הארכת התקנות שמגבילות כלי שיט חדשים בכנרת, כדי למנוע זיהום
התוקף של הוראת השעה עומד לפוג בסוף השנה, ומשרד התחבורה מבקש להאריכה לשנתיים נוספות. בזמן הזה הוא מתכוון לבצע הערכה מחודשת של מצב הכנרת ולקבוע אם אפשר לאשר לספינות נוסעים חדשות לשוט בכנרת
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 28/9/2023

משרד התחבורה מבקש להאריך את הוראת השעה שמגבילה כניסת ספינות נוסעים חדשות המשתמשות בדלק לשיט בכנרת כדי לשמור עליה נקייה מזיהום. הוראת השעה חוקקה בעבר כדי לשמר על הכנרת נקייה מזיהום דלק של כלי שיט, מאחר שהיוותה את מקור השתייה המרכזי לתושבי ישראל. מאז הכנסת מאריכה את תוקף ההוראה מפעם לפעם, כפי שמבקשים לעשות עכשיו שוב.

בתוך כך הודיע משרד התחבורה כי הוא מתכוון לצאת במחקר חדש ועדכני בעניין כושר הנשיאה של הכנרת, לצורך בחינה מעמיקה של הוראת השעה.

ניתן להגיש הערות עד לתאריך 12.10.2023.


כתבות רלוונטיות:

  1. חשש לזליגת תשטיפים שחורים ממטמנת תאנים לכנרת, 22.11.2021
  2.  46מדענים וחוקרים: יש לבטל את הסכם קצא"א, 15.12.2021
  3. הסכם קצא"א: עמדת האוצר, רשות החברות ואשקלון , 01.12.2021
  4. למשרד להגנ"ס יש סמכות לצמצם את פעילות קצא"א, 07.7.2022
  5. למידע נוסף על זיהום ים | infospot

הארכת הוראת השעה בשנתיים

לפי משרד התחבורה, בעקבות מחקר שנערך בשנת 1996 בדבר כושר הנשיאה של הכנרת, נמצא כי מתוך כלל כלי השייט הפועלים בכנרת, כלי השייט המהווים את פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר למי הכנרת הם ספינות הנוסעים בשכר, המורשות להוביל מעל 12 נוסעים.

בעקבות כך הוחלט שצריך למנוע הכנסתן של ספינות נוסעים בשכר חדשות לכנרת כדי לא להגדיל את פוטנציאל הזיהום. כך הותקנה הוראת השעה שקבעה כי לא יינתן רישון שיט בכנרת לספינות נוסעים חדשות. עם השנים תוקף ההוראה הוארך מפעם לפעם ונעשו בה שינויים, ביניהם החרגת כלי שיט בעל הנעה חשמלית מההוראה, מאחר שלנוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות הוא נמצא כלא מזהם.

הוראת השעה הוארכה בפעם האחרונה בסוף 2022 לשנה אחת בלבד, משום שישראל הייתה בתקופת בחירות. תוקף ההוראה יפוג בסוף שנה זו, וכעת משרד התחבורה מבקש להאריכה בשנתיים נוספות – מ-1 בינואר 2024 עד 31 בדצמבר 2025.

בד בבד, משרד התחבורה יבצע מחקר מחודש לגבי כושר הנשיאה של הכנרת, ואולי יתברר שהיא יכולה לשאת יותר מהעבר, גם משום שהיא כבר לא מקור מי השתייה היחיד בארץ מאז שהחלו להתפיל מים. אולם לצד זאת יש לזכור שהתפלת מים היא תהליך יקר במיוחד.

חשש לזליגת תשטיפים שחורים ממטמנת תאנים לכנרת

ישנם גם מקורות זיהום נוספים למי הכנרת. למשל לפני כשנתיים דיווחנו כי, מטמנת "תאנים" הכילה בריכות של תשטיפי פסולת שחורים שעלולים היו להישפך אליה ולנחלי הסביבה עם בוא גשמי החורף.

אתר תאנים שהופעל על ידי איגוד ערים לפסולת מוצקה גליל מזרחי וגולן, נסגר בפברואר 2019 אך לא שוקם, ובשנת 2021 נשקף ממנו איום לכנרת בדמות התשטיפים, כאמור. לקראת החורף, המשרד להגנת הסביבה פנה אל איגוד הערים בדרישה ממוקדת: להסיר באופן מיידי כל חשש לגלישת תשטיפים בקצב של 100 קו"ב ליום או יותר, ולסלק את כלל המפגעים לאלתר.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה