בעוד העיכוב בקידום הצעת חוק פסולת בניין, המתעכבת כבר 5 שנים, גורם לנזק סביבתי גדול בשל השלכת פסולת בניין בשטחים ציבוריים בכל רחבי המדינה, סכסוך בנוגע לאחד מאתרי פסולת הבניין הגדולים בישראל, עלול להחמיר את המצב.
צו הסגירה שהוציאה מועצת שוהם לפני כשבועיים לאתר הפסולת היבשה ברקת גרם לכך שחלק מהקבלנים שפינו את הפסולת למקום כנראה השליך פסולת בניין בשטחים פתוחים. בעקבות עתירת בעלי אתר הפסולת לפני כשבוע, הקפיא ביהמ"ש השלום ברמלה את הצו והורה על פתיחה מיידית של האתר, זאת עד להחלטת בימ"ש השלום בראשל"צ האמורה להתפרסם בימים הקרובים בעקבות הדיון שהתקיים שם אמש בנושא זה.
בשל צו הסגירה המרחף על אתר ברקת, התקיים גם דיון דחוף בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לאחרונה בו הציגו הצדדים לסכסוך את עמדותיהם.
ראש המועצה המקומית שוהם, גיל לבנה, טען בדיון כי אתר ההטמנה המצוי בשטח המועצה פועל ללא רישיון עסק מתחילת השנה, וכי אין לו היתר בנייה בתוקף. לדבריו, באתר מבוצעות עבירות סביבתיות שבאות לידי ביטוי בבעירות פנימיות במטמנה שגורמות למפגעי ריח. בנוסף טוען לבנה, כי האתר פלש לשטחים צמודים שהוצא כנגדם צו של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
לדברי לבנה, הצו שהוציאה המועצה בראשותו לסגירת אתר הפסולת ברקת הוצא לאחר דיונים רבים והתכתבויות עם משרדי הממשלה והצדדים הנוגעים בדבר, ולאחר שהגיע למסקנה שאין פתרון והמצב רק מחמיר. לדבריו, האתר עבר את רום ההטמנה המותר ומיצה את היקף ההטמנה המותר.
בעלי אתר ההטמנה ברקת, יגדל אך, טען בדיון כי האתר נחשב כאתר אסטרטגי לכל המרחב. לדבריו, האחריות על הקרקע בו ממוקם האתר עבר ממועצה אזורית חבל מודיעין למועצת שוהם בשנת 2006, ובשנת 2009 החלה שוהם לקדם פיתוח של אזור תעסוקה במקום. לדברי אך, מאותו רגע המועצה קיבלה החלטה לחסל את הפעילות של אתר ברקת הנמצא בכניסה לאזור התעשייה.
לדברי אך, המועצה המקומית שוהם מקשה ומכבידה על פעילותם במטרה לפנותם. בין היתר, מציין אך, חילטו להם ערבות בנקאית בגובה 1.8 מיליון ₪ ללא סיבה מוצדקת ולא מאפשרים להם להשלים את עבודות השיקום שבהן החלו. אך טוען כי ניסה לקיים הידברות עם מועצת שוהם לסגירת האתר ומסירת השטח למועצה, אלא שהמועצה הפסיקה את התהליך באופן פתאומי. לדבריו, צו הסגירה שהוצא לאתר הוא אסון אקולוגי. האתר, לדבריו, קולט בין 1500-2000 מ"ק פסולת בניין ביום שנותרים כיום ללא מענה.
ח"כ דויד אמסלם יו"ר הועדה, אמר כי האתר אמור לתת מענה לעודפי עפר ופסולת בניין למרבית אתרי הבניה בגוש דן וכי הנזק הנגרם מסגירת אתר ללא פתרון חלופי הוא אדיר משום שעלות ניקוי של משאית פסולת אחת שנזרקה בשטח פתוח זה עשרות אלפי שקלים. "לא הייתי עושה דיון אם הייתה חלופה. אבל אני מבין שאין חלופה".
זוהר שקלים, יועצת משפטית של מחוז מרכז במשרד להגנ"ס טענה כי המשרד אינו יכול להתערב במקרה הזה, כי זו סמכותה הבלעדית של הרשות המקומית.
