בתחילת השבוע (א') אושרה החלטת ממשלה שמעגנת לוחות זמנים והסכמות שהושגו לאחרונה שמאפשרות לקדם את חוק רישום כימיקלים, שתקוע כבר 5 שנים בשל מחלוקות בין משרדי ממשלה ובעלי עניין. לפי ההחלטה, על המשרד להגנ"ס להביא את טיוטת החוק לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה בתוך 6 חודשים, במטרה שלאחר מכן יימשך תהליך החקיקה בכנסת.
הסיבה להחלטת הממשלה היא ביקור של מזכ"ל ה-OECD בישראל שמתקיים השבוע, בו הוא יציג את הסקר הכלכלי התקופתי שהארגון ביצע על ישראל. הסיבה העיקרית בגינה המשרד להגנ"ס החל לקדם את חוק רישום כימיקלים לפני כעשור הייתה דרישה לכך מצד ה-OECD שישראל לא קיימה עד כה. כעת לקראת ביקור המזכ"ל, ועוד לפני כן, ה-OECD ביקש לדעת היכן רישום הכימיקלים עומד, והממשלה מבקשת להראות התקדמות בנושא.
למרות שהחלטת הממשלה מדגישה ומפרטת את ההסכמות שהושגו לאחרונה, שיאפשרו את קידום החוק, אחת מההסכמות גורמת לכך שנוסח החוק לא עומד בדרישות ה-OECD, וכתוב כי הנושא ייבחן רק 5 שנים לאחר כניסת החוק לתוקף.
נזכיר שלפני כ-5 שנים (2020) החל המשרד להגנ"ס בתהליך החקיקה עם פרסום תזכיר חוק שמסדיר את הקמת מנגנון רישום הכימקלים ואת סמכויותיו. כמה חודשים לאחר מכן הודיע המשרד שהוא עובד על אפיון מערכת הרישום הממוחשבת, אבל מאז החוק נתקל בקשיים ולא קודם.
רישום כימיקלים נדרש משום שהרגולציה הקיימת מבוזרת ולא אחידה ויש צורך במנגנון לאומי מרכזי שישמש להערכה וניהול סיכונים של כימיקלים והשימוש בהם בתעשייה ובמוצרים.
קישור לנוסח החלטת הממשלה מופיע בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
בהחלטת הממשלה מפורטים 4 עקרונות של ארגון ה-OECD בנושא של רישום כימיקלים, שישראל התחייבה לאמץ כחלק מחברותה בארגון, ואשר באים לידי ביטוי בתזכיר חוק רישום כימיקלים:
כאמור, לפי החלטת הממשלה, חלק מהסיבות לעיכוב תהליך החקיקה, היו מחלוקות בין משרדי ממשלה ובעלי עניין שונים, שבחלקן נפתרו לאחרונה על בסיס הסכמות שמפורטות בהחלטת הממשלה, והנה תמציתן:
באשר לתקציב הדרוש לקידום ויישום החוק – המשרד להנג"ס ומשרד האוצר ישלימו את עבודת המטה בנושא, כולל תוספת תקני כוח אדם ותקציב ייעודי לפיתוח מערכת ממוחשבת לרישום הכימיקלים (כולל בינה מלאכותית) ותקציב לרכישת מידע בנושא כימיקלים, פיקוח והעסקת יועצים.
בהחלטת הממשלה מודגש כי נוסח תזכיר החוק עם התיקונים האחרונים לא עומד בדרישות ה – OECD כל עוד חובת הרישום לא חלה על כימיקלים לא מסוכנים בתערובות ובמוצרים מוגמרים. לכן, מוסכם כי 5 שנים לאחר כניסת החוק לתוקף, המשרד להגנ"ס יבחן את הרחבת החוק גם על כימיקלים אלה, בהתייעצות עם משרד הכלכלה.
מלבד דרישת ה OECD, בהחלטת הממשלה נאמר שיש צורך בחוק רישום כימיקלים מכיוון שאין בישראל מצאי מרכזי של כימיקלים או מנגנון לבחינת השפעותיהם על בריאות הציבור והסביבה. היעדר תמונה מלאה של הסיכונים והשימושים בכימיקלים פוגע פגיעה מהותית ביכולת לנהל את הסיכונים האפשריים והממשיים של הכימיקלים. כמו כן קיים מידע חלקי לגבי אילו כימיקלים תעשייתיים יש בישראל ומה הם הכמויות והשימושים שלהם.
בהחלטה מסבירים כי בישראל יש אומנם רגולציה (חוק חומ"ס) המסדירה עיסוק בכימיקלים, בהיבטים של ייבוא, ייצור, עיסוק, שימוש, אחזקה, שינוע וכו', אבל הרגולציה אינה כוללת הערכה שיטתית של הכימיקלים והשפעותיהם על הציבור ועל הסביבה בישראל.
----
מסמכים רלוונטיים: