חקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה
בעקבות דליפת הברום המשרד להגנת הסביבה פותח בחקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 04/4/2016

ביום ראשון 20.3.2016 ערך מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, מר גיא סמט, שימוע לחברת "רכבת ישראל" בעקבות אירוע דליפת הברום שהתרחש בליל יום שני ה-14.3.2016.

תוצאות השימוע | פתיחה בחקירה פלילית

במהלך השימוע, נדרשה רכבת ישראל להגיש למשרד תוך 48 שעות את הצעותיה לשיפור מערך בטיחות החומרים המסוכנים בטווח הקצר, ובהמשך - תוכנית כוללת לשיפור הבטיחות. לדברי המשרד להגנ"ס, לאחר הגשת תוכניות הבטיחות, ייבחן המשך היתר שינוע והובלת הרעלים שמצוי בידי החברה. בנוסף, בעקבות הדליפה, המשרד להגנת הסביבה פותח בחקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה.

דליפת הברום | השתלשלות העניינים

במהלך אירוע דליפת הברום, התנגשה רכבת משא שהובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום בקרון רכבת שנשמט על המסילה בסמוך לעיר דימונה. מעוצמת ההתנגשות נשמטו שני איזוטנקרים שהכילו ברום ממסילת הברזל וכמות של כ-6.5 טון חומר מסוכן דלפה לסביבה.

ניטור חומרים שביצעו צוותי הרשות הארצית לכיבוי אש לאחר האירוע הצביעו על ריכוזים גבוהים של החומר הכימי המסוכן באוויר.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, ידוע כי ברום עלול לגרום לסיכון או פגיעה בחיי אדם ובבריאותו, ומהווה נזק סביבתי לקרקע. כמו כן, הימצאות ברום עלולה לגרום לזיהום מים ופגיעה בחי והצומח. עובדות אלו מעלות חשש סביר כי אירוע הזיהום מהווה עברה על חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים.

הפתרון של אבי גבאי: GPS לכל קרון

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, התייחס לאירוע: "כשעדכנו אותי על הארוע לימדו אותי מושג שלא היכרתי. "שימוט". מתברר שרכבות שומטות קרונות וממשיכות להן הלאה. כלומר, קרונות משא משוטטים להם על המסילה כאילו מדובר בגמלים במדבר.

אנחנו כמשרד להגנת הסביבה מאד, אבל מאד בעד רכבות בכלל ורכבות משא בפרט. כל העברה של מטענים לרכבת מבורכת ומפחיתה זיהום אוויר, תאונות דרכים ואמורה להיות בטוחה יותר להעברת חומרים מסוכנים.

יחד עם משרד התחבורה נחקור ונשתמש בכל סמכות שיש לנו על מנת לטפל בבעיה. מחד לא נשפוך את התינוק עם המים ונעשה עוד פעולות על מנת להעביר מטענים לרכבת, אבל מנגד לא נאפשר מצב שבו רכבת עם חומרים מסוכנים נוסעת בלילה ולא יודעת אם תפגוש קרון משוטט.

אנחנו בעידן של טכנולוגיות אינסופיות ואין שום סיבה שלכל קרון לא יהיה שבב GPS כך שכל רכבת נוסעת תקבל התראה (שלא נסמכת על שיקול דעת אנושי) על מצב שכזה."

-----

קישורים רלוונטיים

  1. דליפת הברום בדימונה | בעלי תפקידים ברכבת הוזמנו לשימוע, 17.03.2016
  2. דליפת ברום בדימונה כתוצאה מתאונת רכבת, 15.03.2016
  3. 48 אירועי חומרים מסוכנים ברבעון II בשנת 2015, 25.10.2015
  4. חומרים מסוכנים | infospot

עורכי דין בתחום המשפט הסביבתי:

חברה איש קשר טלפון מייל
ליפא מאיר ושות'- עורכי דין ד"ר ציפי איסר-איציק 072-3718653 Lipameir@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>
תגיות: דליפת הברום בדימונה , חומרים מסוכנים , היתר רעלים ,