אתר ברקת: "סגירת האתר באה לשרת את האינטרס הצר של שוהם, על פני האינטרס הרחב של כלל אזרחי המדינה. מאז הסגירה אלפי טונות של אשפה מסוג פסולת בניין הושלכו לשמורות טבע. החלטת המועצה המקומית על סגירת פארק המיחזור הביאה לזיהום היערות והשטחים הפתוחים באזור המרכז, בהררי פסולת בנייה. זאת משום שלעשרות המשאיות המגיעות בכל יום כדי לפרוק את אלפי טונות של פסולת בנייה באתר, אין באופן מעשי שום פתרון הטמנה חוקי באזור המרכז כולו.
פארק מיחזור ברקת הינו פרויקט בעל חשיבות לאומית, הנותן פתרון לטיפול בפסולת של איזור גוש דן מחד ומשקם מחצבה ישנה שהיוותה מפגע נופי, סביבתי ובטיחותי, מאידך. מפעילת פארק המיחזור השקיעה במשך השנים עשרות מיליוני שקלים בפיתוח הפעילות ושמירה על עבודה לפי תקנים מחמירים בינלאומיים."
יו"ר ועדת הפנים והגנ"ס, דויד אמסלם: "לא סביר לסגור אתר מבלי לתת חלופה תוך פגיעה בציבור. נוצרה בעיה אקוטית בכל גוש דן ולכן יש לנהל מו"מ בכדי לעצור שפיכת פסולת באופן פיראטי. למועצה המקומית צריכה להיות אחריות ציבורית והיא צריכה למצוא פתרון ביחד עם המשרד להגנת הסביבה. לא יתכן מצב שמועצת שוהם תתעלם מהאינטרס של כלל הציבור במדינה."
גיל לבנה, ראש מועצת שוהם: "לאחר חודשים שהאתר פועל ללא רישיון ומפעיליו מבצעים עבירות על חוקי התכנון והבניה ועבירות סביבתיות המסכנות את הציבור, ולאחר שימוע שערך המשרד להגנ"ס כנגד מפעילי האתר טרם נקיטת הליכים מנהליים ופלילים, נאלצתי להוציא צו סגירה מנהלי לאתר. העבירות הן בעירות פנימיות במספר מוקדים בגוף הפסולת ככל הנראה עקב הטמנת פסולת אורגנית אסורה, מפגעי גזים וריחות הנפלטים לאוויר ללא ניטור ונטרול הגזים באמצעות פילטרים, התמוטטות מדרונות באתר על קו הביוב של אזור התעשייה, הקמת מסלעות ענק ללא היתר תוך סיכון התמוטטות לכביש 444, חריגה של מאות אלפי קוב מהיתר הבניה, ואם לא די בכל אלה - פלישה והטמנת פסולת מחוץ לתחום ההרשאה וזיהום הקרקע - בגינה נקט רמ"י בהליכים משפטיים כנגד מפעילי האתר.
אף מפעיל ואף אתר חשוב ונחוץ ככל שיהיה אינו מעל החוק ואינו רשאי לסכן את שלום ובריאות הציבור ולא לזהם את הקרקע והאוויר. כראש הרשות המקומית בתחומה פועלת המטמנה , אני אחראי על אכיפת חוק רישוי עסקים והן על חוק התכנון והבניה והן על בריאות הציבור ולא אאפשר ביצוע עבירות כה חמורות תוך סיכון הציבור ומפגעים לסביבה".
המשרד להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה סבור כי יש חשיבות לקיומו של אתר פסולת בנייה פעיל במרחב זה, עקב תנופת בנייה באזור המרכז ותל אביב ומיעוט פתרונות קרובים, אך זאת בכפוף לפעילות על פי כל דין ואי גרימת מפגעים סביבתיים. מזה מספר שנים המשרד פעל ופועל כדי לתווך בין הגורמים השונים הקשורים בפעילות האתר (רמ"י, הרשות המקומית, החכ"ל והמפעילים). ואכן, פעילות האתר הוארכה מעת לעת.
יש לציין, כי קיים תא שטח נוסף מצפון לאתר הנוכחי, אותו רמ"י אמורים לשווק כאתר הטמנה עתידי. משרדנו רואה חשיבות ביציאה מהירה למכרז לתא שטח זה. המשרד מעוניין בפעילות האתר הקיים עד למיצוי נפח ההטמנה האפשרי, ובלבד שהפעילות תתבצע בהתאם לכל דין וללא מפגעים סביבתיים. לשם שמירת רצף ההטמנה במרחב זה יש לסיים את פעילות האתר הקיים עם פתיחת האתר החדש."
-----------
קישורים רלוונטיים: