זוג תמרורים חדשים אושרו השבוע לשימוש בישראל - סימון אזור אסור לכניסה על ידי כלי רכב מזהמים, והתמרור הנגדי שמבטל אותו ומסמן יציאה מהאזור שאינו מאפשר נסיעה בכלי רכב מסוג זה. הגדרת התמרור היא: "אזור שבו אסורה הכניסה לרכב שהוא מזהם, כהגדרתו בחוק אוויר נקי התשס"ח-2008."
כיום יש 2 ערים בארץ (חיפה וירושלים) שהגדירו 'אזור אוויר נקי' אליו לא מורשים להיכנס רכבים המוגדרים בחוק כמזהמים.
התמרור החדש הוא חלק מהמהלכים לצמצום זיהום אוויר מתחבורה שהחלו בנובמבר 2018 והתמקדו בכלי רכב ישנים בעלי מנוע דיזל. התברר כי כלי רכב מסוג זה אחראים לכ־80% מזיהום האוויר הנפלט מכלי רכב, למרות שהם מהווים רק 20% מכלי הרכב הנעים על הכבישים.
כתבות רלוונטיות:
לפי התקנות לצמצום זיהום אוויר מ־2018, רכבי דיזל מזהמים מסומנים ברישיון הרכב כ"רכב מזהם" ומחויבים להדביק מדבקת סימון על השמשה. המדבקה מסייעת לפקחי העיריות לזהות כלי רכב מזהמים ולמנוע מהם כניסה לאזורים מופחתי פליטות. בעל רכב מזהם המעוניין להיכנס לאזור מופחת פליטות נדרש להתקין מסנן המפחית 98% מהפליטות.
לפני כשלושה שבועות אושר צו קנסות שיאפשר למשרד להגנ"ס ולמשטרת ישראל להילחם בתופעה של בעלי רכב שהסירו את מדבקת 'רכב מזהם' או פירקו את מסנן החלקיקים. התמרור החדש יסייע באכיפת תקנות זיהום האוויר, יסדיר את מפת האזורים מופחתי הפליטות ויסמנם בצורה ברורה עבור הנהגים.
כזכור, הקנס על נהיגה ברכב מזהם ללא מדבקת "רכב מזהם" הוא 500 שקל לעבירה ראשונה, 1,000 שקל לעבירה חוזרת וכפל קנס במקרה של כלי רכב בבעלות תאגיד. קנס על אי התקנת מסנן חלקיקים על כלי רכב המחייב התקנה מסוג זה הוא 3,000 עד 6,000 שקל וכפל קנס על כלי רכב בבעלות תאגיד.
עורכי דין בתחום המשפט הסביבתי:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
קובי בר-לב עורכי דין | קובי בר-לב | 072-3712012 | kb@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |