תקנות חדשות למניעת זיהום אוויר מתחנות דלק
המשרד להגנת הסביבה רוצה לאכוף התקנת מערכות למניעת פליטות על כל תחנות הדלק בישראל
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 22/5/2017

המשרד להגנת הסביבה מפרסם טיוטת תקנות חדשות למניעת זיהום אוויר מתחנות דלק. טיוטת התקנות תידון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון שיתקיים ב-12 ביוני.

התקנות החדשות מחייבות תחנות דלק לפעול רק במידה ומותקנות אצלן מערכות השבת אדי דלק שלב I ושלב II [Stage I, Stage II], מערכת לניטור מערכת ההשבה שלב II ותנאים נוספים. מתקנים אלה קיימים כיום כבר בחלק ניכר מתחנות הדלק, אך המשרד להגנ"ס רוצה לייצר מסגרת חוקית שתחייב את כל תחנות הדלק.

רקע על זיהום אוויר מתחנות דלק

תחנות תדלוק מהוות מקור משמעותי לפליטת אדי דלק לאוויר. מרכיבי אדי הדלק כוללים בין השאר את הבנזן, שהוגדר כמסרטן לאדם, טולואן, אתיל בנזן ותרכובות קסילן. בנוסף להשפעות הבריאותיות של זיהום האוויר, פליטות אדי הדלק גורמות גם למפגעי ריח לשוהים בתחנת התדלוק ובסמוך לה.

לדברי המשרד להגנ"ס, ניתן לצמצם יותר מ-90% מפליטות אדי הדלק המתבצעות בעת פריקת בנזין ממכלית התדלוק אל המיכל התת קרקעי של התחנה, באמצעות התקנת מערכת מישוב אדים מסוג "Stage I", בנוסף, ניתן לצמצם 85% מפליטות אדי דלק הנוצרות בעת תדלוק כלי רכב בבנזין, באמצעות התקנת מערכת מישוב אדים מסוג Stage II אשר יונקת את אדי הדלק ומשיבה אותם למיכל הבנזין של תחנת הדלק.

מה עומד מאחורי התקנות החדשות?

לאור היעילות הגבוהה של מערכות להשבת אדי דלק, כבר לפני שנים רבות החל המשרד להגנ"ס לחייב באופן הדרגתי את תחנות הדלק להתקין מערכות אלה באמצעות תנאים ברישיון עסק.

אך המשרד התקשה לכפות את התקנת המערכות על כל תחנות הדלק. למשל, במקרה שהתחנה פועלת ללא רישיון עסק, לא ניתן לחייבה להתקין מערכות מישוב אדים ומנגד קיים קושי מעשי להביא לסגירתה. לכן המשרד מעוניין להכתיב מסגרת חוקית שתאפשר לו לפעול במקרים מעין אלה.

כמה כסף יעלה ליישם את התקנות החדשות?

המשרד להגנ"ס טוען, כי עלות רכישה והתקנה חד פעמית של מערכות השבת אדים Stage II בתחנת תדלוק טיפוסית (4 משאבות) מוערכת בכ-200,000 ₪. עם זאת, התקנת מערכת השבת אדים מסוג זה, מניבה לתחנת הדלק חיסכון בעלויות השוטפות עקב צמצום אידוי הדלק שעלותו גבוהה.

עוד מציין המשרד, כי התקנת מערכת השבת אדים שלב II תוביל להפחתה של כ-3.5 טון מזהמים אורגנים נדיפים [NMVOC] לשנה בתחנה טיפוסית כאמור. היקף זיהום שכזה גורר עלויות חיצוניות למשק של כ-87,000 ₪ לשנה לכל תחנה.

המשרד להגנת הסביבה מדגיש, כי למעשה נקבעו חיובים דומים בתנאי רישיון העסק של תחנות התדלוק, במסגרת מפרט אחיד, כך שבפועל אין מדובר בתוספת של נטל רגולטורי על מפעילי התחנות.

התקנות המוצעות

בין הדרישות בתקנות החדשות המוצעות:

  • תחנת דלק תוכל לפעול רק אם מותקנים בה:
    • מערכת השבת אדי דלק שלב 1: ממתקן הדלק למכלית התדלוק.
    • מערכת השבת אדי דלק שלב 2: ממתקן (משאבת) הדלק לכלי הרכב המתדלק.
    • מערכת ניטור לתקינות מערכת ההשבה שלב 2.
  • הפעלת תחנת דלק שלא תותקן בה מערכות השבה וניטור תחשב כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר.
  • פליטת אדי דלק הגורמת לריח מתמשך של דלק, מחוץ לתחומי תחנת הדלק, תחשב ריח חזק או בלתי סביר לעניין החוק למניעת מפגעים.
  • ביצוע בדיקות בקרה, בדיקות תקופתיות, אחזקה וטיפול בתקלות של מערכות ההשבה, הניטור, אטימות המתקנים, שסתומים ועוד.
  • מתן סמכות למשרד להגנת הסביבה להורות למפעיל תחנת דלק על ניטור, דיגום או בדיקה אחרת של האוויר בשטח התחנה ובסמוך לה, אם קיים חשש כי פעילות תחנת הדלק גורמת לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר או ריח חזק או בלתי סביר.
  • פירוט נוסף במסמך המצורף.

---------------

מסמכים רלוונטיים:

  1. טיוטת נוסח תקנות אוויר נקי (מניעת זיהום אוויר מתחנות דלק) 2017, [word]

-----------------

קישורים רלוונטיים:

  1. בכ-20% מתחנות הדלק שנבדקו נמצאו ליקויים, 25.04.2017
  2. אכיפה נגד תחנות דלק בחיפה שלא התקינו מערכת מישוב אדים בזמן, 13.02.2017
  3. אגד שילמה קנס של 1,600,000 ₪ בגין הפרות אוויר נקי, 24.01.2017
  4. קנס של 2,718,300 ₪ לחברת הסעות בגין הפרות בתחום אוויר נקי, 10.11.2016
  5. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

 

--------

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: