המשרד להגנת הסביבה פרסם מסמך בנוגע לאופן הטיפול בסוללות משומשות של כלי רכב חשמליים והיברידיים.
הסוללה הנפוצה ביותר בכלי רכב היברידיים וחשמליים היא סוללת ליתיום יון (ion-Li) במתח גבוה, ובחלק מכלי הרכב קיימת סוללת ניקל מתכת-הידריד (NiMH) במתח גבוה, ואילו בכלי רכב רגילים קיים מצבר עופרת במתח 24V-12V.
המשרד מבהיר, כי מאחר ובסוללות יש חומרים מסוכנים (ליתיום ועופרת) סוללות משומשות מהוות פסולת מסוכנת על פי תקנות רישוי עסקים.
בנוגע לאופן האחסון של סוללות ומצברי רכב משומשים, לדברי המשרד, מצברי עופרת וליתיום משומשים יש לאחסן במאצרה או על גבי משטחי תפעול אטומים במקום מקורה ויבש. המשרד מבהיר, כי מאחר וליתיום מסוכן במגע עם מים יש לשמור סוללות ליתיום משומשות במקום יבש ולא תחת מערכות אוטומטיות למתזי מים.
בהתאם לתקנות רישוי עסקים (סילוק פסולת חומרים מסוכנים) חובה לפנות פסולת מסוכנת מוקדם ככל האפשר ולא יאוחר משישה חודשים ממועד היווצרותה. תקנות אלה חלות גם על סוללות של כלי רכב חשמליים ולמצברי עופרת הרגילים ברכבים.
היות ובישראל נכון להיום אין מפעל למיחזור סוללות, יש 2 חלופות עיקריות לטיפול בסוללות משומשות:
רק לאחרונה דיווחנו על כך שחברת 'טביב - החברה הארצית לטיפול ופינוי פסולת רעילה' היא אחת החברות היחידות בישראל שקיבלה אישור מנהל רוחבי לקליטה של סוללות משומשות, כולל סוללות ליתיום, לצורך ייצוא למיחזור. החברה גם משמשת כתחנת מעבר לפסולת מסוכנת לאתר ב'נאות חובב'.
לצפייה ברשימת אתרי הפסולת מסוכנת בישראל לחץ כאן
---------
כתבות רלוונטיות לנושא:
חברות לטיפול בפסולת מסוכנת: