אירופה: מס פחמן בגבול, מכסות פליטה לתעשייה, רכב חשמלי
האיחוד האירופאי פרסם לאחרונה חבילה של הצעות חוק במגוון תחומים שמטרתן לשרטט את הדרך המעשית להשגת יעדי האקלים השאפתניים שלו
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 12/10/2021

האיחוד האירופאי פרסם לאחרונה חבילה של הצעות חוק שמטרתן ליישם את מטרות ה'ניו גרין דיל' -  הפחתת פליטות גזי חממה ב-55% (לעומת 1990) עד שנת 2030, ובדרך לאיפוס הפליטות עד 2050. כיום הפחתת פליטות גזי החממה באירופה לעומת 1990 עומדת על 24%.

הצעות החוק משרטטות את הדרך המעשית להמשך הפחתת הפליטות והן חולשות על תחומי עיסוק רבים, בהם: החמרת יעדי הפחתת הפליטות של התעשייה וייצור החשמל, הטלת מס גבול על סחורות ממדינות שאין בהן מדיניות אקלים מספקת, העלאת המס על דלקים פוסיליים, חיוב הפסקת מכירת רכבים מזהמים ועוד.

המשא ומתן על הצעות החקיקה צפוי להימשך זמן רב, מאחר שעל חלקן קיימת מחלוקת עמוקה בין מדינות האיחוד וגם תעשיינים ובעלי עניין אחרים צפויים להתנגד להן במתכונת הנוכחית.

קישור לחקיקה הרלוונטית בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. משנת 2025 רק אוטובוסים חשמליים יירכשו, 20.7.2021
  2. היערכות למשבר האקלים: מערכת הביטחון מפגרת מאחור, 04.7.2021
  3. מס הפחמן קרוב מתמיד, 29.6.2021
  4. זנדברג מתחייבת להמשכיות במשרד להגנ"ס, 17.6.2021
  5. למידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

מכסות פליטה לתעשייה, ייצור חשמל, תעופה ושייט

אחת מהצעות החוק המשמעותיות נוגעת להחמרת מכסות פליטת גזי חממה תוך אפשרות לסחר בתעודות לקיזוז פליטות גזי חממה (Carbon Trading) במסגרת המנגנון האירופאי לסחר בפליטות ETS (Emission Trading System).

לפי ההצעה גם פליטות מענף השיט יחויבו במכסות פליטה ויוכלו לסחור בתעודות קיזוז פליטות גזי חממה. במקביל מכסת הפליטות למפעלי תעשייה, אתרי ייצור חשמל וענף התעופה – שפועלים תחת המנגנון כבר 16 שנה – תוחמר והם יצטרכו להמשיך ולצמצם את פליטות גזי החממה שלהם – או לשלם למישהו אחר שיקזז את הפליטות.

כמו כן, מוצע לנהל במנגנון נפרד סחר הפליטות ממבנים ומתחבורה החל משנת 2025.

בנוסף, מדינות האיחוד יידרשו להשקיע את ההכנסות ממנגנון הסחר בפליטות גזי חממה, בפרויקטים שקשורים להתמודדות והיערכות עם שינוי האקלים.

הטלת מכס על פחמן בגבולות האירופיים

הצעה נוספת של הנציבות האירופית נוגעת להטלת מכס על יבוא מוצרים שמגיעים ממדינות ללא מדיניות אקלימית מתקדמת החל משנת-2023 ובאופן מדורג.

מטרת המכס היא למנוע מצב שהמכסות המחמירות על הפליטות באירופה ייגרמו למעבר של קווי ייצור של מוצרים עתירי אנרגיה (ולכן גם פליטות גזי חממה), למדינות בהן אין מכסות פליטה מחמירות כמו באירופה. לא רק שהדבר נחוץ על מנת להגן על התעשייה האירופאית שהייצור בה צפוי להתייקר בשל מכסות הפחמן, אלא גם שבאפקט החממה אין חשיבות למיקום בו הפליטות נפלטות – כך שהעברת הפליטות למדינות אחרות לא תקדם את המאבק בשינוי האקלים.

המס צפוי להיות מוטל בשלב הראשון על מוצרים שתהליך הייצור שלהם עתיר בפליטות גזי חממה: ברזל, פלדה, אלומיניום, מלט, דשנים וחשמל.

משמעות הטלת מס גבול על כניסת סחורות לאירופה היא שיבואנים אירופיים יידרשו לרכוש 'קצבאות פחמן' מהממשלה, שיהוו בעצם את התשלום עבור הסחורה הנכנסת שלא שולם עבורה מס פחמן במדינת המקור. היבואן יידרש לספק נתונים על פליטות אלה לממשלה ואם לא יצליח, יתמחרו את הסחורה על פי מחיר ממוצע.

יצרניות המכוניות מתחייבות להפסיק למכור רכבים מזהמים

במסגרת תיקוני החקיקה, מוצעים יעדים חדשים להפחתת פליטות גזי חממה גם מענף התחבורה -  שהמשמעות שלהם היא שכל הרכבים החדשים שיירשמו באירופה החל משנת 2035 יהיו ללא פליטות (חשמלי או מימן). מעניין להיזכר שבתוכנית שהציג משרד האנרגיה הישראלי לפני שנתיים הוצב יעד דומה, אך מוקדם יותר – לשנת 2030.

כדי לתמוך במעבר לרכבים חשמליים, החוק החדש מחייב את מדינות האיחוד להרחיב את תשתיות הטעינה ותדלוק המימן בשטחן – כל 60 ק"מ תחנת טעינה חשמלית וכל 150 ק"מ תחנת תדלוק מימן בכבישים ראשיים.

הצעות חוק נוספות

עוד הצעה בחבילת החקיקה היא להגדיל את יעד האנרגיות המתחדשות לשנת 2030 מהיעד הנוכחי -32% - ל-40%. להזכיר שבישראל היה ויכוח לגבי היעד של האנרגיות המתחדשות, בין המשרד להגנ"ס ששאף ל 40% לשנת 2030, למשרד האנרגיה שקבע לבסוף 30%.

היעד לבנייה ירוקה – לפחות 49% מצורכי האנרגיה יגיעו מאנרגיות מתחדשות עד 2030. יעד נוסף הוא דרישה ממדינות האיחוד להתייעל אנרגטית ב-1.5% בכל שנה בין השנים 2040-2030.עוד ממליצה הנציבות האירופית להגדיל את שתילת העצים ב-3 מיליארד עצים לפחות עד 2030 ואת השימוש במוצרי עץ להחלפת בטון בבנייה.

עוד הצעה של הנציבות האירופית במסגרת חבילת החקיקה היא להעלות את המס על דלקים פוסיליים - וקצת פחות מזה על גז אשר צפוי לשמש בתקופת המעבר - כך שישקפו את העלויות החיצוניות שלהם. כמו כן, מוצע להטיל מס גם על דלק מטוסים המשמש לטיסות בתוך האיחוד האירופי. אך כדי לשנות את גובה המס הזה דרושה הסכמה מצד כל המדינות החברות באיחוד וצפויות מחלוקות בעניין. עוד בעניין דלק תעופה, מוצע לחייב למהול אותו בדלקים ירוקים בהדרגה.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה