בדיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה הראתה ירידה שנתית של 24% בשיעור הפיח השחור [BC Black Carbon] באוויר בשנת 2019 במרכז חיפה. ההפחתה מיוחסת ליישום אזור מופחת פליטות אליו אסורה כניסה של רכבי דיזל מזהמים החל משנת 2017.
בהמשך להצלחה של האזור מופחת הפליטות בחיפה, גם תל אביב הודיעה השבוע שהיא תחיל אזור מופחת פליטות בשטחה. במקביל, בירושלים נכנס לתוקף השלב השני של יישום אזור מופחת הפליטות במרכז העיר.
סרטון: מגבלות תנועת כלי רכב בירושלים
כתבות רלוונטיות:
בחודש פברואר 2018 חיפה הייתה לעיר הראשונה בישראל שמפעילה אזור מופחת פליטות האוסר על כניסה של רכבי דיזל המוגדרים כמזהמים לשטח מרכז העיר, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים.
התוכנית הופעלה באופן מדורג, תחילה הוגבלה כניסה של רכבי דיזל מזהמים מעל 3.5 טון ולאחר שנה, החל מינואר 2019, הוגבלה גם כניסתם של רכבי דיזל מזהמים מתחת ל 3.5 טון, למעט מכוניות פרטיות.
לאחרונה פרסם המשרד להגנ"ס דוח שמנתח את ההשפעה של התוכנית על איכות האוויר במרכז חיפה ומשווה בין שנת 2017 שלפני יישום התוכנית, לשנים 2018-2019. לפי הדוח, בשנת 2018 הייתה הפחתה של 13% בריכוז הפיח השחור [BC Black Carbon] ביחס לשנת 2017, באוויר שנמדד בתחנת הניטור אוויר הרלוונטית (עצמאות, חיפה). בשנת 2019 חלה הפחתה נוספת בריכוז הפיח השחור, של 24% ביחס לשנת 2018, וסה"כ 34% הפחתה ביחס לשנת 2017.
המשרד להגנ"ס מסביר כי פחמן שחור נחשב אינדיקטור טוב לזיהום אוויר חלקיקי מרכבי דיזל, ופליטתו נמנעת כמעט לחלוטין ע"י התקנת מסנן חלקיקים.
באופן דומה, בשנת 2018 הייתה הפחתה של כ – 11% בריכוז תחמוצות החנקן [NOx] ביחס לשנת 2017, באוויר שנמדד בתחנת הניטור הרלוונטית. בשנת 2019 חלה הפחתה נוספת של כ – 9% ביחס לשנת 2018, וסה"כ 18.6% הפחתה ביחס לשנת 2017, שלפני יישום האזור מופחת פליטות במרכז העיר חיפה. תחמוצות חנקן נחשבות כסממן כללי לזיהום אוויר תחבורתי, אף על פי שהן נפלטות גם ממקורות נוספים.
מזהם נוסף שנבחן, הוא חלקיקים נשימים עדינים [PM2.5] הנפלטים אף הם מתחבורה, אך יכולים להגיע ממקורות נוספים, בינהם מקורות טבעיים כגון סופות חול ואבק. עבור חומר זה נרשמה מגמה מעורבת, כאשר בחלק מתחנות הניטור חלק ירידה קלה ובאחרים עלייה קלה. המשרד להגנ"ס מסביר כי לא ניתן לייחס את השינוי בחומר זה להפעלת אזור מופחת פליטות לאור ההשפעה הגבוהה של מקורות טבעיים (כגון אבק).
ירושלים הייתה העיר השנייה בישראל להגביל כניסת כלי רכב מזהמים בשטחה. בשלב הראשון, שהחל בינואר 2020, הוגבלה כניסת כלי רכב מזהמים מעל 3.5 טון לשטח מרכז העיר שהוגדר כאזור מופחת פליטות.
היום מתחיל השלב השני של התוכנית, כאשר הורחבה ההגבלה גם לכלי רכב מתחת ל 3.5 טון שנחשבים מזהמים (למעט רכב פרטי) ובנוסף הגבלת התנועה הורחבה לכל שטחה המוניציפאלי של העיר, ולא רק לאזור מופחת הפליטות במרכז העיר.
כלומר כ-40 אלף כלי-הרכב מונעים דיזל מתחת לתקן יורו 4 – (למעט רכב פרטי) לא יוכלו להיכנס לשטח העיר עם רכבם - אלא אם יתקינו מסנן חלקיקים. המשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים במוסכים נבחרים.
השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל וראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, נפגשו אמש והגיעו להסכמה על קידום תוכנית משותפת לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בתל אביב. התוכנית היא רב-שלבית כדלקמן:
התשתית להגבלת תנועת כלי רכב מזהמים בערים בישראל כבר קיימת. החידוש האחרון עליו דיווחנו לפני כחודשיים הוא אישור צו קנסות שיאפשר למשרד להגנ"ס ולמשטרת ישראל להטיל קנס על בעלי רכב שהסירו את מדבקת 'רכב מזהם' או פירקו את מסנן החלקיקים.
בנוסף לכך, דיווחנו לפני כחודש על אישור שני תמרורים המסמנים אזור אסור לכניסה לכלי רכב מזהמים (תמרור כניסה ותמרור יציאה). התמרורים מסייעים באכיפת החוק ומשמשים גם להתראה.
הגבלת תנועת רכבי דיזל במרכזי הערים, היא חלק מתוכנית רחבה יותר לצמצום זיהום אוויר מתחבורה, שמתמקדת ברכבי דיזל ישנים.
כזכור, ב־2017 הציג המשרד להגנ"ס נתונים שהראו כי רכבי דיזל ישנים היו אחראים ליותר מ־80% מפליטות החלקיקים הנשימים [PM] למרות ששימשו בכ־20% מהנסועה בארץ. חלקיקים אלה גורמים בין השאר למחלות ריאה, דם ולב.
בעקבות הנתונים, יצא המשרד להגנ"ס בתוכנית 'דיזל ישן מקצר חיים' לצמצום זיהום האוויר מרכבי דיזל ישנים, במטרה להפחית 30% מפליטות החלקיקים הנשימים מכלי רכב בישראל.
התוכנית כללה, בין היתר, התניית חידוש רישיון רכב בהתקנת מסנן פליטות, המפחית כ־98% מהזיהום, סבסוד התקנת מסנני פליטות וכן קביעת אזור אוויר נקי בחיפה, שבהם לא יוכלו לנוע כלי רכב המסומנים כמזהמים.
לפני כחודשיים דיווחנו על סיכום של התוכנית לזיהום אוויר מתחבורה, שלדברי המשרד להגנ"ס הביאה להפחתה של כ – 25% בפליטת חלקיקים נשימים [PM] בישראל.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לתושבי חיפה מגיע אוויר נקי - כיום כתוצאה מתחבורה ירוקה, ובהמשך - גם מפינוי מפעלי בז"ן. בכל שנה מתים בישראל מוות מוקדם כ־1,100 אנשים כתוצאה מזיהום אוויר הנגרם מכלי-רכב מזהמים. הממצאים שאנו מפרסמים כעת מאשרים את עמדת המשרד להגנת הסביבה, הרואה באזורים מופחתי פליטות אמצעי יעיל, התורם לשיפור איכות האוויר בתוך הערים. אנחנו קוראים לערים אחרות בישראל להצטרף לחיפה ולירושלים ולמאות ערים באירופה, ולהכריז על אזורים מופחתי פליטות בשטחן. כך תימנע הפליטה של מזהמים מכלי הרכב הישנים בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. בכוונתנו לתמוך גם בערים אחרות שיאמצו מודל זה וידאגו לתושביהן."
"הפיכתה של ירושלים לעיר הראשונה בישראל שאוסרת על כניסת רכבי דיזל מזהמים לכלל השטח המוניציפלי שלה תביא לשיפור באיכות האוויר ובאיכות חיי התושבים. אני קוראת לערים נוספות להצטרף לירושלים, לחיפה ולתל-אביב ולשפר את איכות האוויר בתחומן – אנחנו נשמח לסייע לכולן להפוך לערים מתקדמות, הפועלות כנגד זיהום האוויר בשטחן. מגיע לתושבים לנשום אוויר נקי!"
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "תל–אביב-יפו שמה למטרה להפוך את פירמידת משתמשי התחבורה ולתת עדיפות להליכה, לאופניים ולתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי. לאורך העשורים האחרונים אנחנו פועלים ללא לאות ובהצלחה במסגרת סמכויותינו להפחתת זיהום האוויר בעיר, וקידום תכנית 'עיר אויר נקי' אשר במסגרתה העירייה תאכוף באמצעים אלקטרוניים רכבים מזהמים שנכנסים לעיר היא חלק מעשייה זו. אני מברך על שיתוף הפעולה החשוב עם המשרד להגנת הסביבה לקידום הנושא".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אני מברך על התכנית, מדובר בחלק ממהלך אסטרטגי אשר מטרתו להפוך את העיר ירושלים למובילה גם בתחומי איכות הסביבה והניקיון ואין כל ספק שתהייה לו גם השפעה רבת היקף על בריאות הציבור. נמשיך לקדם מטרות אלו בצעדי ענק ובאמצעות טכנולוגיות מתקדמות."
-------
מסמכים רלוונטיים: