המלצה להגביל פעילות כלי צמ"ה מיושנים בשל זיהום אוויר
המשרד להגנת הסביבה מפרסם המלצות עדכניות לרשויות מקומיות שמעוניינות לצמצם את זיהום האוויר מכלים כבדים בשטחן. פעילות כלים אלה בערים גוברת בשנים האחרונות עקב הבנייה המסיבית בערים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 28/10/2021

המשרד להגנת הסביבה מעדכן את ההמלצות לרשויות מקומיות הנוגעות לצמצום זיהום אוויר מכלי ציוד מכני-הנדסי (צמ"ה) בשטחן. מדובר על עדכון של מסמך המלצות קודם שפורסם ב-2017.

ההמלצות מפורסמות על רקע תנופת הבנייה באזורים עירוניים בשנים האחרונות והתרומה הגדולה שלהם לזיהום אוויר – יש בישראל כ- 110,000 כלי צמ"ה מונעים סולר שכל אחד מהם מזהם פי 30 מרכב פרטי.

כמו במסמך ההנחיות הקודם, המשרד להגנת הסביבה ממליץ להגביל כניסת כלי צמ"ה מזהמים למרכזי ערים אלא אם התקינו מסנן חלקיקים. כמו כן המשרד ממליץ לרשויות לבדוק את סוג הכלים, לערוך פיקוח על הפליטות ולקבוע מגבלות שימוש בהתאם.


כתבות רלוונטיות:

  1. המלצות לצמצום זיהום אוויר מציוד מכני והנדסי, 31.8.2017
  2. המלצות לצמצום זיהום אוויר מכלי צמ"ה בערים, 09.05.2017
  3. המשרד להגנ"ס מתנגד לפיזור תמלחות ושמן שרוף על דרכי עפר למניעת פיזור אבק, 23.04.2017
  4. הנחיות חדשות להערכת זיהום אוויר מתחבורה בתסקיר סביבתי, 03.04.2017
  5. זיהום אוויר | infospot

110,000 כלי צמ"ה תורמים לפליטות כמו 3.5 מיליון כלי רכב

בישראל פועלים כיום כ-140,000 כלי צמ"ה אשר מרביתם מונעים בדיזל (כ-110,000 כלים) והשאר על חשמל, בנזין וגז.

67% מתוך 110,000 כלי הצמ"ה מונעי הדיזל נחשבים מזהמים – כלומר מדגם מיושן שלא מוטמעות בו מערכות להפחתת פליטות. כלי צמ"ה מזהם (מדגם מיושן) פולט לאוויר בממוצע פי 6 תחמוצות חנקן ופי 9 חלקיקים מכלי צמ"ה מהדגמים החדשים מופחתי הפליטות, כך לפי המשרד להגנת הסביבה.

עוד מראים הנתונים כי כלי צמ"ה אחראים ל-13% מכלל פליטות החלקיקים העדינים בישראל (2.5PM) ול-16% מפליטות תחמוצות החנקן (NOx). כמו כן, פעילות של כ-110,000 כלי הצמ"ה המונעים בדיזל תורמים לפליטות תחמוצות חנקן וחלקיקים עדינים באותו סדר גודל של כ-3.5 מיליון כלי רכב הפעילים בישראל.

גם בחו"ל המגמה דומה: בלונדון כלי צמ"ה אחראיים על כ-12% מסך הפליטות של המזהם תחמוצות חנקן NOx)) וכ-15% מסך פליטות חלקיקים (PM10). בברלין, פעילות רציפה (8 שעות עבודה ברצף) של כלי צמ"ה בודד, גורמת לעלייה בריכוז חלקיקים השווים לכמחצית מסך הפליטות של 9,000 כלי רכב העוברים בכביש הסמוך.

זיהום האוויר הנפלט ממנועי הדיזל הוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן וכגורם למגוון רחב של מחלות ריאה, לב וכלי דם. לכן, הפעלה של כלי צמ"ה ממונעי דיזל באופן מתמשך באזורים מיושבים עלולה לסכן את בריאות הציבור.

הגבלת כלי צמ"ה מיושנים אלא אם הותקן מסנן חלקיקים

כיום ישראל פועלת על פי דרישות התקינה האירופית לכלי צמ"ה אשר קובעת לוחות זמנים הדרגתיים להטמעת תקני פליטה בהתאם לשנת הייצור של הרכב ולהספק המרבי של המנוע, זאת באמצעות חקיקה של משרד התחבורה.

לצד זאת, בישראל כיום אין מגבלות על זיהום אוויר הנפלט מכלי צמ"ה בערים. עם זאת, כמה ערים בישראל פועלות בימים אלו להסדיר את פעילות כלי הצמ"ה באזורים המוגדרים כאזורים מופחתי זיהום.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, יש מספר דרכים שבהן הרשויות יכולות לנקוט כדי לצמצם את הזיהום מכלי הצמ"ה: לקבוע הוראות בחוק עזר, להכניס תנאים רלוונטיים בהיתר בנייה או לקבוע דרישות במסגרת מכרזי בנייה ותשתיות שהרשות מפרסמת.

המשרד ממליץ לרשויות המקומיות להגביל פעולה של כלי צמ"ה המוגדרים כמזהמים (מדגם מיושן), אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים, וזאת באזורים מאוכלסים ובסמיכות לבתי אבות, גני ילדים וכו'.

כמו כן, המשרד ממליץ לרשויות המקומיות לבדוק את דרגת הזיהום של כלי הצמ"ה הפועלים בשטחן בהתאם לקובץ ההנחיות, וכן לוודא התקנה של מסנן חלקיקים.

כדי לקבל תמונת מצב על היקף פעילות כלי צמ"ה בתחומי הרשות המקומית, מומלץ לערוך סקר כלי צמ"ה הפועלים בתחומי הרשות. באתר משרד התחבורה יש מאגר נתונים על כלי הצמ"ה המכיל מידע זמין על כל כלי הצמ"ה הפעילים בישראל הכולל מספר רישוי, שנת ייצור, הספק מנוע, סוג הכלי ועוד.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה