עדכון חקיקה: הקלה בדרישות לממוני בטיחות
טיוטה שהפיץ משרד העבודה מציעה להפחית את ימי ההשתלמות שחייבים לעבור ממוני בטיחות מדי שנה ולפטור אותם מחובות הדיווח. עוד מציעה הטיוטה לפתוח מסלול הכשרה יעודי להנדסאים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 19/4/2023

משרד העבודה פרסם להערות הציבור תיקון לטיוטת תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות). הטיוטה כוללת הצעות לתיקון שנועדו להקל על ממוני בטיחות, ביניהן הפחתת כמות ימי ההשתלמות השנתית שהם חייבים בה מ-8 ל-4 ימים והטלת חובת הדיווח על ביצוע ההשתלמות על מוסדות ההכשרה במקום על ממוני הבטיחות.

כמו כן, מוצע להוסיף מסלול הכשרה ייעודי לממונה בטיחות שהם הנדסאים בוגרי מגמת בטיחות. המטרה היא לצמצם באופן משמעותי את פרק הזמן הנדרש לקבלת הסמכה כממונה בטיחות עבור מועמדים שהם בעלי השכלה המצדיקה זאת.

אפשר להגיש הערות לתיקון עד לתאריך 7.5.2023.


כתבות רלוונטיות:

  1. אושר נוהל ימי השתלמות לממונה בטיחות, 30.5.2021
  2. עדכון נוהל ימי השתלמות לממונה בטיחות, 12.4.2021
  3. בוטלה חובת חידוש כשירות לממוני בטיחות, 31.12.2021
  4. חדש: טופס דיווח דיגיטלי על ימי השתלמות, 15.11.2020
  5. מנוע חיפוש נותני שירות במשרד העבודה, 26.3.2020
  6. עדכון לנוהל הכשרה וקורסים בתחום הבטיחות, 16.08.2020

קיצוץ ימי ההשתלמות

לפי המוצע בתיקון, מספר ימי ההשתלמות שיידרשו להשתתף בהם ממוני בטיחות לקידום הידע בנושאי בטיחות, בריאות וגיהות בעבודה יופחת באופן גורף מ-8 ל-4 ימים בשנה, ויתאפשר לממונים גמישות לבצע סה"כ של 12 ימים במשך שלוש שנים. מפקח העבודה הראשי יהיה רשאי לפטור מימי ההשתלמות מי שיעמוד בבחינת בקיאות אחת ל-5 שנים.

ההצעה לתיקון מגיעה לאחר שהתקיים שיח עם בעלי העניין בתחום, לרבות ממוני בטיחות, מוסדות המכשירים אותם ועוד. בעלי העניין טענו כי 8 ימי השתלמות בשנה מעמיסים עליהם וכי התנאי לעבור כמות כזו של ימי השתלמות לא קיים באף מקצוע אחר לצורך שמירה על רישיון, לא בארץ, ואף לא בעולם.

עוד נטען שריבוי ימי ההשתלמות מעמיס כלכלית הן על המעסיקים (הנושאים בעלות ימי ההשתלמויות של ממוני בטיחות המנויים במקום העבודה – עלויות ישירות ועקיפות כאחד), והן על הממונים העצמאיים – הנושאים בעצמם בעלויות הישירות של ביצוע ההשתלמויות, לרבות הפסד ימי עבודה במקרה של עובדים עצמאיים ואף הסתכנות בפיטורין.

טענה נוספת הייתה שיש להתחשב בוותק של ממונה הבטיחות לעניין ההשתלמויות, וככל שהוותק גדל, לצמצם את מספר ההשתלמויות עד כדי מתן פטור מוחלט והחלפת ההשתלמות בבחינה בלבד, בייחוד במקרה של ממוני בטיחות עם ותק של עשרות שנים.

חובת הדיווח לא תהיה של ממוני הבטיחות

לפי החוק הנוכחי, ממוני הבטיחות הם אלה שאמורים לדווח על כך שקיימו 8 ימי השתלמות בשנה. מדובר בעומס בירוקרטי שמושת על כתפי הממונים. הצעת התיקון העדכנית מציעה כי הדיווח יעשה ישירות על ידי המסגרת המאושרת בה ביצע הממונה את ההשתלמות. כך, האחריות על דיווח הימים כבר לא תחול על הממונה עצמו.

תוקף אישור הכשירות יהיה ל-3 שנים והוא יחודש מדי שלוש שנים בכפוף לדיווח המוסדות על ביצוע מכסת 12 ימי ההשתלמות הנדרשת.

הוספת מסלול להסמכת הנדסאים כממוני בטיחות

תיקון נוסף שמוצע כעת הוא הוספת מסלול נוסף להכשרת ממוני בטיחות. כאמור, כיום ממונה בטיחות בעבודה נדרש לעבור קורס הכשרה מקצועי וכן להשתתף בימי עיון בהיקף של 8 ימי לימוד בשנה. אולם יש תנאי סף להתקבלות לקורס ההכשרה, והם שונים בהתאם להשכלה של המועמד.

כעת מוצע להוסיף מסלול ייעודי להנדסאי שסיים את לימודיו המקצועיים במגמת הנדסת בטיחות, כך שהוא יוכל לקבל אישור כשירות כממונה בטיחות בעבודה אם עמד בבחינה מול ועדה בוחנת. הצעה זו מאפשרת לצמצם באופן משמעותי את פרק הזמן הנדרש להסמכה כממונה בטיחות לבעלי השכלה עם רקע בתחום הבטיחות.

בעוד שכיום הנדסאים וטכנאים שלמדו שנתיים, נדרשים ל-3 שנות ניסיון כדי להתקבל לקורס ממוני בטיחות ולעבור את הבחינה, ההצעה החדשה קובעת שבעלי השכלה דו-שנתית שלימודיהם כללו את תכני קורס ממונים על הבטיחות, לא יידרשו לעבור את הקורס לממוני בטיחות אלא יוכלו לגשת לבחינה, זאת בכפוף לכך שעברו פרקטיקום של 700 שעות. אם לא עברו פרקטיקום, יידרשו להציג שנת ניסיון אחת במקצוע הבטיחות לפני שייגשו לבחינה. בשני המקרים הם יהיו פטורים מביצוע הקורס. שינוי הרגולציה עשויה לקצר את משך ההסמכה לממוני בטיחות בעבודה מ-5 שנים לעד 3 שנים, ולקצר את משך ההסמכה כמורשה בטיחות לאירועים מרובי קהל לעד 4 שנים.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה