מדריך מקיף לתחבורה בת-קיימא ברשויות מקומיות
איך מקדמים תחבורה ציבורית בעיר? כיצד למגר זיהום אוויר מתחבורה? איך מעודדים נסיעות שיתופיות ואיך מנהלים כלי רכב כבדים? על שאלות אלה ועוד עונה המדריך המקיף לתחבורה בת קיימא שנועד לרשויות המקומיות
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 19/12/2021

איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל מפרסם מדריך יישומי למעבר לתחבורה בת קיימא ברשויות המקומיות. המדריך אמנם נכתב עבור הרשויות המקומיות המרכיבות את האיגוד, ובעלי העניין הרלוונטיים: מתכננים ותושבים, אך כל הרשויות בארץ יכולות ללמוד ממנו ולעשות בו שימוש.

המדריך נועד לעודד יזמות ותכנון בתחום התחבורה בת-הקיימא ברשויות המקומיות, לתת מענה לחסמים בנושא ולהבהיר תהליכי עבודה בין המגזר הממשלתי למוניציפאלי. המדריך כולל כלים מעשיים ודוגמאות מוצלחות מישראל ומהעולם.

הנושאים הספציפיים של המדריך כוללים:

  • כלים למיגור זיהום אוויר בשטח הרשות המקומית
  • שדרוג מערך התחבורה הציבורית הפנים והבין עירוני, וכן חשמול התחבורה
  • פיתוח רשתות אופניים וצירי הליכה
  • ניהול תנועת הרכבים הכבדים
  • קביעת אזורים מופחתי זיהום אוויר
  • פעולות לעידוד שיתוף נסיעות
  • כלים מעשיים לתכנון ותקצוב פרויקטים תחבורתיים.

נוסח המדריך המלא מופיע בתחתית המסמך.


כתבות רלוונטיות:

  1. המלצה להגביל פעילות כלי צמ"ה מיושנים, 28.10.2021
  2. הנחיות חדשות להערכת זיהום אוויר מתחבורה בתסקיר סביבתי, 03.04.2017
  3. איגוד ערים שרון-כרמל רכש 5 תחנות ניטור, 30.9.2021
  4. הערים מחמירות את מגבלות התנועה על רכבים מזהמים, 01.9.2020
  5. זיהום אוויר | infospot

הפחתת זיהום אוויר מתחבורה

במדריך יש מספר המלצות לרשויות המקומיות בנוגע לדרכים שבהן אפשר לצמצם את זיהום האוויר מכלי רכב מזהמים בשטחן. זיהום אוויר מתחבורה, אף שהוא לא מנוטר כיום בצורה מספקת, ידוע במרכזיותו מבין הגורמים שמזהמים את האוויר. מתחבורה נפלטים לאוויר מזהמים שונים, חלקם מסרטנים.

במדריך מוצע להקים מערך ניטור אוויר למזהמים מתחבורה. כלומר, להציב תחנות ניטור אוויר סמוך למוקדי תחבורה בכדי למדוד את הפליטות, בדגש על נקודות במרכזי ערים.

כמו כן, מוצע להכין מסמך יעדים עירוני בנושא פליטות ומסמך מדיניות עירונית לבנייה בת קיימא. המטרה היא לסקור את המצב הקיים ולמפות את מוקדי הזיהום העירוניים ועל פיהם לגבש מסמך יעדים עירוני להפחתת זיהום האוויר. לצד זאת, לגבש מסמך דרישות ברורות לתנאים להיתרי בנייה, כגון חיוב הקמת תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי, וכן להציג תכנית ניטור ובקרה.

הצעה נוספת היא להסביר ולהנגיש מידע לציבור על הקשר בין שימוש ברכב פרטי לזיהום אוויר באמצעות כלי התקשורת, כנסים ואתרי האינטרנט של הרשות.

קביעת אזור מופחת פליטות בתוך העיר

במרכזי הערים הגדולות בישראל נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר הנובעים מתחבורה. חלק ניכר מזיהום האוויר נובע מרכבי דיזל כבדים כגון משאיות ואוטובוסים ישנים

בישראל מעוגן בחקיקה כי רשות מקומית רשאית לחוקק חוק עזר בתחום זיהום אוויר מתחבורה, תוך התמקדות בעיקר בהגדרת אזור מופחת פליטות ומניעת נהיגה של רכב מזהם.

מצד אחד, להובלת סחורות יש תפקיד מכריע בתפקוד העיר ורווחת התושבים. מצד שני, כלי הרכב הכבדים מזהמים.

הפתרון שמוצע במדריך הוא לקבוע אזורי אוויר נקי ברשויות מקומיות, כפי שכבר קורה בחיפה וירושלים.

בנוסף לכך, המדריך מציע דרכי ניהול של צי רכב כבד, ביניהן התקנת מסנן חלקיקים במשאיות מתחת ליורו 5, גריטת רכבים ישנים ובקרה על קניית רכבים חדשים העומדים בתקן הנדרש, אספקת חניות מקורות לרכבים כבדים כדי להפחית את הבלאי ועוד.

איך מעודדים שיתוף נסיעה (קארפול)?

במדריך מופיעות דוגמאות רבות מהארץ ומהעולם לעידוד נסיעה שיתופית. נסיעות שיתופיות הן נסיעות שבהן נוסעים חולקים רכב ממוצא/יעד משותף או שניהם, ובכך מצמצמים את מספר כלי הרכב הנוסעים על הכביש.

כיצד הרשויות המקומיות יכולות לעודד קארפול? במדריך מוצעות מספר דרכים: לתת הנחה לרכב רב נוסעים בתשלום בחניונים ובנתיבי אגרה, להקים אתרי אינטרנט או קבוצות ברשתות החברתיות שיהוו פלטפורמה לפרסום על שיתוף נסיעות בין נוסעים, להעדיף כלי רכב רב נוסעים בנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, בעיקר בנתינים בינעירוניים, להבטיח מקומות חנייה ייעודיים לקארפול במקומות עבודה של המעסיקים הגדולים במשק.

עידוד תחבורה ציבורית ושבילי אופניים

פרקים אחרים במדריך עוסקים בתחבורה ציבורית, שבילי אופניים וצירי הליכה, כלים מעשיים לתכנון ותקצוב – כל אלה מוצגים כדרכים לקדם תחבורה בת קיימא ברשויות המקומיות.

בפרק של תחבורה ציבורית מוצע לקדם תחבורה ציבורית על ידי העדפה ברמזורים, בין היתר. גם מטרונית מוזכרת כדרך לקיצור זמני הנסיעה ומכאן יש לה יתרון על פני רכב פרטי.

בפרק על שבילי האופניים מוסבר כיצד לנהל את תחום האופניים בעיר לרבות בשטחי תעסוקה ומגורים, כיצד לעודד רכיבה על אופניים והליכה רגלית ועוד.

לאורך כל המדריך מופיעות דוגמאות מהארץ ומהעולם.

פרק נוסף מוקדש כאמור לתכנון ותקצוב ובו מובאים כלים מעשיים, בין היתר להקמת עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים, להכנת תוכנית אזור מופחת פליטות להקמת חניון קארפול ועוד.

התייחסויות

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, אסיף איזק: "המדריך הינו שלב משמעותי נוסף בתוכנית המקיפה להתמודדות עם הזיהום מתחבורה שמבסס האיגוד, הכוללת: הוספת תחנות ניטור בסמיכות לכבישים למדידת זיהום האוויר מתחבורה, קידום תחבורה ציבורית איכותית ברשויות, קידום שבילי אופניים וצירי הליכה, עידוד ויצירת פלטפורמות לשיתוף נסיעות, מתן כלים מעשיים לתכנון ותקצוב פרויקטים לתחבורה בת קיימא. האיגוד על כלל 18 הרשויות המקומיות החברות בו מחוייב לתהליך משמעותי זה".

---

מסמכים רלוונטיים:

  1. מדריך יישומי לתחבורה בת קיימא, 12.2021, איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
איירלאב - בדיקות אוויר אהוד רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>