לפני כארבעה חודשים דיווחנו על הכרזה היסטורית של המשרד להגנת הסביבה על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה בשעות העומס כחלק ממהלך לצמצום זיהום האוויר במרכז העיר. כמו כן התבשרנו על פרסום מכרזי תמיכה של המשרד להגנת הסביבה שמטרתם צמצום זיהום האוויר מתחבורה במרכזי הערים. מכרז אחד התומך בהתקנת מסננים ברכבי דיזל, מכרז נוסף לסיוע ברכישת אוטובוסים חשמליים ותמיכה נוספת להתקנת מסנני פליטות למשאיות איסוף אשפה בעיר.
עתה, כחלק מהמאמץ הכללי להפחתת זיהום האוויר מתחבורה, המשרד להגנת הסביבה מפרסם קריטריונים להגדרת רכבים מזהמים, שכניסתם למרכזי הערים תוגבל, יש לשער בתחילה כפיילוט בחיפה ולאחר מכן אולי בערים נוספות. קריטריונים אלה, תואמים את הקריטריונים שפורסמו במכרז התמיכה להתקנת מסננים ברכבי דיזל באזור מפרץ חיפה, העתיד לסבסד התקנה של מסנני פליטה בכ - 700 רכבים.
רעיון זה של הגבלת תנועת רכבים מזהמים במרכזי ערים באזורים שיוגדרו כ"אזור אוויר נקי" [Low Emission Zone], אינו חדש בעולם ומיושם בעשרות ערים, במתכונות שונות ועתה מגיע גם לישראל.
כאמור, לפני 4 חודשים הוגבלה תנועת משאיות מעל 12 טון במרכז העיר חיפה. אופן היישום של מגבלת התנועה גררה ביקורת מצד איגוד המובילים וגורמים נוספים.
כעת, לפי הקריטריונים החדשים, רכב מזהם הוא כל רכב דיזל בתקן פליטת חלקיקים יורו 3 ומטה שאינו רכב נוסעים פרטי ושלא מותקן בו אמצעי להפחתת פליטות (כגון מסנן חלקיקים) המביא לעמידה בתקן יורו 4 לפחות. הקריטריונים החדשים, במידה ויוטמעו בהסדרי תנועה עירוניים, יגבילו את התנועה של כ - 80,000 כלי רכב מסחריים המונעים בדיזל בישראל. היות ותקן היורו אינו מצוין ברישיון הרכב, הקריטריונים החדשים מפרטים את שנות הייצור וסוגי הרכב הנכללים בקבוצה זו:
*נכון לאפריל 2016. ניתן להגדיל בלחיצה. מקור: המשרד להגנ"ס
במסמך שפורסם לא צוין מתי הקריטריונים ייכנסו לתוקף והיכן תוגבל תנועת הרכבים. כמו כן, לא ברור האם ההגדרות החדשות יבואו בנוסף או במקום המגבלה הקיימת בחיפה למשאיות מעל 12 טון.
התייחסות המשרד להגנת הסביבה: "במרכזי ערים רבות נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר שמקורם בתחבורה. המשרד להגנת הסביבה פועל יחד עם רשויות מקומיות בישראל להפעלה של אזורים נקיים במרכזי ערים אלו באופן דומה לאזורים המופעלים במאות ערים באירופה. עיריות חיפה וירושלים מקדמות תכניות כאלו כאשר בחיפה פרויקט זה צפוי להתחיל לפעול עוד השנה. בהתאם לסעיף 77א לפקודת התעבורה בסמכות השר להגנת הסביבה לקבוע הגדרות לרכב מזהם בישראל. לפי החוק, תינתן עדיפות לרכב שאינו מזהם בהסדרי תנועה שייקבעו במסגרת תכניות עירוניות לצמצום זיהום אוויר מתחבורה."
גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "לפי הקריטריונים החדשים של המשרד להגנת הסביבה - רכב מזהם הינו כל רכב דיזל בתקן פליטת חלקיקים יורו 3 ומטה שאינו רכב נוסעים פרטי ושלא מותקן בו אמצעי להפחתת פליטות (כגון מסנן חלקיקים) המביא לעמידה בתקן יורו 4 לפחות. קריטריונים אלה מוכיחים כי עבודת המשרד איננה מקצועית, שהרי רק לפני 4 חודשים הוגבלה תנועת משאיות מעל 12 טון במרכז העיר חיפה, כאשר באיסור זה כלולים גם רכבים בעלי טכנולוגיה מודרנית בתקן יורו 4,5 ו – 6 שאינם מזהמים. כיצד המדינה מעודדת לרכוש רכב חדש שאינו מזהם, אם האיסור גורף ובעל רכב חדש מוצא את עצמו כשבסוף תנועתו מוגבלת?
בדיונים על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה, סוכם לשים מדבקות על גבי רכבים ישנים המוגדרים כמזהמים בכדי שהפקחים יוכלו לזהות אותם, אך לבסוף הגבילו את כל המשאיות מעל 12 טון באופן גורף. צריך להבין שיש פה השלכות על כלל הציבור ועל המסחר. זוהי עבודה לא מקצועית של המשרד להגנת הסביבה.
כמו כן, יש עכשיו מגמה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה לחתום בקלות דעת על צווים ותקנות, מבלי לבחון את כל ההשלכות. כולנו בעד אוויר נקי, אבל אי אפשר לדבר בסיסמאות בכדי לרצות את הציבור שלא מבין את כל ההשלכות, צריך לרדת לפרטים ולסגור קצוות מבעוד מועד ולא לרתום את העגלה לפני הסוסים. כך למשל, בימים האחרונים התפרסם מכרז של חנ"י להקמת חניוני משאיות בחיפה, למה נזכרו רק עתה? למה לא הכינו קודם את התשתית ורק אז הגבילו את תנועת המשאיות?"
-------
קישורים רלוונטיים
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |