משאיות אשפה חשמליות: ללא רעש, ללא פליטות
חברת המשאיות הגרמנית MAN משיקה בישראל סדרת משאיות חשמליות שיכולות לשמש לאיסוף אשפה. המשאית לא זולה אך השימוש בחשמל במקום דיזל ועלויות התחזוקה הנמוכות מייצרות חיסכון כספי משמעותי
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 25/8/2021

חברת המשאיות הגרמנית MAN בשיתוף חברת FRAMO משיקה סדרת משאיות חשמליות לשוק הישראלי במשקלים 8 עד 44 טון. בהם משאיות שיכולות לשמש כמשאיות איסוף אשפה וגזם. כמו יתר הרכבים החשמליים, היתרון הגדול של המשאיות החשמליות הוא שהן שקטות מאוד ולא פולטות זיהום אוויר.

יתרונות אלה משמעותיים במיוחד עבור משאיות איסוף אשפה, שנוסעות במרכזי הערים במשך זמן ממושך, ובשעות הבוקר המוקדמות בהן הרעש שלהן מייצר מטרד לתושבים.

בשנים האחרונות החלה מגמה (איטית) של שדרוג משאיות האשפה בישראל – ע"י שימוש במשאיות שמונעות בגז במקום סולר ולכן פולטות פחות מזהמים. לאחרונה אף דיווחנו כי בחירייה מקימים תחנת תדלוק גז למשאיות אשפה.

כעת נשאלת השאלה האם כדאי לעבור למשאיות שמונעות גז טבעי? או חשמל? על כך עוד בהמשך.


כתבות רלוונטיות:

  1. תל אביב משיקה משאית זבל סביבתית ושקטה, 24.32021
  2. חירייה מקימה תחנת תדלוק גז למשאיות אשפה, 04.5.2021
  3. 5 משאיות לאיסוף אשפה המונעות בגז טבעי, 22.8.2018
  4. ייאסר השימוש במשאיות אשפה מזהמות, 12.06.2017
  5.  למידע נוסף על איכות הסביבה במפרץ חיפה infospot

עלויות תפעול נמוכות פי 7

המשאיות החשמליות שמוצעות על ידי MAN יוכלו לנסוע 340-180 ק"מ בין טעינה לטעינה – תלוי בגודל הסוללה שתיבחר והן מבטיחות עלויות תחזוקה ותפעול נמוכות בהרבה לעומת משאיות דיזל, על אף מחיר הרכישה הגבוה העומד על כ-330,000€. מעבר לכך, הן שקטות וידידותיות לסביבה ומופעלות על ידי מנוע ירוק שאינו פולט פחמן דו חמצני CO2 ותחמוצות חנקן NOx.

לפי קבוצת 'מכשירי תנועה' המייצגת את משאיות MAN בישראל, עלות החשמל לתפעול המשאית החשמלית זולה פי 7 בהשוואה להוצאות דלק על משאית דיזל. גם עלויות התחזוקה השוטפת נמוכים משמעותית בהשוואה למנוע דלק.

המשאיות מיועדות לחברות מזון, חברות הפצה, חברות לוגיסטיקה וחברות איסוף אשפה וגזם, ומתאימות במיוחד לנסיעה במרכזי ערים משום שהן אינן מרעישות ולא גורמות לזיהום אוויר.

2 סוגים של משאיות חשמליות מושקות בישראל

חברת 'מכשירי תנועה' משיקה בישראל שני סוגים של משאיות חשמליות: משאית MAN בקטגוריה של 26 טון e-TGM שהושקה באירופה כבר לפני שנתיים ונוסעת שם במרכזי ערים גדולות, וסדרת משאיות בטווח 8 עד 44 טון.

המשאית מהסוג הראשון היא בעלת טווח נסיעה של 180 ק"מ עם זמן טעינה מהיר של שעה וחצי או טעינת לילה מלאה של 6 שעות. יש לה מצברי Kwh 185 והיא מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות כגון שמירה על נתיב, מניעת התנגשות בעת בלימת חירום ועוד.

סדרת המשאיות מהסוג השני עברה הסבה ממנועי דיזל למערכות חשמל בעזרת חברת Framo הגרמנית, המתמחה בכך. כחלק מההסבה מוחלף המנוע, תיה"ל ומערכת הפליטה והיניקה במצברים חשמליים מתח גבוה, במנוע חשמלי ובמערכות קירור ובקרה.

משאיות אלה הן בעלות משקל של 8 עד 44 טון. המנועים מתחילים ב-80kW (108 כ"ס) עד 400kW (536 כ"ס) והם מגיעים עם אחריות של 6-4 שנים. המצברים בטווח kWh 231-115, מה שמאפשר מרחק נסיעה של עד 340 ק"מ, תלוי במשקל המשאית ובבחירת המצברים. גם במשאיות אלה אפשר להטעין שעה וחצי טעינה מהירה ו-6 שעות טעינת לילה מלאה.

משאיות גז טבעי או חשמליות?

רשויות מקומיות החלו להחליף את המשאיות שמשמשות אותן כבר ב-2018. אז רכשה עיריית חיפה 5 משאיות המונעות בגז טבעי – שנחשב לפחות מזהם מדיזל. לאחרונה אף דיווחנו כי בחירייה מקימים תחנת תדלוק גז למשאיות אשפה.

עם חדירת המשאיות החשמליות, נשאלת השאלה מה עדיף – לעבור למשאיות על גז? או למשאיות חשמליות?

בתחילת השנה הצגנו דוח שהכין משרד האנרגיה, ובו בחן הנעה חלופית לצי הרכב הכבד בישראל. החלופות שנותחו במסמך הן:

  1. סולר (דיזל)
  2. גז טבעי דחוס
  3. גז טבעי נוזלי
  4. תאי דלק מבוססי מימן
  5. רכב חשמלי

בדוח התייחסו לזמני תדלוק או טעינה, טווח נסיעה, זמינות מסחרית, תשתית נדרשת, השפעה סביבתית ובטיחות והכדאיות הכלכלית בהתחשב ב: מחיר הרכישה של הרכב, עלות צריכת האנרגיה, עלויות תפעול ותחזוקה והשקעה נדרשת בתשתית.

מניתוח העלויות של כל אחת מהחלופות הן למשק והן לצרכן, נמצא כי עלות משאיות דיזל היא הגבוהה ביותר, ולעומתה, החלופה הכדאית ביותר למשאיות בכל המשקלים, גם בתחזית לטווח הקצר (שנת 2025) וגם בתחזית לטווח הארוך (שנת 2030) היא החלופה החשמלית בזכות הוצאה פחותה על אנרגיה, הנובעת מיעילות הרכב החשמלי וכן עלות החשמל הנמוכה ביחס לדלקים האחרים.

אחריה, בפער קטן נמצאות החלופות המבוססות על גז טבעי. בדוח מציינים כי לחלופה החשמלית פוטנציאל שיפור טכנולוגי גבוה ביחס לחלופות האחרות בשל היותה טכנולוגיה חדשה יחסית ובשל ההשקעה העולמית בה במחקר ופיתוח עם דגש על הוזלה ושיפור של הסוללה .

תל אביב השיקה משאית זבל סביבתית ושקטה

מלבד עיריית חיפה, לפני 4 חודשים דיווחנו כי עיריית תל אביב הצטיידה במשאית זבל שקטה ופחות מזהמת מסוג ROTOPRESS. מדובר אמנם במשאית המופעלת באמצעות דיזל אך צריכת הדלק שלה קטנה ביחס למשאיות אחרות. גם מיכל האיסוף שלה נקי ופולט פחות ריחות לסביבה.

עיריית תל אביב הוסיפה שהמשאית שקטה ואף בטיחותית יותר מכיוון שהנסיעה בה ומהלך פינוי האשפה יציבים יותר ויש הפרדה מוחלטת בין העובדים לבין מערכת קליטת האשפה.

התייחסויות

יו"ר מכשירי תנועה, צבי נטע, ומנכ"ל MAN בישראל, יוגב גברי: "מדובר במהפכה של ממש בתחום הרכב הכבד. כבר עכשיו ניתן לעבור לנהיגה במשאיות ידידותיות לסביבה, שקטות ויעילות. טעינה מהירה, גמישות תפעולית, נסיעה שקטה ובעיקר השמירה על איכות הסביבה היוו את השיקולים שלנו בגיבוש החיבור שבין משאית MAN וחברת Framo. אנו כמובן נמשיך לתת שירות בפריסה ארצית לכלל לקוחותינו בין אם יבחרו להישאר בהנעת דיזל או יעברו לחשמל".


חברות לפינוי וטיפול בפסולת

חברה איש קשר טלפון דוא"ל
ורידיס ורידיס 072-3360696 Veridis@infospot.co.il
נגב אקולוגיה מאיה כהן 072-3712247 Negev@infospot.co.il
ק.מ.מ מחזור מאיר 072-3942967 Kmm@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>