כפי שדיווחנו במהלך השנה האחרונה, אשכול תעשיות במשרד להגנת הסביבה עובד על הכנת חוק רישוי ירוק תוך שיתוף בעלי עניין שונים. למרות שתזכיר חוק רישוי ירוק היה אמור להתפרסם עד לסוף שנת 2014, הוא טרם פורסם. חוק זה צפוי לשנות את תהליכי הרישוי והפיקוח הסביבתיים ועתיד להשפיע על אלפי עסקים.
בתוך כך, במפגש שנערך לאחרונה, נציגי המשרד עדכנו כי תזכיר חוק ראשוני כבר קיים ונמצא בשלב הערות ותיקונים, וצפוי להתפרסם בחודשים הקרובים. עוד הם מסבירים כי חוק רישוי ירוק צפוי לאחד מספר היתרים ורישיונות:
בשלב זה נראה כי היתר הזרמת שפכים לים ולנחלים לא ייכללו בחוק.
מטרת חוק רישוי ירוק היא הקלה וצמצום הבירוקרטיה סביב הליכי רישוי סביבתיים, ומנגד, החמרת הדרישות והגברת השקיפות תוך תעדוף של משאבי המשרד להגנ"ס. כך מפעלים בעלי השפעה סביבתית גדולה יותר יהיו נתונים לתהליכי רישוי סביבתי מחמירים יותר ולהפך. אופן הכנת החוק נעשה בהתבססות על החקיקה האירופאית (דירקטיבת IED 2010/75/EU) וזוכה לליווי של המשרד להגנת הסביבה הגרמני.
לפני כשבועיים דיווחנו על כך שהמשרד להגנת הסביבה פרסם להערות הציבור את הסיווג המוצע של העסקים לצורך קביעת רמת הפיקוח והרישוי. הסיווג המוצע מחלק פעילויות עסקים לשלוש קבוצות לפי רמת ההשפעה הסביבתית. לקריאה נוספת על סיווג השפעה סביבתית של מפעלים.
כאמור, החוק מאחד שלל היתרים ורישיונות להיתר אחד, עם לוח זמנים אחד ובמידת האפשר איש קשר אחד – one stop shop של רישוי סביבתי משולב. בדומה לאופן בו ניתנים היום היתרי פליטה לאוויר, ההיתר הסביבתי המשולב צפוי לתת וודאות לתעשייה מפני שהוא יחודש אחת ל- 7 שנים, ולא 1-3 שנים כמו היתרי רעלים, רישיונות עסק ועוד. מצד שני, תהליך קבלת ההיתר יהיה מאוד מפורט ומעמיק תוך התחשבות ביישום הטכניקה המיטבית הזמינה (BAT) וייעשה בשקיפות מוגברת תוך פרסום הבקשות ונוסח ההיתר הסופי באתר המשרד להגנ"ס, עם מתן אפשרות לציבור לשלוח הערות.
היתר רעלים עתיד להיות מוטמע בתוך הרישוי הסביבתי המשולב. עם זאת, החלק של היתר הרעלים צפוי לקבל גמישות ויכולות אוטונומיות דומות למה שיש להיתר כיום. הגמישות חשובה לכך שעסקים יוכלו לשנות את היתר הרעלים באופן שוטף, בהתאם לפעילותם העסקית המשתנה ולא רק אחת ל - 7 שנים. מנגד, המשרד להגנ"ס משתמש כיום בהיתר הרעלים ככלי אכיפה סביבתי מרכזי היות ושלילת היתר רעלים משביתה פעילות של עסק והוא אינו מעוניין לוותר על סמכות זו. רק לאחרונה דיווחנו על שלילת היתר רעלים למפעל. המשמעות היא כנראה שהמשרד יוכל לבטל את החלק של היתר הרעלים, אבל שאר החלקים של הרישוי הסביבתי לא יפגעו.
המשרד מנצל את ההזדמנות של הכללת היתר הרעלים ברישוי הירוק על מנת לעשות מספר שינויים נוספים בתחום החומרים המסוכנים. במשרד מתכוונים לשנות את ההגדרות והסיווג של חומרים מסוכנים בהתאם למאפייני סיכון וקבוצות סיכון בדומה לדירקטיבת סווסו seveso (מדיניות האיחוד האירופי בכל הנוגע לסיווג, אחסון ושימוש בחומרים ובכימיקלים מסוכנים). בין השאר, חומר שאין לו מאפייני סיכון לא ייחשב כחומר מסוכן. בהתאם ישתנה גם סיווג רמת המסוכנות של מפעלים הקיים כיום.
------
קישורים רלוונטיים