מחקר של הטכניון: ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים בקרון הצמוד לקטר, בתחנת רכבת "השלום" ובתחנה המרכזית בירושלים
הננו-חלקיקים הם חלקיקים זעירים של מזהמים שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל וגם אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם. המשרד להגנ"ס פועל להפחתת זיהום האוויר
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 22/6/2017

כחצי שנה לאחר שדיווחנו על שימוע למנהלי הרכבת בגין זיהום אוויר, נושא זיהום האוויר ברכבת טרם נפתר ומסנני חלקיקים לא הותקנו על קטרי הדיזל של הרכבת. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה מדווח על תוצאות מחקר שהוא הזמין מהטכניון לפיו נמצא ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים מזהמים בקרון הנוסעים ברכבת הצמוד לקטר, בתחנת רכבת השלום בתל אביב ובתחנה המרכזית בירושלים. זאת לעומת ריכוז נמוך יחסית של ננו חלקיקים מזהמים באוטובוסים בינעירוניים.

בעקבות ממצאי המחקר, המשרד מדווח כי מתבצעות פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום האוויר באותם מוקדים בעייתיים. בנוסף, דרש המשרד מהרכבת לבצע פעולות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, ולזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים.

ננו-חלקיקים לא נמדדים ואין להם תקן

לטענת המשרד להגנת הסביבה, התחבורה אחראית לכמחצית מנזקי זיהום האוויר, המהווה את גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור. עיקר הזיהום נובע ממנועי דיזל, ולכן המשרד  ממקד פעילות להחדרת טכנולוגיות הנעה היברידית, חשמלית וגז כחלופה למנועי דיזל חדשים ולהתקנת מסנני חלקיקים על מנועי דיזל קיימים.

דגש מיוחד, כך לפי המשרד להגנ"ס, ניתן למוקדים הומי אדם בהם פועלים מנועי דיזל בתדירות גבוהה. באתרים אלו מתבצעות באופן שוטף מדידות של מספר מזהמי אוויר כגון תחמוצות חנקן [NOx] וחלקיקים נשימים שקוטרם קטן מ 2.5 מיקרומטר [PM2.5].

בשנים האחרונות החלו לחקור ביתר שאת את הקשר שבין גודל החלקיקים של המזהמים לבין תחלואה. החשש הוא כי ככל שהחלקיק של המזהם יותר זעיר, כך קל לו יותר לחדור לאברים הפנימיים של הגוף דרך הריאות ולגרום לתחלואה. בעוד חלקיקי PM2.5 ו- PM10 (10 מיקרומטר או מאית המילימטר) נמדדים באופן שוטף, חלקיקים יותר קטנים לא נמדדים ואין לגביהם מספיק מחקרים המוכיחים ומסבירים את הקשר שלהם לתחלואה.

ננו-חלקיקים [UFP – Ultra Fine Particles] הם חלקיקים של מזהמי אוויר בגודל זעיר [קוטר נמוך מ- 0.1 מיקרומטר או לחלופין 100 ננומטר] שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל וגם אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם.

לכן, במספר מדינות מתבצעים מחקרים בנושא במטרה לבנות בסיס ידע מספק שיאפשר בעתיד את בחינת הצורך בקביעת תקני סביבה. במטרה למדוד השפעת חלקיקים זעירים אלו הוזמן המחקר שהתבצע ע"י המעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי.

המשרד מסביר, כי מדידות זיהום האוויר בתוך כלי התחבורה חשובות, משום שמשך החשיפה בתוך קרונות הרכבת או האוטובוס הוא ארוך יותר לעומת משך החשיפה בעת ההמתנה לרכבת או לאוטובוס ברציפים.

תוצאות המחקר למדידת זיהום אוויר מננו חלקיקים בתחבורה

להלן תמצית הממצאים שעלו מהמחקר:

  • הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו בתוך קרון הנוסעים הממוקם מאחורי הקטר (במורד הרוח) והגיעו ל-400 אלף חלקיקים בסמ"ק של אוויר.
  • ריכוזים גבוהים במיוחד, עד 200 אלף חלקיקים בסמ"ק של אוויר, נמדדו בתחנת רכבת השלום, בעיקר ברציף 1. הממצאים מצביעים באופן חד-משמעי על מנועי הרכבת כמקור הזיהום עיקרי.
  • ריכוזים גבוהים נמצאו בתחנה המרכזית בירושלים באזור עליית הנוסעים לאוטובוסים, וכן באזור המסעדות בתוך בניין התחנה - כתוצאה מבישול באש גלויה.

יצוין כי ריכוז ננו חלקיקים אופייני בחדר 'משרדי' הוא כ-4,000 חלקיקים בסמ"ק.

פעילות המשרד בעקבות המחקר

בעקבות תוצאות המחקר המשרד להגנ"ס מבצע מספר פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום אוויר.

  • בתחנה המרכזית בירושלים:
    • שיפור ושינוי מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה.
    • שילוט ויידוע הנוסעים לגבי מצב איכות האוויר והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהמתנה באזור האוטובוסים.
    • הדממת מנועי אוטובוסים הממתינים בתחנה.
    • הפעלת סדרנים שיוודאו כי הנוסעים אינם ממתינים באזורים המזוהמים והתורים מתנהלים כסדרם.
    • איסור הדרגתי על הכנסת אוטובוסים מזהמים (מתחת לתקן יורו 4) לתחנה. האיסור המלא ייכנס לתוקף בחודש יולי.
  • בתחנת רכבת השלום:
    • הצבת תחנות ניטור רציף של רמות זיהום האוויר ופרסום המידע על גבי מסכים ובאתר הרכבת ופרסום התראות והנחיות לציבור במקרים של רמות חריגות בזיהום אוויר.
    • התקנת מערכות לשיפור האוורור ולהפחתת רמות הזיהום. פרויקט זה נמצא בשלבי מכרז, והוא צפוי להימשך כשנה.
    • התקנת מסנני חלקיקים במנועי קרונות הכוח בשלב הראשון ובמנועי הקטרים בשלב השני. פרויקט זה נמצא בשלב בדיקת היתכנות טכנית.
    • פתרונות אלו נועדו לצמצם את רמות הפליטה ולהקטין את חשיפת הציבור. פתרון הקבע שימנע את זיהום האוויר מהרכבת הוא הנעת הרכבת בחשמל. תהליך מדורג שצפוי להתחיל בשנת 2018.

------------

מסמכים רלוונטיים:

דוח המחקר של הטכניון, המשרד להגנ"ס [pdf]

-------------

קישורים רלוונטיים:

  1. שימוע למנהלי רכבת ישראל בגין זיהום אוויר. הרכבת בתגובה: המשרד להגנ"ס יגרום לכאוס תחבורתי, 03.01.2017
  2. קנס של 2,718,300 ₪ לחברת הסעות בגין הפרות בתחום אוויר נקי, 10.11.2016
  3. תעשיה או תחבורה? הקרב על זיהום האוויר ביום כיפור, 13.10.2016
  4. חקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה, 04.04.2016
  5. חריגות רעש בעוצמת מערכת הכריזה של הרכבת הקלה, 04.08.2014
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: