כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטה להערות הציבור של תקנות לטיפול בפסולת מסוכנת. התקנות החדשות עוסקות גם בנושא של קרקעות מזוהמות, בו נתמקד בידיעה שלפניכם.
המטרה העיקרית של התקנות החדשות, בהיבט של קרקעות מזוהמות הוא אסדרה רוחבית של מדיניות שכבר מיושמת היום באופן פרטני באמצעות היתר רעלים, רישיון עסק או אישור תוכניות בנייה – אך אינה מעוגנת בחקיקה.
כלומר, אין שינויים מהותיים בהיבט של קרקעות מזוהמות במסמך החקיקה החדש, אך בכל זאת יש כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב.
כתבות רלוונטיות:
כידוע, הצעת חוק מניעת זיהום קרקע ושיקום קרקעות מזוהמות תקועה כבר עשור ולכן המשרד להגנת הסביבה פועל לפי מדיניות קרקעות מזוהמות שפורסמה בשנת 2015, ושעברה מספר עדכונים מאז. המדיניות מיושמת באופן פרטני באמצעות היתרי רעלים, רישיונות עסק ובתוכניות מכוח חוק התכנון והבניה.
כעת מוצע לעגן את המדיניות הקיימת בחקיקה משנה (תקנות) שיבטיחו יישום רוחבי אחיד ומלא של המדיניות. התקנת גם יקלו על המשרד להגנ"ס לאכוף את היישום של התקנות במקרים רלוונטיים.
חשוב לומר כי החקיקה המוצעת לא נותנת מענה למגוון נושאים שאמורים להיות מטופלים באמצעות חוק קרקעות מזוהמות, ובראשם – שאלת האחריות ומקורות המימון לשיקום קרקעות מזוהמות, ובפרט אלה השייכות למדינה. כנראה שהמשרד להגנ"ס בחר בשלב זה לעגן בחקיקת משנה את המדיניות שמיושמת כיום בפועל, ולהותיר את יתר הנושאים הרגישים להזדמנות אחרת.
אחד הפערים שהחקיקה החדשה מבקשת לפתור הוא