המשרד להגנ"ס מקציב 1.7 מיליון ₪ למחקרים בנושא תחליפי נפט לתחבורה
במסגרת קול קורא שפירסם, המשרד מזמין הצעות מחקר שישמשו לצורך גיבוש מדיניות וקביעת דרכי פעולה מועדפים
- מאת: מערכת infospot
- פורסם בתאריך: 26/6/2017
המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא להגשת הצעות מחקר בנושא "היבטי סביבה של תחליפי נפט לתחבורה". על פי הפרסום, המחקרים ישמשו לצורך גיבוש מדיניות המשרד ולקביעת דרכי פעולה מועדפים, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 2790 מ-2011 "הפעלת תכנית לאומית לפיתוח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט לתחבורה ולחיזוק תעשיות עתירות ידע בתחום". היקף תקציב הקול קורא מסתכם ב-1.7 מיליון ₪.
הגופים הרשאים להגיש בקשות
לא רק מוסדות השכלה גבוהה ומכוני מחקר יכולים להגיש בקשות לקול הקורא, אלא כל אדם, עמותה, גוף ממשלתי או תאגיד בישראל.

נושאי המחקר
המציעים יוכלו להגיש הצעות לסקרים ולמחקרים בנושאים הבאים:
- חקירת ההשלכות הסביבתיות של תחליף הנפט לתחבורה כולל שימוש יעיל במשאבי טבע:
- ניתוח מחזור חיים להנעות חלופיות לרבות התייחסות ליעילות אנרגטית ופליטות גזי חממה בהשוואה להנעה קונבנציונלית בכלי הרכב הבאים: אוטובוסים חשמליים, מוניות היברידיות, מכוניות חשמליות שיתופיות, משאיות אשפה מונעות גז טבעי דחוס
- מדידה של רמות רעש בתחבורה הנשענת על תחליפי נפט בהשוואה לתחבורה קונבנציונלית.
- מדידה של רמות קרינה בלתי מייננת בתחבורה חשמלית ו/או הברידית בהשוואה לתחבורה קונבנציונלית.
- בחינה השוואתית של חלופות ללכידת CO2 בתהליכי יצירת דלקים מגז טבעי.
- מדידות של פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה בעת הנעת רכבים בתערובות ביודיזל (מפסולת ומאצות) עם סולר, לעומת סולר נקי.
- מדידת זהום האוויר הנפלט בזמן נסיעת אמת ברכב ממונע בתחליפי נפט באמצעות מכשיר Portable Emission Measurement System .
- מחקר השוואתי למדידת כמות הדלק הנפלטת לסביבה מאקדחי התדלוק כתוצאה מטפטוף ואידוי. ניתוח סביבתי-כלכלי של עלות מניעת הטפטוף והאידוי באמצעים טכנולוגים אל מול עלות הנזק הסביבתי ללא שימוש באמצעי מניעת הפליטה לסביבה.
- השלכות סביבתיות של מתקני הפקה, עיבוד, אחסון, הולכה וחלוקה של תחליפי נפט לתחבורה.
- רגולציה סביבתית וסטנדרטיזציה של תחליפי נפט לתחבורה.
- סקירת הניסיון הבינלאומי של ממשלות בשימוש בתמיכה, סבסוד, תמריצי מס, רגולציה פיקוח ואכיפה וכו' להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, ובכלל זה תחבורה מבוססת תחליפי נפט, וגיבוש הצעות אופרטיבית מתאימות לישראל.
- נושאים חדשניים כלליים.
יתקבלו הצעות לסקרים ולסקרי היתכנות לתקופה של עד שנתיים ולמחקרים לתקופה של עד שלוש שנים. תקציב מקסימלי לכל שנות ההצעה: לסקר עד 100,000 ₪ לסקר היתכנות עד 250,000 ₪, למחקר עד 800,000₪.
אופן השיפוט ואישור הצעות המחקר
בחירת ההצעות תיעשה כדלהלן:
- שלב ראשון - בדיקת עמידת ההצעות בתנאי סף מנהליים ומקצועיים
- שלב שני- קביעת איכות ההצעה בהתאם לאמות המידה הבאות: (ניקוד מרבי –100 נקודות)
- איכות מדעית של הצעת המחקר ותכנית העבודה: (עד 50 נקודות) לפי הפרוט:
- סקר ספרות: (עד 10 נקודות)
- פרוט תכנית העבודה: (עד 20 נקודות)
- מתודולוגיית המחקר: (עד 20 נקודות)
- מידת התרומה של המחקר להרחבת ידע קיים: (עד 10 נקודות)
- פוטנציאל הישימות המקצועית/המסחרית: (עד 10 נקודות)
- השכלה, מומחיות וניסיון רלוונטיים לביצוע המחקר: (עד 15 נקודות)
- שביעות רצון מאופן ביצוע התקשרויות קודמות: (עד 5 נקודות)
- התרשמות מסבירות התקציב המבוקש: (עד 5 נקודות)
- תרשמות מסבירות תקופת המחקר המבוקשת: (עד 5 נקודות)
הצעות המחקר יובאו בפני ועדת שיפוט משנה הכוללת את המדענית הראשית או נציגה, נציג אגף רלוונטי במשרד ולפחות מומחה אחד חיצוני שתחום התמחותו בנושא הסביבתי שהמחקר קשור אליו. מחקרים שיקבלו ציון הנמוך מ-80 נקודות – לא ימומנו.
מועד אחרון להגשת הצעות: 13 באוגוסט בשעה 12:00
-------------
מסמכים רלוונטיים:
קול קורא, המשרד להגנ"ס
--------------
קישורים רלוונטיים:
- תוכנית "אזור אוויר נקי" של חיפה תורחב לקריות אך עיכוב בפרישת רשת גז טבעי פוגעת ביעדי ההפחתה, 22.06.2017.
- היעד המרכזי: צמצום זיהום אוויר מתחבורה, 08.05.2017
- עיריית חיפה אישרה חוק עזר עירוני להגבלת תנועת רכבי דיזל, 09.01.2017
- 5,000 רכבים כבדים נוספים יחויבו לעמוד בהוראות למניעה והגבלת פליטות, 06.03.2017
- נלחמים בזיהום אוויר: מענק ממשלתי של 20,000 ₪ לרכישת מונית היברידית, 18.12.2016
- זיהום אוויר מתחבורה | infospot
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: