הבוקר פורסמה טיוטה לתיקון חקיקה שעיקרו לאפשר שימוש בבוצה הנוצרת במתקני טיפול בשפכים (מט"שים) לצורך הפקת אנרגיה באמצעות שימוש במתקנים תרמיים (שריפה). כמובן שהמשרד להגנת הסביבה מנצל את ההזדמנות ומכניס פנימה עוד כמה עדכונים. הנה הפרטים.
בוצה שמקורה בשפכים עירוניים יכולה להיות חומר מועיל לדישון ולטיוב קרקע, מאחר שהיא מכילה ריכוזים גבוהים של חומרים אורגניים המתאימים למטרה זו. עם זאת, בבוצה עלולים להימצא ריכוזים גבוהים של מתכות, חומרים נדיפים שגורמים למפגעי ריח ופתוגנים כגון חיידקים וטפילים והיא עלולה לשמש מצע להתפתחות חרקים היוצרים מפגע תברואי.
לכן, התקנות הקיימות מגדירות את ערכי הסף והתהליכים שבוצה צריכה לעבור על מנת שתוכל לשמש בחקלאות. בוצה שכזו מוגדרת כ"בוצה סוג א". על פי התקנות הקיימות, לא ניתן לבצע כל שימוש אחר בבוצה פרט לשימוש בחקלאות, והחלופה היחידה היא פינוי הבוצה להטמנה באתר לסילוק פסולת.
כיום, כ- 95% מהבוצה הנוצרת במט"שים עירוניים מטופלת לרמה של בוצה סוג א' ויכולה לשמש לדישון חקלאי ורק כ- 5% מהבוצה מועברת להטמנה. עם זאת, מסבירים במשרד להגנת הסביבה, הביקוש לבוצה בשימוש חקלאי בישראל הינו מוגבל, ונוצר צורך לאפשר שימושים נוספים המקובלים כיום בעולם.
ומה קורה בעולם? על פי היררכיית הטיפול בפסולת של הדירקטיבה האירופית DIRECTIVE 2008/98/EC)(, השימוש המועדף בפסולת (ובבוצה) מדורג לפי הסדר הבא: קודם כל שימוש חוזר, לאחר מכן מיחזור, ואז השבה לאנרגיה ולבסוף הטמנה.
מאחר ששימוש בבוצה כדשן בחקלאות מהווה מיחזור יש לתת לה עדיפות על פני השבה לאנרגיה, בהתאם לדירקטיבה. עם זאת, כאמור, כמות הבוצה הנדרשת לשימוש חקלאי בישראל מוגבלת ולכן יש לאפשר השבה לאנרגיה שהיא עדיפה מבחינה סביבתית על הטמנה.
לפי דברי ההסבר לתזכיר החוק הכוונה לשימוש במתקני שריפה ייעודיים לקליטת בוצה ממט"שים (שככל הידוע לנו לא קיימים בישראל כיום), או במתקני שריפה להקפת אנרגיה מפסולת עירונית (שגם לא קיימים כיום בישראל) או מתקני שריפה של קווי ייצור תעשייתיים בהם ניתן לשלב בוצה כחלק מתמהיל הדלקים, למשל: תחנות הכוח הפחמיות, ייצור מלט.
המשרד להגנ"ס טוען כי יש לאפשר טיפול במתקנים תרמיים היות ואין מספיק ביקוש לשימוש בבוצה בחקלאות. אך טענה זו לא מתיישבת אם הנתון לפיו בשנת 2016 רק 3.6% מהבוצה הועברה להטמנה וכ- 95% מהבוצה שלא הוזרמה לים דרך השפד"ן שימשה לחקלאות.
ייתכן שהמשרד להגנ"ס נערך לשינוי הגדול שהיה אמור לקרות ב 2017 בענף הבוצה בעקבות הפעלת הפרויקט הענק של הפסקת הזרמת הבוצה לים מהשפד"ן והפיכתו לבוצה סוג א'. אך גורמים המעורים בשוק איתם דיברנו, הביעו פליאה על החקיקה החדשה, משום שלדבריהם, הם לא מכירים מחסור ביקושים לבוצה סוג א' בחקלאות, כולל הבוצה המטופלת של השפד"ן.
בנוסף לפתיחת האפשרות להשבת בוצה, התיקון מציע להחמיר את הערך שנקבע בתקנות לגבי עומס חנקן כללי על הקרקע בשימוש חקלאי, על מנת להתאימו לערכים המותרים של ריכוזי החנקן הכללי בקולחין המיועדים להשקיה חקלאית לפי תקנות בריאות העם (תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור שפכים) 2010. מוצע להחמיר את הערך המרבי של החנקן הכללי בבוצה מ- 50 ל- 25 קילוגרם לדונם.
חנקן כללי עלול לגרום נזק לגידולים החקלאיים ולקרקע ועל כן נמצא כי נדרשת הגבלה נוספת, במיוחד בהתחשב באפשרות לתוספת חנקן בקרקע כתוצאה משימוש בקולחין.
נושאים נוספים שקיבלו התייחסות בתקנות החדשות:
הערות על תזכיר החוק ניתן להעביר עד לתאריך 1 למרץ 2018 בקישור הבא (יש לפתוח בדפדפן אקספלורר)
נוסח תזכיר החוק מופיע בתחתית העמוד בהמשך
-------
כתבות רלוונטיות לנושא:
-----------
מסמכים רלוונטיים: