כפי שפרסמנו לפני חודש, המשרד להגנת הסביבה משיק בימים אלה מערכת חדשה לדיווח על תוצאות דיגום שפכי תעשיה. כחלק מתהליך ההשקה, התקיים מפגש בנושא בהתאחדות התעשיינים. אנחנו היינו במקום על מנת להביא לכם את עיקרי הדברים.
חובת הדיווח על תוצאות דיגום שפכי תעשיה למשרד להגנת הסביבה מתבצעת כיום באמצעות טפסי נייר, פקסים ומיילים המועברים בין העסק לאנשי המשרד להגנ"ס במחוז הרלוונטי. שיטה זו מסורבלת, לא אחידה, גוזלת שעות עבודה רבות מהמפעלים המדווחים ומאנשי המשרד הקולטים את הדיווחים ולא מאפשרת לקיים מאגר מידע ארצי לניהול יעיל של תחום שפכי התעשיה.
המשרד מוביל בשנים האחרונות מהלך של ייעול הבירוקרטיה והרגולציה מול עסקים ומפעלים ולכן מעביר מספר ממשקי רגולציה סביבתית למערכת ממוחשבת אחידה ומרכזית שבעתיד תהווה נקודת דיווח יחידה למשרד להגנת הסביבה ואולי גם למשרדים ממשלתיים נוספים. מהלך זה גם יקל על המשרד לנהל את התחומים האלה בצורה יעילה יותר, עם פחות כוח אדם ועם מאגר מידע ארצי שיאפשר חיתוכים, יצירת דו"חות ועוד. דיווח ממוחשב במערכת החדשה הושק לראשונה בבקשה להיתר רעלים וכעת מגיע לדיגום שפכי תעשיה.
אבי חיים, מנהל אגף שפכי תעשיה, דלקים וקרקעות מזוהמות, הסביר במפגש, כי בשלב הראשון, רק מפעלים החייבים בדיווח למפל"ס [PRTR] יידרשו להשתמש במערכת הממוחשבת, למעט מתקנים לטיפול בשפכים (מט"שים) שלא יצטרכו לדווח.
במערכת החדשה ידווחו בשלב זה רק על הזרמת שפכים תעשייתיים לביוב או לבריכות אידוי ואגירה ולא ידווחו על הזרמות לנחל, לים או למקור אחר.
נציגי המשרד הסבירו במפגש כי בימים אלה הם בוחנים את מפעלי המפל"ס [PRTR] והנ"ל יקבלו דרישה פרטנית בתנאים הסביבתיים לרישיון העסק לדווח במערכת הממוחשבת החדשה, כל מפעל בהתאם לתנאי רישיון העסק הקיימים שלו.
אף על פי כן, נציגי המשרד ביקשו מהמפעלים הרלוונטיים לא להמתין לקבלת פנייה אישית רשמית, אלא לשתף פעולה כבר עתה.
בהודעה הרשמית שפרסם המשרד להגנת הסביבה, נאמר כי עד לסוף חודש ינואר 2017 יועבר דיווח של כל תוצאות דיגומי שפכי התעשייה הנדרשים בתנאי רישיון העסק, שבוצעו בשנת 2016. בנוסף, נאמר בהודעה כי החל מה- 1 לינואר 2017, יועבר דיווח של כל דיגום הנדרש בתנאי רשיון העסק תוך 21 ימי עסקים מביצוע הדיגום.
במהלך המפגש, טענו נציגי המפעלים, כי מרבית דיווחי 2016 כבר הועברו למחוזות של המשרד להגנת הסביבה ולכן מדובר בעבודה כפולה. מנגד, נציגי המשרד הסבירו את החשיבות של העברת דיווחים ראשונים במערכת כבר בחודשים הקרובים, על מנת לקבל פידבק לקראת סבב תיקונים שמתוכנן לרבעון הראשון של 2017. בסופו של דבר, נציגי המשרד להגנ"ס קיבלו את הטענה וביקשו מהמפעלים להעביר דיווח אחד לפחות של תוצאות דיגום שפכי תעשיה שבוצע בשנת 2016, עד לתאריך 31 לינואר 2017. הודעת המשרד עודכנה בהתאם.
הנושא של תקופת הדיווח הראשונה לא הייתה הסוגיה היחידה שהועלתה מצד המפעלים. בתחום של דיגום שפכי תעשיה, מפעלים נדרשים לדיגומים מצד המשרד להגנת הסביבה אך גם מצד תאגיד המים המקומי ומשרד הבריאות. המפעלים מבקשים שהרגולטורים יסתנכרנו בינהם בדרישות הדיגום והדיווח של שפכי תעשיה שכרגע מבוצעים באופן שונה ובנפרד.
נציגי המשרד להגנ"ס, הסבירו כי השאיפה שלהם היא שהמערכת אכן תשמש את שלושת הרגולטורים המדוברים, אך שזה לא המצב כרגע. יחד עם זאת, נציגי המשרד הדגישו כי ניתן לדווח במערכת החדשה על תוצאות דיגום שבוצעו עבור רגולטור אחר, כל עוד הן עומדות בכלל הדרישות של תנאי רשיון העסק של המפעל וכך לחסוך לכל הפחות את עלות כפל הדיגומים. יש לציין כי גם כיום, חלק מהמפעלים פועלים באופן דומה ומדווחים על תוצאות דיגום יחיד לשני גופים במקביל, תאגיד המים האזורי והמשרד להגנ"ס, זאת במידה והדיגום עומד בדרישות שני הגופים.
אף על פי שתהליך אפיון המערכת הממוחשבת החדשה התבצע במקביל לפיילוט מצומצם שכלל לא יותר מ – 10 מפעלים, במפגש שהתקיים נתגלו מספר באגים ושדרוגים שחלקם יכולים לחסוך שעות עבודה רבות מהמפעלים המדווחים. למשל, אפשרות לייבא כקובץ דיגיטלי את הדו"חות שהמפעלים מקבלים מהמעבדות. למרות זאת, המשרד דורש כעת, ממאות מפעלי PRTR, להשתמש במערכת כפי שהיא.
המפעלים ציינו במפגש, כי גם בתהליך השקת המערכת הממוחשבת החדשה להיתר רעלים, אשר התרחש בשנה האחרונה, היו בעיות דומות שחלקם טרם נפתרו וכי הדיווח הראשון במערכת דרש מהם שעות עבודה רבות שניתן היה לחסוך. בהתאם, המפעלים דרשו כי הבאגים יתוקנו והשדרוגים יבוצעו לפני שמאות מפעלים ידרשו לדווח בפעם הראשונה.
נציגי המשרד הסבירו כי בכל השקה של מערכת ממוחשבת חדשה המשרתת מאות משתמשים שונים יש מספר סבבים של תיקונים ושדרוגים וכי באופן טבעי המשתמשים הראשונים חווים מספר קשיים שאחר כך נפתרים, אלא שהמערכת החדשה תחסוך למדווחים הרבה זמן החל מהדיווח השני והלאה, בלי קשר לתיקונים, שכן כל נקודות הדיגום כבר יופיעו במערכת.
במהלך המפגש הוצג אופן השימוש בטפסי הדיווח וניתנו מספר דגשים. במקביל, עלו שאלות והערות מהקהל שקיבלו התייחסות. להלן חלק מהדברים:
-----------
מסמכים רלוונטיים:
קישורים רלוונטיים:
------------
חברות לטיפול בשפכים תעשייתיים: