הנחיות חדשות לבדיקות תקינות קווי דלק
המשרד להגנ"ס מפרסם הנחיות שבהן הוא ממליץ לבצע בדיקות תקינות לקווי דלק ארציים בשיטת מולוך חכם. לדבריו, שיטה זו טובה יותר מבדיקת תקינות בלחץ לאיתור דליפות ומיקומן, ולכן יש להעדיף אותה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 06/1/2025

המשרד להגנ"ס פרסם הנחיות חדשות שעוסקות בבחירת הטכנולוגיה המועדפת לביצוע בדיקת תקינות של קווי דלק. ההנחיות מסבירות מדוע בדיקת צינור דלק באמצעות 'מולוך חכם' היא השיטה המועדפת, על פני בדיקה באמצעות תקינות בלחץ.

'המולוך החכם' הוא אמצעי טכנולוגי לאיתור פגמים בצנרת, המוחדר לתוך הקו ומוסע על ידי הדלק. בהנחיות נכתב כי גם בארה"ב ובאירופה שיטת הבדיקה באמצעות 'מולוך חכם' נמצאת בעלייה, ומפרטות לגבי התרומה שלה לגילוי פגמים ודליפות מצנרת דלק במדינות אלה.

יש לבצע בדיקת תקינות תקופתית לצנרת (אחת ל-5 שנים לפחות) בהתאם לתקנות המים העוסקות בזיהום קווי דלק. ניתן לבצע את הבדיקה בשיטת הלחץ, מולוך חכם או להציע שיטה אחרת שתהיה מקובלת על המשרד להגנ"ס. לפי ההנחיות החדשות, המשרד להגנ"ס מדגיש כי ייתן עדיפות לבדיקת תקינות בשיטת מולוך חכם.

מסמך ההנחיות מצורף בתחתית הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. סטטוס דליפות מתחנות דלק לקרקע לשנת 2021, 3.3.2022
  2.  99.5%מצינורות הדלק ללא דליפות, 24.6.2020
  3. הנחיות ליישום התנאים להיתר רעלים לחוות דלקים, 4.6.2024
  4. תנאים נוספים בהיתר רעלים לחוות דלקים, 20.1.2020
  5.  למידע נוסף על זיהום קרקע | infospot

החסרונות של שיטת בדיקת תקינות בלחץ

לפי ההנחיות, במהלך השנים האחרונות נצבר ניסיון שלילי בנוגע לבדיקת תקינות קווי דלק בלחץ. נמצא שהשיטה לא מהימנה מספיק משום שהיא נותנת תמונת מצב רגעית ועלול להיווצר מצב שקו שאינו תקין יעמוד בתנאי הבדיקה, או קו תקין יוכרז כקו שלא עמד בתנאי הבדיקה.

כמו כן, השיטה לא נותנת מידע על מיקומם של פגמים וליקויים ועל חומרתם. עקב כך חסר מידע להכנת תוכנית עבודה למניעת דליפות עתידיות וכשלים הנדסיים.

היתרונות של שיטת 'מולוך חכם'

בהמשך לכך, ההנחיות מפרטות את היתרונות של שיטת מולוך חכם לעומת בדיקה בלחץ:

  • מדידת עובי הדופן של הקו והשוואה לעובי המקורי (כשיעור ירידת עובי הדופן באחוזים).
  • מיקום תוואי הצינור (עפ"י XYZ).
  • קביעת מספר הפגמים ומיקומם (בדיוק של סנטימטרים).
  • איתור וזיהוי פגמים מסוגים שונים, למשל: פגמים חיצוניים, פנימיים, שכבתיות (למינציה - פגם בעת הייצור), סדקים ודפורמציות.
  • בדיקות נוספות, כגון כיוון הפגם ביחס לציר צינור, איתור ומיקום של מעיכות וכיפופים בצינור.

המידע הנ"ל נותן תמונה מפורטת של מצבו הטכני-הנדסי של הקו הנבדק, ובסיס מהימן להכנת תוכנית עבודה רב שנתית לתיקון הפגמים על פי חומרתם ובהתאם למיקומם לאורך הקו.

במסמך מצוין שהחיסרון העיקרי של שיטת מולוך חכם הוא קושי במעבר הפיג בתוך קשתות וצומתי T בצנרת צרה, והצורך בהתקנת מלכודות לקליטות המולוך - המצריכות התאמות הנדסיות עם התקנת קו דלק חדש או על קו דלק קיים.   

הניסיון בעולם ובישראל עם 'מולוך חכם'

לפי מסמך ההנחיות החדש, השימוש בשיטת 'מולוך חכם' נמצא במגמת עלייה באירופה וארה"ב. נכון להיום מדובר בטכנולוגיה מוכרת וותיקה שבודקת עשרות אלפי ק"מ של קווי דלק בעולם מדי שנה.

גם בארץ נצבר הרבה ניסיון בשימוש בשיטת 'מולוך חכם'. לפי המסמך, בעשורים האחרונים השתמשו בשיטה זו חברות הדלקים הגדולות במשק ונצבר ניסיון בשימוש בה. על פי מידע מחברות אלה יש יתרון עצום בבדיקה זו, כי היא מאפשרת לקבוע את תוכנית התחזוקה וההחלפה של קווי הדלק.

זיהום מי תהום מדליפות דלק

דליפות דלק ממיכלים וצנרת דלק הן מקור לזיהום קרקע ומי תהום. לפי דיווח שלנו מלפני חודשיים יש כיום כ-90 אתרים בישראל שנמצאים בשלבים שונים של טיפול או ניטור בזיהום מי תהום מדלקים.

במרץ 2022 דיווחנו על דוח שנתי של המשרד להגנ"ס שניתח בדיקות אטימות מכלי דלק וצנרת בתחנות דלק לשנת 2021. לפי הדוח, נמצאו כשלים רק ב 1.2% מתוך 2,749 צינורות ניפוק ופריקה של דלק שנבדקו בשנת 2021. כמו כן 99% מתחנות הדלק של החברות הגדולות (דלק, פז, סונול, דור-אלון) יחד עם תחנות הדלק של חברת טן ושל סד"ש, סווגו כתחנות ללא דליפות ובעלות בדיקות אטימות בתוקף.

כשל בצנרת יכול להתבטא בדליפה נמוכה, דליפה גבוהה או בדליפה ללא תוצאה מספרית. מספר תחנות הדלק עם כשלים בבדיקת אטימות של צינור דלק ירדו משיעור של 27-31% בשנת 2010 ל-2-5% בלבד ב-2021.

בסך הכול, בשנת הדוח נבדקו 2,749 צינורות ניפוק או פריקה בכ-400 תחנות דלק. לפי ממצאי הבדיקות, התגלו 24 צינורות ניפוק לא אטומים המהווים-1.6% מהמקרים, ב-19 תחנות דלק.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה