משרד האנרגיה מתנגד להצעת האוצר להעלות את מס הקנייה על מכוניות חשמליות
משרד האנרגיה קורא למשרד האוצר לבטל את כוונתו להעלות את מס הקנייה על כלי רכב חשמליים ובמקום זה לקבוע מס קנייה מופחת ויציב לטווח ארוך בטענה שהעלאת המס פוגעת בענף ובעמידה ביעדי האנרגיה והתחבורה הירוקה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 03/12/2025

משרד האנרגיה מתנגד לכוונת משרד האוצר להעלות בשנת 2026 את מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בשיעור של יותר מ-15% ולהוריד את תקרת ההטבות על רכישת כלי רכב חשמליים בכ-5,000 ₪, כפי שדיווחנו לפני שבועיים.

במקום זה קורא משרד האנרגיה למשרד האוצר לקבוע מס קנייה מופחת ויציב לטווח ארוך ולעגן את שיעור ההטבה הקיים לתקופה של 5 שנים נוספות. לצד זה מבקשים במשרד האנרגיה לגבש עם צוותי משרד האוצר מדיניות מס ארוכת טווח שתתמוך בהמשך המעבר של המשק הישראלי לתחבורה נקייה ויעילה יותר.

במשרד האנרגיה מסבירים שצמצום ההטבות והעלאת המס המתכוננת במסגרת עדכון צו תעריף המכס, עלולים לפגוע בהמשך הצמיחה של הענף, שכבר בשנת 2025 (אחרי העלאת המס הקודמת), סבל מירידה בהיקף ייבוא כלי הרכב החשמליים, דבר שעלול לפגוע במאמצים לעמוד ביעדים הלאומיים של האנרגיה והתחבורה הירוקה, במטרה להפחית פליטות מזהמים, לחסוך באנרגיה ולצמצום את התלות בדלקים פוסיליים.

קישור למכתב של משרד האנרגיה מופיע בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. העלאת המס על רכב חשמלי, 16.11.2025
  2. ב-2025 יעלה מס הקנייה גם לרכב חשמלי, 18.12.2024
  3. המכירות של רכב חשמלי שברו שיאים ב-2024, 26.1.2025
  4. הממשלה אישרה: מס נסועה על רכב חשמלי, 30.1.2024
  5. מידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

משרד האנרגיה לאוצר: אל תעלו את המס על כלי רכב חשמליים

כאמור, במשרד האנרגיה מתנגדים לכוונת משרד האוצר להעלות את שיעור מס הקנייה על כלי רכב חשמליים מ-45% ל-52% ולהוריד את תקרת ההטבה מ-35,000 ₪ ל-30,000 ₪ ומסבירים כי מדובר בעוד הכבדה על ענף שכבר כעת נמצא במצוקה.

במכתב ששלח מנכ"ל המשרד יוסי דיין למנכ"ל משרד האוצר אילן רום הוא ביקש לערוך 2 שינויים עיקריים בצו תעריף המכס:

  1. שיעור מס הקנייה: שיעור העלאת המס המתוכנן אמנם תואם את המתווה שנקבע בהחלטת ממשלה בנושא שיעורי מס קנייה מופחתים על כלי רכב חשמליים בשנים 2025–2026. אלא שבאותה החלטה נקבע גם שאם שיעורם של כלי הרכב החשמליים מתוך כלל כלי הרכב המיובאים לא יגדל, האוצר יבחן את המשך מתווה מס הקנייה. כיוון שבשנת 2025 נרשמה ירידה בשיעור כלי הרכב החשמליים שיובאו, טוענים במשרד האנרגיה שיש הצדקה להותיר את שיעור מס הקנייה על כנו ואף לשקול להפחית אותו.
  2. הטבת שווי השימוש לכלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין): משרד האנרגיה מבקש להפחית את הטבת שווי השימוש הניתנת לכלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין) ולהרחיב את ההטבה הניתנת לכלי רכב חשמליים. במשרד האנרגיה מסבירים שכשמדובר ברכבי ליסינג, הנהגים לרוב אינם מטעינים את כלי הרכב, אלא משתמשים בהם ככלי רכב היברידיים רגילים ובכך מתבטל למעשה היתרון האנרגטי והסביבתי שלהם.

המס על כלי רכב חשמליים צפוי לעלות ל-52%

בשנים האחרונות ועד שנת 2025 שיעור מס הקנייה המוטל על כלי רכב חשמליים עמד על 35% בלבד, עד תקרה של 50,000 ₪ הנחה. ואולם בשנת 2025 תנאי ההטבה שונו והמס על קניית כלי רכב חשמליים עלה ל-45% ותקרת ההטבה הורדה ל-35,000 ₪. לפני כ-3 שבועות פרסם משרד האוצר להערות הציבור בהליך מזורז את טיוטת צו תעריף המכס המוטל על כלי רכב חשמליים שבמסגרתו יעלה מס הקנייה ל-52% אחוז ובמקביל תקרת ההטבה תרד ל-30,000 ₪.

נוסף על אלה מוצע להעלות בשנת 2026 את סכומי מס הקנייה על קטגוריות הרכב האחרות (דיזל, בנזין), כך תהיה תוספת מס של 750 ₪. מתווה זה זהה לזה משנת 2025 ומטרתו לסבסד את הפחתת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים.

נזכיר, במסגרת תוכנית "מיסוי ירוק" משנת 2009, מס הקנייה על כל כלי הרכב, כולל כלי רכב חשמליים, נקבע ל-83%. אבל כדי לעודד את הציבור לקנות כלי רכב חשמליים, הופחת המס באמצעות הוראות שעה.

בשנה שעברה מכירות כלי הרכב החשמליים שברו שיאים

עד שנת 2025 מכירת כלי הרכב החשמליים בישראל שברה שיאים. כפי שדיווחנו לפני כשנה, בשנת 2024 כ-25% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל (עד 3.5 טון) היו חשמליים, בהשוואה ל-18% בשנת 2023. ב-5 שנים זינק נתח השוק של כלי רכב חשמליים מ-0.7% בשנת 2020 ל-25% בשנת 2024.

הנתון הישראלי מרשים עוד יותר כשמשווים אותו לאירופה שבה בשנת 2024 רק 13.6% מכלי הרכב שנמכרו היו חשמליים – ירידה בשיעור של 1% בהשוואה לשנת 2023. אך יש מדינות באירופה שבהן נרשם שיעור יותר גבוה של מכירת כלי רכב חשמליים, רובן בצפון אירופה (דנמרק, בלגיה, שבדיה, פינלנד, איסלנד, נורבגיה, לוקסמבורג, הולנד ומלטה).

---

מסמכים רלוונטיים:

  1. עמדת משרד האנרגיה על מתווה המס על רכישת רכב חשמלי, משרד האנרגיה, 11.2025

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר וגזי חממה:

חברה איש קשר טלפון מייל
איירלאב - בדיקות אוויר אהוד רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
ESE דניאל צוקרמן 072-3941570 ese@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>