לפני כ-4 חודשים דיווחנו שהמשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטת המלצות לצמצום זיהום אוויר מכלי צמ"ה. כעת פורסם הנוסח הסופי של ההמלצות המיועדות לרשויות המקומיות והאזוריות שבשטחן מתבצעת פעילות של כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) באזורי מגורים. המשרד ממליץ לרשויות לקבוע דרישות אלו כתנאים בהיתר לאתרי עבודה או כדרישות במכרזים שהרשות מפרסמת לעבודות בנייה ותשתית.
כלי העבודה הפועלים באתרי בנייה מצוידים לרוב במנועי דיזל מזהמים. זיהום האוויר ממנועי הדיזל הוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות נוספים כמסרטן וכגורם למגוון רחב של מחלות ריאה, לב וכלי דם. הפעלת כלי צמ"ה באזור מאוכלס עלולה לסכן את בריאות הציבור.
המשרד מציין, כי במחקר שנערך בברלין נמצא, כי הפעלת 5 כלי צמ"ה במקום קבוע בין השעות 8 עד 16 גורמת לריכוז מקומי של חלקיקים נשימים [PM] גבוה עד 50% מזה של 46,500 כלי תחבורה העוברים בכביש הסמוך.
במסמך מצוין, כי ישראל תאמץ את דרישות התקינה האירופית לכלי צמ"ה חדשים כמפורט בדירקטיבה EC/68/97 על עדכוניה. תקינה זו קובעת לוחות זמנים הדרגתיים להטמעת תקני פליטה בהתאם לשנת הייצור של הרכב ולהספק המרבי של המנוע.
תקן הפליטה הראשון, Stage I ,חל משנת ייצור 1999, ותקני פליטה מאוחרים יותר (Stage II ו-A Stage III) החליפו אותו באופן הדרגתי. התקנים המעודכנים ביותר היום הינם IIIB Stage ו- Stage IV החלים באופן הדרגתי משנת ייצור 2011 ו-2014 בהתאמה, וזאת כתלות בהספק המנוע. משנת 2019 ייכנס לתוקף באופן הדרגתי תקן זיהום האוויר V Stage .לשם השוואה, מנוע מתקן I Stage פולט פי 20 ויותר חלקיקים נשימים לעומת מנוע מתקני פליטה מאוחרים יותר.
--------------
מסמכים רלוונטיים:
המלצות לצמצום זיהום אוויר מכלי ציוד מכני הנדסי (צמ"ה), המשרד להגנ"ס [pdf]
-------------
קישורים רלוונטיים:
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
המבדקה הכימית | דניאלה קורי | 072-3281212 | ctlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |