כחצי שנה לאחר שדיווחנו על שימוע למנהלי הרכבת בגין זיהום אוויר, נושא זיהום האוויר ברכבת טרם נפתר ומסנני חלקיקים לא הותקנו על קטרי הדיזל של הרכבת. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה מדווח על תוצאות מחקר שהוא הזמין מהטכניון לפיו נמצא ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים מזהמים בקרון הנוסעים ברכבת הצמוד לקטר, בתחנת רכבת השלום בתל אביב ובתחנה המרכזית בירושלים. זאת לעומת ריכוז נמוך יחסית של ננו חלקיקים מזהמים באוטובוסים בינעירוניים.
בעקבות ממצאי המחקר, המשרד מדווח כי מתבצעות פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום האוויר באותם מוקדים בעייתיים. בנוסף, דרש המשרד מהרכבת לבצע פעולות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, ולזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים.
לטענת המשרד להגנת הסביבה, התחבורה אחראית לכמחצית מנזקי זיהום האוויר, המהווה את גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור. עיקר הזיהום נובע ממנועי דיזל, ולכן המשרד ממקד פעילות להחדרת טכנולוגיות הנעה היברידית, חשמלית וגז כחלופה למנועי דיזל חדשים ולהתקנת מסנני חלקיקים על מנועי דיזל קיימים.
דגש מיוחד, כך לפי המשרד להגנ"ס, ניתן למוקדים הומי אדם בהם פועלים מנועי דיזל בתדירות גבוהה. באתרים אלו מתבצעות באופן שוטף מדידות של מספר מזהמי אוויר כגון תחמוצות חנקן [NOx] וחלקיקים נשימים שקוטרם קטן מ 2.5 מיקרומטר [PM2.5].
בשנים האחרונות החלו לחקור ביתר שאת את הקשר שבין גודל החלקיקים של המזהמים לבין תחלואה. החשש הוא כי ככל שהחלקיק של המזהם יותר זעיר, כך קל לו יותר לחדור לאברים הפנימיים של הגוף דרך הריאות ולגרום לתחלואה. בעוד חלקיקי PM2.5 ו- PM10 (10 מיקרומטר או מאית המילימטר) נמדדים באופן שוטף, חלקיקים יותר קטנים לא נמדדים ואין לגביהם מספיק מחקרים המוכיחים ומסבירים את הקשר שלהם לתחלואה.
ננו-חלקיקים [UFP – Ultra Fine Particles] הם חלקיקים של מזהמי אוויר בגודל זעיר [קוטר נמוך מ- 0.1 מיקרומטר או לחלופין 100 ננומטר] שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל וגם אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם.
לכן, במספר מדינות מתבצעים מחקרים בנושא במטרה לבנות בסיס ידע מספק שיאפשר בעתיד את בחינת הצורך בקביעת תקני סביבה. במטרה למדוד השפעת חלקיקים זעירים אלו הוזמן המחקר שהתבצע ע"י המעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי.
המשרד מסביר, כי מדידות זיהום האוויר בתוך כלי התחבורה חשובות, משום שמשך החשיפה בתוך קרונות הרכבת או האוטובוס הוא ארוך יותר לעומת משך החשיפה בעת ההמתנה לרכבת או לאוטובוס ברציפים.
להלן תמצית הממצאים שעלו מהמחקר:
יצוין כי ריכוז ננו חלקיקים אופייני בחדר 'משרדי' הוא כ-4,000 חלקיקים בסמ"ק.
בעקבות תוצאות המחקר המשרד להגנ"ס מבצע מספר פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום אוויר.
------------
מסמכים רלוונטיים:
דוח המחקר של הטכניון, המשרד להגנ"ס [pdf]
-------------
קישורים רלוונטיים:
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
המבדקה הכימית | דניאלה קורי | 072-3281212 | ctlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |