לאומית, הממשלה רשאית להחליט, כי עסק שיש בפעילותו חשיבות לאומית יוכל לקבל רישיון עסק באמצעות "צוות מייעץ" מטעם הממשלה. החוק לא בא לשנות את הליך רישוי העסקים, אלא את הסמכות שתוכל להעניק את הרישוי בעסקים שיוכרו כבעלי חשיבות לאומית.
תיקון החוק לרישוי מתקני תשתית לאומית עלה על רקע המחלוקת בין המדינה לבין עיריית חיפה בעניין החלופות ליבוא אמוניה לתעשיית הדשנים במפרץ חיפה, בטווח הקצר לאחר סגירת מיכל האמוניה.
עיריית חיפה סירבה עד כה לקבל את החלופה המועדפת שהציגה המדינה, הזרמת אמוניה מאוניה בנפח קטן ישירות לחיפה כימיקלים ו'דשנים', והתעקשה על יבוא אמוניה באיזוטנקים. אלא שחיפה כימיקלים טוענת כי פתרון האיזוטנקים לא ישים.
לאור ההתנגדות של עיריית חיפה, היא מסרבת להעניק רישיון עסק והיתרים לפעילות של חיפה כימיקלים והמפעל עומד סגור כחצי שנה. מכיוון שהממשלה לא הצליחה להגיע להבנות עם עיריית חיפה, היא החליטה לעקוף אותה וכך נולד החוק לרישוי מתקני תשתית לאומית, שיוכל לשמש גם למקרים אחרים של מחלוקת בין הרשות המקומית לשלטון המרכזי.
----------
כתבות רלוונטיות לנושא: