המשרד להגנת הסביבה ומשרד המדע יעניקו 150,000 ₪ ל-3 פתרונות טכנולוגיים לזיהוי אוטומטי של רעש מכלי רכב. כל אחד משלושת היזמים שייבחרו יזכה במענק של 50,000 ₪ להדגמת הפתרון שלו.
הפתרונות אמורים לאפשר זיהוי וגילוי של כלי רכב מרעישים באופן חריג, בתנאי ראות שונים (יום, לילה וערפל) ובכל מזג אוויר. המשרד להגנת הסביבה מציין כי כיום הוא מתקשה באכיפה נגד רעש חריג כי הוא מסתמך רק על כוח אדם וזה אינו פתרון יעיל. הוא מקווה לעבור לאכיפה המבוססת על טכנולוגיות בתחום.
על הפתרונות הטכנולוגיים לתת מענה הן לגילוי רעש החורג ממפלס הרעש המותר והן לזיהוי מדויק של כלי רכב מרעיש מבין כלי הרכב המצויים בדרך. הפתרונות שיוגשו יבחנו בהיבטי פונקציונליות, חדשנות וגמישות, ומתוכם ייבחרו שלושה מיזמים להדגמה בשטח.
האתגר מתפרסם באתר האתגרים הלאומי - .challenge.gov.il אפשר להגיש הצעות לאתגר עד לתאריך 12.2.2023.
כתבות רלוונטיות:
לפי המשרד להגנת הסביבה, בשנים האחרונות רעש מכלי רכב הפך למפגע בסביבה העירונית והבין-העירונית, במיוחד בשל שינויים לא חוקיים בכלי הרכב - במנוע או במערכת הפליטה של אופנועים.
המשרד הוסיף כי רעש מתחבורה מפריע לפעילות היומיומית של אנשים בבית הספר, בעבודה, בבית ובשעות הפנאי ואף גורם להפרעות בשינה, לחרדה ולבהלה. ארגון הבריאות העולמי אף קבע כי לרעש מתחבורה השלכות שליליות על בריאות האדם, ובהן תחלואת לב וכלי דם, פגיעה ביכולות קוגניטיביות, השפעות פסיכופיזיולוגיות, הפחתת ביצועים של המוח וגרימת שינויים בהתנהגות חברתית.
רמות הרעש המותרות מתבססות על תקנים למניעת רעש כמפורט בתקנות התעבורה. כיום, בהיעדר טכנולוגיה אוטומטית לגילוי וזיהוי מפגעי רעש מכלי רכב, האכיפה מורכבת ומצריכה מבצעים עתירי כוח אדם.
האתגר לפיתוח טכנולוגיה לזיהוי רעש מכלי רכב הינה חלק מהמאמץ של המשרד להגנת הסביבה לצמצם את מפגעי הרעש בערים. בהתאם לכך בשנת 2020 המשרד להגנת הסביבה חילק 50 קנסות לנהגים שהשתמשו בצופר והודיע כי יגביר את האכיפה בנושא.
בשנת 2021 פרסם המשרד טיוטת מסמך בנושא עלויות חיצוניות הנובעות מרעש מתחבורה. המטרה במסמך הייתה להציג תמונת מצב של הנזק הכלכלי מרעש מתחבורה למשק וכן לסייע בקבלת החלטות על השקעות, ולסייע בקביעת מדיניות ובהערכת השפעה של רגולציה.
גלית כהן, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה: "רעש בערים בכלל ומכלי רכב בפרט הפכו למכת מדינה. המשרד להגנת הסביבה מתמודד עם התופעה באמצעים שונים, לרבות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שנועדו להגביר את האכיפה וההרתעה בתחום זה, ויכול להוביל לצמצום היקף המפגעים בצורה משמעותית, ולתרום לשיפור איכות החיים של הציבור בערים.
אני מברכת על שיתוף הפעולה עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שנועד לעבוד יחד עם הציבור לגיבוש פתרונות לבעיות קיימות".
הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "כשחדשנות וסביבה נפגשים, הציבור כולו מרוויח. אתר האתגרים הלאומי הוא כלי מרכזי בקידום תהליכי חדשנות במשרדי הממשלה, והפתרונות שיגיעו מהיזמים לזיהוי מפגעי רעש מכלי רכב צפויים לתת מענה לאתגר קריטי לטובת בריאות הציבור. החשיפה של האתגר הממשלתי הזה לתעשייה יוכל לתת מענה תוך רתימת המהירות ויכולות התעשייה הפרטית לצרכים ממשלתיים ציבוריים ולטובת האזרח".
---
מסמכים רלוונטיים: