משרד האנרגיה מתנגד לכוונת משרד האוצר להעלות בשנת 2026 את מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בשיעור של יותר מ-15% ולהוריד את תקרת ההטבות על רכישת כלי רכב חשמליים בכ-5,000 ₪, כפי שדיווחנו לפני שבועיים.
במקום זה קורא משרד האנרגיה למשרד האוצר לקבוע מס קנייה מופחת ויציב לטווח ארוך ולעגן את שיעור ההטבה הקיים לתקופה של 5 שנים נוספות. לצד זה מבקשים במשרד האנרגיה לגבש עם צוותי משרד האוצר מדיניות מס ארוכת טווח שתתמוך בהמשך המעבר של המשק הישראלי לתחבורה נקייה ויעילה יותר.
במשרד האנרגיה מסבירים שצמצום ההטבות והעלאת המס המתכוננת במסגרת עדכון צו תעריף המכס, עלולים לפגוע בהמשך הצמיחה של הענף, שכבר בשנת 2025 (אחרי העלאת המס הקודמת), סבל מירידה בהיקף ייבוא כלי הרכב החשמליים, דבר שעלול לפגוע במאמצים לעמוד ביעדים הלאומיים של האנרגיה והתחבורה הירוקה, במטרה להפחית פליטות מזהמים, לחסוך באנרגיה ולצמצום את התלות בדלקים פוסיליים.
קישור למכתב של משרד האנרגיה מופיע בתחתית הכתבה.

כתבות רלוונטיות:
כאמור, במשרד האנרגיה מתנגדים לכוונת משרד האוצר להעלות את שיעור מס הקנייה על כלי רכב חשמליים מ-45% ל-52% ולהוריד את תקרת ההטבה מ-35,000 ₪ ל-30,000 ₪ ומסבירים כי מדובר בעוד הכבדה על ענף שכבר כעת נמצא במצוקה.
במכתב ששלח מנכ"ל המשרד יוסי דיין למנכ"ל משרד האוצר אילן רום הוא ביקש לערוך 2 שינויים עיקריים בצו תעריף המכס:
בשנים האחרונות ועד שנת 2025 שיעור מס הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים עמד על 35% בלבד, עד תקרה של 50,000 ₪ הנחה. ואולם בשנת 2025 תנאי ההטבה שונו והמס על קניית כלי רכב חשמליים עלה ל-45% ותקרת ההטבה הורדה ל-35,000 ₪. לפני כ-3 שבועות פרסם משרד האוצר להערות הציבור בהליך מזורז את טיוטת צו תעריף המכס המוטל על כלי רכב חשמליים שבמסגרתו יעלה מס הקנייה ל-52% אחוז ובמקביל תקרת ההטבה תרד ל-30,000 ₪.
נוסף על אלה מוצע להעלות בשנת 2026 את סכומי מס הקנייה על קטגוריות הרכב האחרות (דיזל, בנזין), כך תהיה תוספת מס של 750 ₪. מתווה זה זהה לזה משנת 2025 ומטרתו לסבסד את הפחתת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים.
נזכיר, במסגרת תוכנית "מיסוי ירוק" משנת 2009, מס הקנייה על כל כלי הרכב, כולל כלי רכב חשמליים, נקבע ל-83%. אבל כדי לעודד את הציבור לקנות כלי רכב חשמליים, הופחת המס באמצעות הוראות שעה.
עד שנת 2025 מכירת כלי הרכב החשמליים בישראל שברה שיאים. כפי שדיווחנו לפני כשנה, בשנת 2024 כ-25% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל (עד 3.5 טון) היו חשמליים, בהשוואה ל-18% בשנת 2023. ב-5 שנים זינק נתח השוק של כלי רכב חשמליים מ-0.7% בשנת 2020 ל-25% בשנת 2024.
הנתון הישראלי מרשים עוד יותר כשמשווים אותו לאירופה שבה בשנת 2024 רק 13.6% מכלי הרכב שנמכרו היו חשמליים – ירידה בשיעור של 1% בהשוואה לשנת 2023. אך יש מדינות באירופה שבהן נרשם שיעור יותר גבוה של מכירת כלי רכב חשמליים, רובן בצפון אירופה (דנמרק, בלגיה, שבדיה, פינלנד, איסלנד, נורבגיה, לוקסמבורג, הולנד ומלטה).
---
מסמכים רלוונטיים:
