דליפת האמוניה שהתרחשה ביום חמישי בבוקר במפעל הגלידות של יוניליוור בעכו, גרמה לפינוי אנשים מקניון עזריאלי הסמוך ועצירת תנועת כלי רכב ורכבות. תודות לתגובה המהירה של אנשי המפעל וכוחות הכיבוי וההצלה האירוע הסתיים ללא נפגעים בשעות אחר הצהריים.
אך במקרה הזה, הרשויות הרלוונטיות לא יכולות לומר שאירוע זה לא היה צפוי – היות והסיפור של הקמת קניון עזריאלי בעכו בצמוד למפעל הגלידות, למרות התנגדות של המשרד להגנת הסביבה בשל הסיכון למבקרים בקניון במקרה של דליפת אמוניה – הוא הדוגמא בה משתמשים כבר עשור בכל פעם שרוצים להמחיש את האבסורד של מדיניות מרחקי ההפרדה.
סרטון: כוחות כיבוי והצלה מטפלים בדליפת האמוניה בעכו
נחזור לפרטי האירוע. ביום חמישי בבוקר דווח על דליפת אמוניה ממפעל הגלידות של יוניליוור (שרכשה אותו משטראוס ב-2015) הנמצא בסמוך לקניון עזריאלי. בעקבות הדליפה, הורו על עצירת תנועת הרכבות וכלי רכב באזור והמבקרים מהקניון פונו. רק בשעות הערב, כשש שעות לאחר תחילת האירוע, הושגה שליטה והוסרו המגבלות.
הדליפה נגרמה ככל הנראה לאחר ערבוב אמוניה עם שמן והתאדות התמיסה אל מחוץ למפעל. לא היו נפגעים אך מספר אנשים באזור דיווחו על צריבה בעיניים.
המשרד להגנ"ס, שמתחקר את נסיבות האירוע, אסר על מפעל הגלידות להפעיל את מערכת הקירור שדלפה. בנוסף לדברי המשרד נדרש המפעל לספק למשרד הסברים מדוע האמצעים להפחתת ריכוזי האמוניה לא פעלו, ולא מנעו את האירוע. המשרד מציין כי הוא רואה את האירוע בחומרה ויעשה שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותו.
כתבות רלוונטיות לנושא:
אירוע דליפת האמוניה מעלה שוב את הבעייתיות במדיניות מרחקי ההפרדה ממקורות סיכון נייחים של המשרד להגנת הסביבה שחלה רק על צד אחד – המפעלים. מדיניות זו מגדירה את המרחק שעל מפעל לשמור מרצפטורים ציבוריים כגון שכונת מגורים או מבנה מסחרי, בהתאם לסיכון הפוטנציאלי מפעילות המפעל.
אלא שכאמור המדיניות חלה רק בכיוון אחד – על המפעל. כלומר, כאשר רצפטורים ציבוריים כמו שכונת מגורים או מבנה מסחרי מוקמים בסמוך לגדר מפעל המפעל נאלץ להתמגן ואולי אף להעתיק או לשנות את פעילותו למרות שהוא נמצא במקום עשרות שנים, ואין למפעל דרך למנוע זאת.
במקרים רבים וועדות התכנון מאשרות תוכניות בנייה חדשות בסמוך לאזורי תעשיה או מפעלים קיימים מבלי לקבל את עמדת המשרד להגנת הסביבה באשר למרחק ההפרדה הרצוי להימנעות ממפגעים סביבתיים.
וזה בדיוק המקרה של קניון עזריאלי בעכו, אשר משמש בעשור החולף כמקרה הבוחן הקלאסי לאבסורד זה. קניון עזריאלי בעכו הוקם בצמוד לגדר מפעל הגלידות של יוניליוור בעכו שמחזיק באמוניה, ואשר קיים במקום כבר 50 שנה, למרות ההתנגדות של המשרד להגנ"ס בוועדות התכנון. לכן, המשרד החמיר את דרישות המיגון כלפי המפעל, שייתכן מאוד שהן אלה שגרמו לכך שהאירוע הסתיים ללא נפגעים. אך האם זה מספיק? ואם זה לא מספיק – האם המפעל הוא זה שצריך לשאת בלעדית באחריות להפחתת הסיכון?
יתרה מכך, גורמים שונים טענו באוזננו כי במקרים מסוימים, רשויות מקומיות וועדות התכנון שלהן בכוונה מתעלמות מעמדת המשרד להגנת הסביבה, על מנת להוביל לקונפליקט שנוצר מהקירבה בין המפעל לשכונה המגורים או המבנה המסחרי – כך שיווצר לחץ על המפעל לשנות או להעתיק את הפעילות שלו, מבלי שהרשות והועדה שאישרה את התוכנית תצטרך לשאת באחריות לכך. כמובן שבטווח נמצאים התושבים והמשתמשים באותם אזורים בעייתיים שלא מעלים על דעתם שמשתמשים בהם ככלי משחק לפתרון בעיות תכנוניות.
לאחר שהתוכנית מאושרת והשכונה החדשה או המבנה המסחרי נבנה, פתאום התושבים מגלים את הסמיכות למפעל ולמפגעים הסביבתיים, היזמים מגלגלים עיניים ואומרים "קיבלנו את כל האישורים וההיתרים" וכמובן שהפעילים הסביבתיים והארגונים הירוקים מיד מיישרים קו עם עמדת התושבים ומפעילים לחץ ציבורי על המפעל – אך איפה כולם היו כשהועדה אישרה את הקמת המבנה החדש למרות שידעו שהסמיכות למפעל יוצרת בעיה של מפגעים סביבתיים?
לפני חצי שנה דיווחנו על פסק דין תקדימי של בית המשפט שקיבל את עתירת התאחדות התעשיינים ונמל אשדוד ופסק כי יש לבחון את השפעת הקירבה למפעלים לפני בניית שכונה בסמוך. אך זהו מקרה ראשוני שדרש הגשת עתירה ולא תהליך תכנוני מובנה בו מרחק ההפרדה המזערי הנדרש חל גם על וועדות התכנון.
מיוניליוור נמסר: ״אנחנו פועלים לפי הנחיות הרשויות ומפעילים את הייצור באופן חלקי רק באזורים שהמשרד להגנת הסביבה אישר".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה התנגד לאורך כל הליך התכנון להקמתו של קניון עזריאלי בעכו. וזאת לאור מיקום הקניון בצמוד למפעל הגלידות של יוניליבר (גלידות שטראוס), במרחק של 7 מטרים מגדר המפעל - מרחק שאינו עומד במרחק המינימום הנדרש במדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד.
עמדת המשרד נדחתה על-ידי הוועדה לתכנון ובנייה של עכו שאישרה את הקמת הקניון, והמשרד הגיש ערר על החלטה זו של הוועדה המקומית. ועדת ערר ביקשה מהמשרד לקבוע דרישות מיגון מהמפעל והקניון - שבשלב זה כבר הוקם למרות התנגדות המשרד - כך שהסיכונים שעליו התריע המשרד ימוזערו. גם היום נדונים פרויקטים שאליהם המשרד מתנגד, ובהם לא מקבלים את עמדתנו – והמקרה הנוכחי מראה את ההכרח שביישום מדיניות המשרד. אנו רואים חשיבות מרבית ביישום הדרישות והסטנדרטים המפורטים במדיניות מרחקי ההפרדה על-ידי הוועדות לתכנון ובנייה והרשויות המקומיות על-מנת להפחית סיכונים מהציבור.
נכון להיום, על המפעל להכין תכנית לתיקון הכשלים ושיפור הבטיחות לאור ממצאים שימצאו בבדיקות. המשרד להגנת הסביבה ייבחן את חידוש היתר הרעלים שאמור להתחדש במהלך חודש יולי לאור הפעולות המידיות שינקטו לתיקון הכשלים וצמצום הסיכונים על פי מסקנות הבדיקות. המשרד לא יאשר חידוש עבודה של מערכת האמוניה שבה אירע האירוע עד לסיום הבדיקות המקיפות ותיקון כל הליקויים".
חברות לטיפול בפסולת מסוכנת: