עלויות חיצוניות של רעש מתחבורה
המשרד להגנ"ס מפרסם להערות הציבור טיוטת מסמך של עלויות חיצוניות הנובעות מרעש תחבורה. ערכי העלויות נועדו לסייע בקבלת החלטות על השקעות, בהערכת השפעה של רגולציה ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 31/10/2021

המשרד להגנת הסביבה מפרסם להערות הציבור טיוטת מסמך המתמקד בעלויות חיצוניות הנובעות מרעש מתחבורה. רעש פוגע ברווחה ומזיק לבריאות והמטרה במסמך היא להציג תמונת מצב של הנזק הכלכלי מרעש מתחבורה למשק וכן לסייע בקבלת החלטות על השקעות, בקביעת מדיניות ובהערכת השפעה של רגולציה.

מאז שנת 2012 המשרד להגנת הסביבה מפרסם את העלויות החיצוניות הנובעות מפליטות מזהמי אוויר וגזי חממה בישראל. בשנת 2020 פורסם עדכון מקיף לעלויות אלו במסגרת "הספר הירוק – עלויות חיצוניות של מזהמי אוויר וגזי חממה". כעת גם העלויות החיצוניות מתחום הרעש מקבלות יותר התייחסות, לראשונה.

ניתן להגיש הערות ציבור לטיוטת המסמך הנוכחית עד לתאריך 24.11.2021.


כתבות רלוונטיות:

  1. תל אביב משיקה משאית זבל סביבתית ושקטה, 24.3.2021
  2. ירידה של 52% ברעש מטיסות בנתב"ג, 24.3.2020
  3. החלה אכיפה על שימוש שלא לצורך בצופר הרכב04/3/2020
  4. שמים במוקד את הרעש בערים20/1/2020
  5. קרא עוד על מפגעי רעש | מערכת Infospot

מה הנזק הכספי של רעש?

כדי להבין מה הנזק הכספי של רעש, המשרד להגנת הסביבה ערך חישוב בהתאם למתודולוגיות הנהוגות כיום במדינות מפותחות, המבוססות על מחקרים מדעיים עדכניים, ובפרט על פרסומים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי (WHO) בנושא השפעות רעש על בריאות האדם.

העלויות החיצוניות במקרה של רעש מבטאות ערך כספי של פגיעה בבריאות ויצירת מטרד או אי נוחות. בטיוטת המסמך של המשרד להגנת הסביבה הן מוצגות במונחי שקל לאדם לשנה, בחשיפה לטווחי רעש שונים מכלי רכב, רכבות ותעופה. ערך הסף של העלויות החיצוניות הוא dB(A) 50 (דציבל).

לפי הנתונים, חשיפה לטווחי רעש של 54-50 דציבל מכלי רכב "עולים" 52 ₪ לאדם לשנה מבחינת מטרד ועוד 11 ₪ מבחינה בריאותית. במקרה של טווחים דומים מתעופה העלויות החיצוניות הרבה יותר גבוהות.

הנתונים מציגים טווחי חשיפה נוספים לרעש, עד 75 דציבלים. בכל טווח דציבלים, הנתונים מחולקים לחשיפה מכלי רכב, מרכבות ומתעופה.  בתחום התעופה נרשמות העלויות החיצוניות הגבוהות ביותר – עד כדי 562 ₪ לאדם לשנה.

רעש פוגע בבריאות ובסביבה

קיימים מקורות רבים לרעש, והעיקרי בהם הוא רעש מתחבורה. בעקבות העלייה בנסועה ומגמת העיור, מפגעי הרעש מתחבורה הולכים ומחריפים וכך גם מספר האנשים הנחשפים אליהם. למרות פוטנציאל לשיפורים טכנולוגיים שיפחיתו את עוצמת הרעש מנסועה, העלויות של רעש מתחבורה צפויות לגדול בעתיד. מלבד היותו של רעש גורם מטרד ואי נוחות, מחקרים אפידמיולוגיים קושרים בין חשיפה לרעש לבין מגוון השפעות בריאותיות כגון מחלות לב ושבץ ודימנציה כתוצאה מלחץ דם גבוה.

מפגעי הרעש מזיקים גם לסביבה. הם משפיעים לרעה גם על בתי גידול טבעיים, על ידי פגיעה בתפקוד התקין ובהתנהגותם של בעלי החיים בהיבטים שונים כגון יכולת ניווט, תקשורת ורבייה, באופן הפוגם בסיכויי הישרדותם.

הנתונים על העלויות החיצוניות יסייעו בקבלת החלטות

מטרת החישוב של עלויות חיצוניות היא לאפשר למקבלי החלטות להביא בחשבון את ערך הנזקים הללו בהחלטות מדיניות, וכן לסייע לשימוש בכלים כלכליים ורגולטוריים לטובת הפחתת הנזק.

ניתן להשתמש בנתונים על עלויות חיצוניות כדי לערוך ניתוח עלות-תועלת של החלטת השקעה (למשל בניית כביש מהיר), לבחון כלי מדיניות (למשל תמיכה בהקמת קירות אקוסטיים), להעריך את ההשפעה של הרגולציה החדשה (RIA), לבחון חלופות מדיניות ולכמת את ההשפעות של כל חלופה, לשמש בתביעות רגילות וייצוגיות ולהטיל מיסוי סביבתי.

כדי שנתונים אלו יישארו מהימנים, כפי שנעשה במדינות מפותחות, גם בישראל יש למפות את הרעש אחת ל-5 שנים לפחות,  בפרט בערים גדולות, כפי שנעשה במדינות מפותחות. גם את ערכי העלויות החיצוניות מומלץ לעדכן, לפי המסמך, אחת לשנה, ומעת לעת לערוך עדכון מעמיק יותר.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה