החל מחודש אוקטובר עתידה לעלות לאוויר מערכת ממוחשבת להגשת בקשות להיתר רעלים במקום טפסי הנייר המסורבלים הקיימים כיום. מערכת זו צפויה להקל על למעלה מ-4,000 גופים בישראל הנדרשים להיתר רעלים ואף לאפשר למשרד להגנ"ס ולמשתמשים נוספים לייצר דו"חות וניתוחים של נתוני החומרים המסוכנים בישראל. אמנם השימוש הראשוני במערכת הממוחשבת ידרוש הזנת נתונים ולימוד, אך בשנים שלאחר מכן המידע יישמר ומילוי הבקשה יהיה קצר ופשוט.
המערכת מתוכננת לעלות בהדרגה, כאשר באוקטובר יחל פיילוט עם כ- 100 מפעלים בעלי סיווג A על מנת לבדוק את תפקוד המערכת ולטייב את מאגר המידע של החומרים המסוכנים הקיים בה. בהמשך המערכת תיפתח לכלל העסקים בעלי היתר רעלים.
הזנת החומרים תהיה על פי הכתוב בגיליונות הבטיחות (MSDS) התקניים. הזנת מספרי CAS תהיה חובה (ללא המספר החומר לא ייקלט במערכת). בנוסף יהיה צורך להוסיף את מאפייני הסיכון של החומר או התערובת (דבר שלא קיים כיום) ואת שאר הנתונים אותם מגישים גם כיום.
ניתן יהיה להזין עד 7 חומרים שונים המרכיבים כל תערובת, כאשר לכל מרכיב בתערובת יש להזין מספר CAS ותווכי ריכוז (10%-20% וכדומה).
במידה ורוצים להוסיף או לשנות כמות של חומר מסוים בהיתר בשלב הראשון, זה כנראה יתבצע בטפסי נייר. השאיפה היא שלאחר שתושלם המערכת, בעוד שנה או שנתיים, גם עניין זה יהפוך לדיגיטלי.
המשרד להגנת הסביבה צפוי לפרסם מדריכי שימוש למערכת החדשה ולהעמיד מוקדי תמיכה טלפוניים.
המשרד להגנ"ס ופיקוד העורף הם שני הגופים העיקריים הדורשים מידע אודות חומרים מסוכנים ממפעלים (בנוסף לדרישות כיבוי אש). המידע הנדרש דומה ברובו אך ישנם מספר הבדלים. כיום טופס בקשה להיתר הרעלים הינו מאוחד לפיקוד העורף ולמשרד להגנ"ס, אך כאמור מדובר בטופס נייר מסורבל.
בנוסף לטופס הבקשה, לפיקוד העורף ישנה מערכת דיווח ממוחשבת, המחליפה את טופס הנייר, אשר נמצאת בשימוש אצל חלק מהמפעלים כבר מספר שנים. מסתבר כי המערכות הממוחשבות לעניין ניהול חומרים מסוכנים של שני הגופים פותחו במקביל אך בנפרד. זה אומר שמפעלים יצטרכו לדווח בנפרד בכל מערכת. שני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה.
------
קישורים רלוונטיים
חברות לטיפול בפסולת מסוכנת: