ירושלים מרחיבה האיסור על כניסת כלי רכב מזהמים לכל שטח העיר משנת 2020
אזור מופחת פליטות בו מוגבלת כניסת כלי רכב מזהמים יחל לפעול בעוד כחודש במרכז ירושלים. מועצת העיר אישרה לפני כשבוע את הרחבת אזור אוויר נקי לכל שטח העיר ירושלים מה-1 ביולי 2020
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 07/10/2019

עיריית ירושלים אישרה את התיקון לחוק העזר העירוני לפיו אזור אוויר נקי, בו תוגבל כניסת כלי רכב בעלי מנוע דיזל ישן ומזהם, יורחב לכל שטח העיר החל ה-1 ביולי 2020. זאת כאשר בעוד כחודש תיכנס לפועל ההגבלה הראשונה על תנועת כלי רכב מזהמים שתחול רק בשטח מרכז העיר ירושלים.

עיריית ירושלים היא השנייה בארץ, לאחר עיריית חיפה, המיישמת אזור אוויר נקי בו מוגבלת נסיעת כלי רכב מזהמים.

יחד עם הרחבת אזור האוויר נקי יגדל המענק שמקבלת עיריית ירושלים מהמשרד להגנת הסביבה בסך 5 מיליון ₪ נוספים ליישום חוק אוויר נקי.

על פי התיקון לחוק העזר העירוני, יישום אזור מופחת פליטות  [LEZ - Low Emissions Zone] יחולק ל-2 שלבים, כאשר בשלב הראשון, החל מה-1 בנובמבר, תוגבל כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני 2006) שלא הותקנו בהם מסנן חלקיקים, למרכז ירושלים. בשלב השני מיולי 2020 תוגבל כניסת רכבים אלה לכל שטח העיר.

מפת הרחבה של אזור מופחת פליטות בירושלים


כתבות רלוונטיות לנושא:

  1. 'אוויר נקי בירושלים' – קמפיין פרסומי ב-1.5 מיליון ₪, 6.08.2019
  2. עיריית ירושלים זכתה במענק לאזור אוויר נקי, 10.02.2019
  3. 12.4 מיליון ₪ בפשרה על איכות אוויר בתחנה המרכזיתם, 30.01.2019
  4. הגבלת רכבים מזהמים: ירידה בפיח השחור בחיפה, 28.01.2019
  5. מרכז ירושלים יהפוך לאזור "אוויר נקי", 31.12.2017
  6. זיהום אוויר מתחבורה | infospot

המשרד להגנ"ס משקיע בפרויקט 24 מיליון ₪

נזכיר, כי לפני כשנה וחצי החליטה עיריית ירושלים להפוך את מרכז העיר לאזור "אוויר נקי" במטרה לשפר את איכות וחיי התושבים, ולפני כשנה נחקק חוק עזר שנועד להגביל כניסת רכב כבד ומזהם, רכב דיזל (מעל 3.5 טון) ישן שלא הותקן בו מסנן חלקיקים, למרכז ירושלים.

התוכנית מופעלת במסגרת החלטת ממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה המתקצב פעולות נלוות לפרויקט ובהן הכנסת אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה העירוני והתקנת מסננים על כל רכבי התחבורה הציבורית שהוגדרו כרכב מזהם.

המשרד להגנת הסביבה משקיע כ-24 מיליון ₪ בפרויקט, מתוכם 10 מיליון ₪ בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון ₪  נוספים בסבסוד התקנת מסננים ו-4 מיליון ₪ בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שהחלו לפעול לאחרונה בירושלים.

התייחסויות

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "ירושלים מצטרפת לחיפה ותהיה העיר השנייה בישראל שבכל שטחה הכניסה לרכבי דיזל מזהמים תהיה אסורה. זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מגורמי המוות המשמעותיים בישראל, וצמצום הפליטות של הרכבים המזהמים יוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר בבירה, ואני מברך את עיריית ירושלים על כך. אני קורא לעיריית תל אביב להצטרף ליוזמה משמעותית זו, על מנת ששלושת המטרופולינים הגדולים של ישראל יפחיתו את זיהום האוויר במדינה"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "רפורמת הניקיון שאותה אנו מיישמים במגוון אפיקים תכלול גם את ניקיון זיהום האוויר בעיר ירושלים. לצד הניקיון במרחב הציבורי, פינוי האשפה במוצאי שבת, פינוי רכבים עזובים, שיפוץ רחובות וכיכרות, טיפוח הגינות בעיר ועוד, אנו מטפלים גם בזיהום האוויר. אוויר נקי יותר יביא לאיכות חיים, בריאות טובה ואריכות ימים. בעיקר תוגבל כניסתן לעיר של משאיות מתחת לשנת ייצור 2005, אשר אינן עומדות בתקינה הנדרשת, אולם ניתנת לבעליהן, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, אפשרות להתקין מסננים אשר יאפשרו את תנועתם. עיר נקייה עם אוויר נקי, זו איכות חיים אמיתית. אני כאן בשבילכם".

------

מסמכים רלוונטיים:

  1. נוסח