דליפת אמוניה בנמל חיפה
המשרד להגנ"ס מדווח על דליפה משסתום במכולת אמוניה ברציף בנמל חיפה. תנועת הרכבות באזור הופסקה לזמן קצר אך חודשה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/10/2017

במשרד להגנת הסביבה התקבל דיווח ממוקד נמל חיפה על דליפה משסתום במכולת אמוניה ברציף. צוות הכוננות של הנמל מטפל בדליפה לצד כוחות כיבוי והצלה. צוותי המשרד להגנת הסביבה במקום האירוע, ומנחים את הכוחות להפחתת הסיכון מהדליפה. תנועת הרכבות באזור הופסקה לזמן קצר אך חודשה.

סרטון 1: דליפת אמוניה ממכולה בנמל חיפה (30 שנ')

 

סרטון 2: דליפת אמוניה ממכולה בנמל חיפה (30שנ')

האם דליפת האמוניה בנמל חיפה מוכיחה את הסכנה ביבוא אמוניה באיזוטנקים?

דליפת האמוניה בנמל חיפה היום מגיעה בתזמון מעניין על רקע סיום ריקון מיכל האמוניה לפני כשבועיים והניסיון לפתור את המחלוקת בין עיריית חיפה לבין הממשלה וחיפה הכימיקלים בדבר פתרון קצר טווח ליבוא אמוניה לתעשיית הדשנים בחיפה.

הממשלה בהובלת המשרד להגנ"ס כבר בחנה את החלופות הקיימות ובחרה חלופה מועדפת המבוססת על ניתוח שביצע המשרד להגנ"ס ובאישור הגופים הביטחוניים הרלוונטיים. החלופה המועדפת (מבחינה בטיחותית) היא יבוא אמוניה באמצעות אוניה בנפח מוקטן (ביחס למה שהיה נהוג עד כה) שתזרים את האמוניה ישירות למפעל שלא דרך מיכל האמוניה. זאת עד להקמת הפתרונות ארוכי הטווח ליבוא אמוניה בעוד כשנתיים-שלוש ובהם הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום והקמת מקשר ימי רחוק להזרמת אמוניה מאוניה גדולה.

אלא שעיריית חיפה והארגונים הירוקים ובראשם 'צלול' טוענים, כי חלופת יבוא אמוניה באיזוטנקים (מכולות ייעודיות להובלת חומרים מסוכנים, נוזלים וגזים) בטיחותית יותר, ולכן עיריית חיפה לא נתנה עד כה לחיפה כימיקלים את ההיתרים והרישיונות להשתמש בצינור הזרמת האמוניה למפעל.

על פניו נראה כי דליפת האמוניה היום במכולה בחיפה מספקת הוכחה חיה לבעיות הבטיחות הנובעות מיבוא אמוניה בעשרות/מאות איזוטנקים שיסתובבו ברחבי ארץ. מנגד, אם מדובר בדליפה קטנה שלא תגרום לנזק ותטופל בקלות יטענו מצדדי האיזוטנקים כי עדיף לטפל בדליפות קטנות מאיזוטנקים של אמוניה שיקרו לעתים רחוקות מאשר דליפה גדולה של אמוניה מהאוניה, גם עם הסיכוי שהיא תתממש נמוך יותר.

נביא עדכונים בעמוד זה בהמשך.

עדכון 14:50: המשרד להגנ"ס מעדכן כי במסגרת הערכת מצב של גורמי הבטיחות בנמל חיפה, כיבוי והצלה (כב"ה), המשטרה והמשרד להגנת הסביבה, הוחלט שלא לשנע בשלב זה את האיזוטנק של חיפה כימיקלים שבו אותרה דליפה, אלא רק לאחר הורדת רמת הלחץ שבו, כדי למנוע פגיעה באוכלוסייה ובסביבה. לאור זאת, האיזוטנק הדולף הועבר לפני שעה קלה לשטח מרוחק יותר בנמל, לקצה הקרוב ביותר לים. צוותי כב"ה והמפעל יתחילו בקרוב את הטיפול בו, שיכלול הבאת מכלית או איזוטנק חלופי והורדת לחצים וכמויות במכל לצורך הפחתת הסיכון.

רק לאחר ביצוע פעולות אלה, ניתן יהיה לפנות את האיזוטנק באופן בטוח מהנמל למפעל "דשנים".

עדכון 20:20: המשרד להגנ"ס הודיע כי ריקון חלק הארי של האיזוטנק מאמוניה הושלם. באיזוטנק הדולף היו 12.5 טון, ולאחר ריקונו לשתי מכליות כביש שהועברו למפעל דשנים, נותרו באיזוטנק שבנמל חיפה כ-1-1.5 טון בלחץ נמוך, כך שאין עוד דליפה פעילה מהאיזוטנק. גם האיזוטנק הדולף יועבר לדשנים. המשרד להגנת הסביבה יבדוק את נסיבות האירוע.

--------------

קישורים רלוונטיים:

  1. יהב מציע כי צוות מומחים בלתי תלוי יבחר את החלופה, 26.09.2017
  2. היסטוריה: מיכל האמוניה ריק, 19.09.2017
  3. "אם עיריית חיפה הייתה יודעת שניתן לקבל החלטה בלעדיה היא הייתה כבר מגיעה להסכמה", 14.09.2017
  4. בג"ץ דוחה שוב את מועד ריקונו הסופי של מיכל האמוניה, 30.07.2017
  5. מלחמה עד טיפת האמוניה האחרונה, 27.07.2017
  6. מחלוקת קשה בין המדענים משני צידי המתרס בפרשת האמוניה, 19.07.2017
  7. הממשלה אישרה את החלופות לאספקת אמוניה, 04.07.2017
  8. מידע נוסף על חומרים מסוכנים | infospot