התנגדויות והערות לטיוטת עדכון כללי שפכי מפעלים
התאחדות התעשיינים מתנגדת להחמרת ערך הסף לסולפידים, הוספת ערך סף למוליכות חשמלית וקביעת ערכי סף לדטרגנטים. ההתאחדות מעלה גם נושאים שלא מוזכרים בטיוטת עדכון הכללים אך לדעתה דורשים שינוי
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 18/5/2025

לפני חודש וחצי דיווחנו על פרסום טיוטת עדכון כללי שפכי תעשייה, היום אנחנו מדווחים על ההערות לטיוטה שהגישו לאחרונה התאחדות התעשיינים, התאחדות המלונות, גופים, חברות ואנשים פרטיים נוספים. בכתבה שלפניכם נתמקד בחלק מההערות של התאחדות התעשיינים, שהגישו נייר עמדה מפורט.

קישורים לטיוטת עדכון החקיקה ועמוד ניירות העמדה, בהם גם נייר העמדה של התאחדות התעשיינים, שהוגשו מופיעים בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. עדכון כללי שפכי תעשייה - אלה התיקונים המוצעים, 02/04/2025
  2. רשות המים מבקשת הערות לעדכון כללי שפכי תעשייה, 14.03.22
  3. תנאים נוספים להיתר רעלים לחומרי PFAS, 11.11.24
  4. מי תהום מזוהמים פי 1,000 מהתקן ב-7 חוות דלקים, 04.03.25
  5. מידע נוסף על שפכים תעשייתיים |infospot 

עדכון כללי שפכי תעשייה

כבר לפני כ-3 שנים פנתה רשות המים לציבור וביקשה לקבל הערות לקראת כוונתה לעדכן את כללי שפכי מפעלים המוזרמים למערכת הביוב. לאחר שבחנה את ההערות, גיבשה רשות המים נוסח לעדכון הכללים, וכאמור לפני כחודש הטיוטה פורסמה להערות הציבור.

כללי שפכי מפעלים מסדירים את רשימת החומרים וערכי הסף המותרים להזרמה למערכת הביוב העירונית ובהתאם את ההגדרה של שפכים חריגים ושפכים אסורים. כמו כן הכללים מסדירים גם את נושא הניטור והדיגום של שפכי מפעלים מול תאגיד המים האזורי, תעריפים בגין הזרמת שפכים חריגים ואסורים, ועוד.

הפרדה בין כללי שפכי מפעלים לרשיון העסק

אחד הנושאים שההתאחדות מעלה, למרות שהוא לא מופיע בטיוטה, הוא הפסקת השימוש בדרישות כללי שפכי מפעלים, בתנאים לרישיון העסק. זאת מכיוון שהכללים לא נועדו למטרות ענישה ואכיפה פלילית, אלא להסדרת התעריף שעל המפעלים לשלם בגין העלות הנוספת שמושתת על תאגידי המים בגין הטיפול בשפכי מפעלים שמוזרמים למערכת הביוב העירונית.

בהתאחדות מציעים להגביל את השימוש בדרישות לגבי איכות השפכים במסגרת רישיון עסק רק למקרים של השפעה מהותית על המט"ש או על מערכת ההולכה וכאשר לא ניתן לטפל בחריגה באמצעות התעריפים שמוגדרים בכללים.

פטור למפעלים שמזרימים שפכים חריגים בכמות נמוכה

נושא נוסף שלא מופיע בטיוטת הכללים, אך בהתאחדות התעשיינים בחרו להוסיפו, הוא הצעה שההגדרה של שפכים חריגים תחול רק כאשר המפעל מזרים שפכים בכמות של לפחות 1% מהקיבולת של המט"ש.

כיוון שכיום הכללים מגדירים שפכים חריגים רק לפי ריכוז, ולא לפי כמות. כלומר, בדוגמה להמחשה, יכול המפעל להזרים ליטר אחד של שפכים למערכת הביוב והם יוגדרו כחריגים בגלל ריכוז המזהמים שבהם, למרות שעבור המט"ש שמטפל בשפכים לא תהיה לכך כל השפעה, כיוון שמדובר בכמות נמוכה ביחס לסה"כ השפכים שהוא קולט באותו זמן.

שינוי שכזה יחסוך את עלות הדיגומים והניטור שהמפעל נדרש להם, ויסיר את הסיכון של אי-ציות ואכיפה פלילית ממפעלים שבפועל אין להם כל השפעה על המט"ש. בהתאחדות מוסיפים כי שינוי שכזה תואם למדיניות הממשלה השואפת לפשט רגולציה ולבטל הוראות שהתועלת שלהן פחותה מעלות היישום שלהן.

ערך סף למוליכות חשמלית

התאחדות התעשיינים מתנגדת להוספת ערך סף למוליכות חשמלית, עד אשר תיעשה עבודה מקצועית מקיפה שתבחן את העלות-תועלת ואת הישימות של הנושא. בהתאחדות מסבירים בין היתר כי אופן החישוב של מוליכות חשמלית כולל גם מלחים שאין להם השפעה סביבתית והם לא גורמים נזק למערכות הביוב או הטיפול בשפכים, ולכן ערך מוליכות חשמלית אינו מייצג.

העלאת ריכוזי הסף לסולפידים

התאחדות התעשיינים דורשת להעלות את ריכוז הסף לסולפידים ל-5 מ"ג לליטר, בלי הגבלה ובהתאם להמלצות של מחקרים עדכניים, כיוון שהחישובים שעליהם מתבסס ריכוז ערך הסף לסולפידים המוצע אינם עדכניים ולכן חישוב ריכוז הסף מחמיר.

גם התאחדות המלונות הביעה התנגדות לריכוז הסולפידים המוצע כערך סף בטיוטת הכללים.

ביטול ערכי סף לדטרגנטים

בהתאחדות התעשיינים מבקשים גם לבטל את ערכי הסף לדטרגנטים אניוניים ונוניוניים, ולהסתמך על הרגולציה האירופאית המגבילה את השימוש בדטרגנטים לכאלה שהם פריקים ביולוגית בלבד.

בנייר העמדה מציינת התאחדות התעשיינים שכבר היום, במסגרת הנחיות רשות המים והמשרד להגנ"ס, לא מנטרים דטרגנטים נוניוניים, שהם פחות רעילים, בגלל העובדה שהערך אינו מבוסס במתודולוגיה מוכרת ואינו מוכר ברגולציה האירופאית.

ביטול האיסור להזרמת שפכים ביחסי פריקות ביולוגית מסוימים

כמו כן, התאחדות התעשיינים דורשת לבטל את הסעיפים בכללי המים (17 ו-18) שאוסרים על הזרמת שפכים ביחסי פריקות ביולוגית מסוימים COD) ל-BOD ו-VSS ל-TSS) כיוון שאין לאיסור זה יתרון סביבתי ואין ראיות שהאיסור מגן על פעילותם התקינה של המט"שים. כמו כן, הפרמטר הזה אינו משמש במדינות האחרות החברות ב-OECD כדי לפקח על הזרמת שפכי תעשייה.

תרכובת PFAS בשפכי תעשייה

 בהתאחדות התעשיינים מציינים שהערך המוצע בכללים של ערכי PFAS בשפכים נקבע בלי הסבר. כמו כן מודגש כי בימים אלה משרד הבריאות, המשרד להגנ"ס ורשות הכבאות וההצלה עובדים על שינוי התקינה והתנאים בהיתרים כדי לצמצם את פליטת תרכובות PFAS למקורות מים ומאמצים אלה צפויים להשפיע על התחשיבים של ערכי הסף.

נוסף על כך דורשים בהתאחדות התעשיינים שרשות המים תוכל להקל בערך הסף במקרים שבהם יש ערכים גבוהים של PFAS כתוצאה מאירוע חירום שחייב שימוש בקצפי כיבוי המכילים PFAS.  בימים אלה משלימים את גיבוש הרגולציה באילו ארועים ניתן להשתמש בקצפי כיבוי המכילים PFAS.

שפכי התעשייה הם בעלי פוטנציאל זיהום משמעותי

שפכי התעשייה מהווים אמנם רק כ-15% מכלל השפכים המוזרמים לביוב בישראל, אך יש להם פוטנציאל זיהום משמעותי, מכיוון שהם עלולים לזהם כמות גדולה של שפכים עירוניים שמטופלים במט"ש, שלאחר מכן משמשים כקולחים להשקיה חקלאית, וכך להגיע על שרשרת המזון או לחלחל לקרקע ולמי התהום.

כיוון שבישראל כ-85% מהשפכים העירוניים מטופלים ומשמשים להשקיה חקלאית, יש חשיבות גדולה במיוחד בטיפול ראוי בשפכים בכלל ובשפכים תעשייתיים בפרט. בנוסף לכך, מזהמים תעשייתיים מסוימים עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לצנרת הולכת הביוב, ולמערכות הטיפול במט"ש.

בישראל יש 3 גופים האחראים לרגולציה בתחום שפכי תעשייה: אגף שפכי תעשייה וקרקעות מזוהמות במשרד להגנ"ס, ממונה שפכי תעשייה באגף איכות מים ברשות המים, ומשרד הבריאות.

חוקים, תקנות וכללים רבים עוסקים בהיבטים שונים של שפכי תעשיה, אך מסמך החקיקה העיקרי הוא כללי תאגידי מים וביוב (שפכי מפעלים המוזרמים למערכת הביוב), משנת 2014, שכעת עומד לפני עדכון.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה