רשויות מקומיות: כך תכינו תוכנית היערכות למשבר האקלים
3 משרדי ממשלה חברו כדי להכין מדריך להכנת תוכניות היערכות לשינויי האקלים המיועד לשלטון המקומי. מה מציע המדריך?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 20/1/2022

המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד הפנים שיתפו פעולה כדי לנסח מדריך להכנת תוכנית היערכות לשינויי אקלים עבור הרשויות המקומיות, ובו דוגמאות ישימות מרחבי העולם שהרשויות בארץ יכולות לאמץ.

לפי הודעת משרדי הממשלה, כבר 15 רשויות וגופים אימצו את המדריך והן מכינות על פיו את תוכניות ההיערכות שלהן לשינוי האקלים. בשנתיים הקרובות צפויות להצטרף למהלך עשרות רשויות מקומיות נוספות.


כתבות רלוונטיות:

  1. מדריך מקיף לתחבורה בת-קיימא ברשויות מקומיות, 19.12.2021
  2. איגוד ערים שרון-כרמל רכש 5 תחנות ניטור, 30.9.2021
  3. הערים מחמירות את מגבלות התנועה על רכבים מזהמים, 01.9.2020
  4. מדד צריכת החשמל השנתית של הרשויות המקומיות, 14.10.2021
  5. זיהום אוויר | infospot

מה מציע המדריך לרשויות המקומיות?

מדובר במדריך מפורט הכולל 116 עמודים. הוא מציע לרשויות המקומיות לעבוד לפי 5 שלבים כדי ליצור תוכנית היערכות לשינויי אקלים.

לפי המדריך, הצעד הראשון הוא להגדיר בבירור מי הגורם שיהיה אחראי לניהול המהלך ולהקים צוות עבודה. מלבד זה חשוב לרתום את כל הגורמים הרלוונטיים לתהליך ולספק להם את הידע והכלים הנדרשים לתהליך התכנון.

בשלב השני המדריך מציע לפנות לבעלי עניין שאינם עובדים ברשות המקומית, ובפרט לאלו המושפעים ביותר משינוי האקלים ושפעולותיהם יכולות להשפיע על היפוך המגמה. לאחר שמאתרים את בעלי העניין – מומלץ להקים פורום התייעצות מקצועי שילווה את הרשות המקומית ויסייע בהבנה מעמיקה ומקצועית של משמעויות שינויי האקלים ובחינת ההיתכנות של הפעולות המוצעות לביצוע.

בשלב השלישי המדריך מציע למפות ולנתח את המצב הקיים. הכוונה לבדוק מהו המצב הנוכחי של הרשות מבחינת פליטות גזי חממה, היערכות ופגיעות אקלימית. בנוסף, מיפוי המצב הקיים יאפשר לדעת מהי השפעת הפעולות שייבחרו להיכלל בתוכנית הפעולה - כעבור שנה, שנתיים, ואפילו עשור.

לאחר הגדרת הגורם שיהיה אחראי על הנושא ברשות ופנייה לבעלי עניין חיצוניים ומיפוי המצב הקיים, מגיע השלב הרביעי: גיבוש אמצעי פעולה. במסגרת שלב זה צוותי העבודה יתכנסו וידונו מה אופן הפעולה הנכון, אילו אמצעים נדרשים למימוש הפעולות שייקבעו ומה לוח הזמנים.

זהו השלב המפורט ביותר במדריך. יש בו פעולות לדוגמה שהרשויות יכולות לנקוט בהן כחלק מהיערכותן, תוך הסבר לאילו רשויות מתאימה כל פעולה. בנוסף, יש הנחיות והמלצות למעבר לתאורה חסכונית, הנחיות לבנייה ירוקה, הנחיות להתייעלות אנרגטית ועוד.

לגבי כל תת-תחום, המדריך מציג את אחוז הפחתת הפליטות הפוטנציאלית. למשל, אם תחושמל התחבורה הציבורית ברשות המקומית, וכן תוכן תשתית לחשמול כלי רכב פרטיים ושיתופיים ותהיה התייעלות בתחבורה כבדה – הרשות תחסוך 15%-10% בפליטות גזי החממה מפעולות אלה בלבד (מלבד הפחתה גם בזיהום האוויר שמביא לתמותה ולתחלואה בקרב תושבי הערים מדי שנה).

השלב החמישי והאחרון שמציע המדריך הוא ביצוע ניטור ובקרה להתקדמות התוכנית אחת ל-5 שנים. בשלב זה מוצגים במדריך המדדים שכדאי לעקוב אחריהם, למשל מספר ימי הגשם בשנה, שיעור פחת באספקת המים ועוד.

התייחסויות

אלון זס"ק, ראש מִנהלת ההיערכות לשינוי אקלים וסמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנת הסביבה: "משבר האקלים כבר כאן, והאתגרים המלווים אותו דורשים מאיתנו היערכות דחופה. לצד החלטות הממשלה האחרונות בנושא ולטובת היערכות ויישום מיטביים בישראל יש לפעול ביחד עם השלטון המקומי ולמנף את יכולותיו המוכחות כשותף וכגוף שיפעל ליישום תוכניות ההיערכות ברמה האזורית והמקומית. המדריך יוביל להיערכות מיטבית של השלטון המקומי למשבר האקלים ולעמידה ביעדים שישראל הציגה בוועידת האקלים בגלזגו".

אוריאל בבצ'יק, מנהל אגף אנרגייה מקיימת במשרד האנרגיה" :אנו במשרד האנרגייה רואים בשלטון המקומי שותף מרכזי להשגת היעדים הלאומיים של משק מאופס פליטות בשנת 2050, ו-30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, לצד פיתוח ומימוש הזדמנויות כלכליות ברשויות המקומיות. המדריך שמפורסם היום הוא צעד מרכזי בפעילות המקיפה שלנו לפיתוח והנגשת מסגרת מכוונת ויצירת מנגנוני תמיכה לשלטון המקומי למעבר לאנרגייה מקיימת. כבר כעת כ-15 רשויות וגופים מכינים על פי המדריך את תוכניות ההיערכות שלהן".

ליאור שחר, מנהל אגף בכיר לתכנון ומדיניות במשרד הפנים: "ההיערכות לשינויי האקלים היא האתגר של כולנו אשר דורש תכנון נרחב ומקיף. שינויי האקלים כבר כאן ואנחנו עדים בכל שנה לאירועי קיצון של שיטפונות, הצפות, שרֵפות וגלי חום שפוגעים ומסכנים את אזרחי המדינה. האגף זיהה את הצורך האקוטי בחיבור החשוב הזה בין שלושת המשרדים ויזם את שיתוף הפעולה הייחודי שנרקם לטובת קידום ההיערכות של השלטון המקומי, לטובת האזרחים במדינת ישראל. תפקידנו לקדם ולתת כלים לרשויות המקומיות בישראל להיערכות מיטבית לשינויים האקלימיים ואירועי הקיצון שאלו מייצרים. זאת, מתוך ראייה מקומית ואזורית והכרה בכוחו של השלטון המקומי להיערך ולפעול בעניין. יחד, בשיתוף פעולה, תוך חיבור לשטח, נכתב מדריך לאומי לשלטון המקומי להיערכות לשינוי האקלים ואנרגיה מקיימת. כולי תקווה שהמדריך יסייע בידנו ובידי הרשויות המקומיות להיערכות נכונה ונדרשת זו".

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה