חברות התעופה בישראל יחויבו בניטור ובקיזוז פליטות גזי חממה
רשות התעופה האזרחית פרסמה להערות הציבור עדכון לתקנות טיס הנוגע לחובת ניטור, אימות וקיזוז פליטות גזי חממה
  • מאת: E. Kaplan | מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 27/6/2022

רשות התעופה האזרחית פרסמה השבוע להערות הציבור עדכון ל"תקנות הטיס (יישום הוראות נספח 16 לאמנה לעניין פליטת CO2)" שמחיל חובה על חברות התעופה לנטר, לאמת, לדווח ולקזז פליטות פחמן דו חמצני מטיסות בינלאומיות, בהתאם לאמנה של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) עליו ישראל חתומה.

רק בשנת 2027 המנגנון הופך למחייב בכל העולם, אך חברות התעופה הישראליות הרלוונטיות (אל-על, ארקיע, ישראייר, וקאל) הסכימו בעבר להשתתף בשלב הפיילוט של המנגנון לניטור וקיזוז פליטות גזי חממה, ולכן החלו לנטר את הפליטות כבר בשנת 2019 שנקבעה כשנת בסיס ולעמוד ביעדי פליטה תלת-שנתיים (לשנים 2021-2023, 2024-2027).

לחברות התעופה יש 2 אפשרויות לקזז פליטות עודפות של גזי חממה:

  1. לרכוש יחידות פליטה (emission unit) מחברה אחרת שלא מממשת את מכסת הפליטות שלה, בשווקים מוכרים ומאושרים על-ידי ICAO
  2. שימוש בדלקים חסכוניים המאושרים על-ידי ICAO

ישראל מחויבת להכניס את העדכון לחקיקה שלה כחלק מהאמנה הבינלאומית לתעופה עליה היא חתומה, אך כאמור חברות התעופה הישראליות כבר לקחו על עצמן השתתפות באופן וולונטרי במנגנון, כך שמבחינתן לא מדובר בחובה חדשה.

אפשר להגיש הערות ציבור עד לתאריך 12.7.2022.


כתבות רלוונטיות:

  1. אירופה: מס פחמן בגבול, מכסות פליטה לתעשייה, 12.10.2021
  2. משנת 2025 רק אוטובוסים חשמליים יירכשו, 20.7.2021
  3. מס הפחמן קרוב מתמיד, 29.6.2021
  4. זנדברג מתחייבת להמשכיות במשרד להגנ"ס, 17.6.2021
  5. למידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

ניטור, אימות וקיזוז פליטות גזי חממה בתעופה

לפי המוצע בעדכון הנוכחי, בכל מדינה החתומה על האמנה של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), יש לקבוע מנגנונים שעניינם ניטור, מדידה, קיזוז והפחתת פליטות CO2, כך שחברות התעופה יהיו מחויבות להגביל את פליטות ה-CO2 שלהן.

בהתאם לכך, חברות התעופה מתבקשות לנטר את צריכת הדלק, להמיר אותה לפליטות CO2, לאמת את נתוני הפליטות של החברה בעזרת גוף חיצוני (גוף מאמת) ובמידת הצורך לקזז פליטות, כל 3 שנים (2021-2023, 2024-2027 ואילך).

הטיסות הרלוונטיות למנגנון הן אלה ששתי המדינות, גם בנקודת ההמראה וגם בנקודת הנחיתה, נוטלות חלק במנגנון המדובר.

יש לציין שלצד פרסום הטיוטה לא פורסם מסמך השפעת רגולציה (RIA) בנימוק שאין חובה במקרה זה לפרסם מסמך זה. הסיבה לכך היא שמדובר בשינוי מחייב שלא נתון לשיקול דעתה של רשות התעופה האזרחית משום שישראל חתומה על אמנה מחייבת ואף התנדבה להשתתף בפיילוט ליישומה.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה