משרד התחבורה פרסם את טיוטת תקנות הטיס לסבב נוסף של הערות ציבור, לאחר הטמעת שינויים בטיוטה בעקבות הערות שעלו בסבב ההערות הראשון. התקנות עוסקות בהגבלת תנועת מטוסים וקביעת מכסת רעש בשעות הלילה בנמל התעופה בן גוריון.
מטרת התקנות היא להטיל הגבלות על היקף טיסות הלילה מנתב"ג ואליו ולהגביל את עוצמת הרעש הכללית שטיסות אלה מייצרות, בייחוד על רקע הכוונה להגדיל את הקיבולת של נתב"ג לפי צורכי התנועה האווירית הבינלאומית.
התקנות מגדירות בין השאר מהן שעות שעות לילה, מגדירות את רמת הרעש שמעליה אסור להמריא או לנחות בשעות הלילה, קובעת באילו מקרים ניתן לחרוג מכך ועוד.
בין השינויים העיקריים בטיוטה המעודכנת שפורסמה כעת:
כמו כן, כניסתן לתוקף של התקנות נדחתה בשנה ואם הפעם הן יאושרו הן ייכנסו לתוקף ב-28 במרץ 2027, או ביום הראשון לעונת התעופה שמתחילה שנה אחרי אישור תיקון 3 לתמ"א 2/4 לנמל התעופה בן גוריון, המאוחר ביניהם.
קישור לנוסח התקנות בתחתית הכתבה, אפשר להגיש הערות לטיוטת התקנות עד 27.10.2025.
כתבות רלוונטיות:
התקנות שפרסם משרד התחבורה נועדו כאמור להפחית את עוצמת רעש המטוסים בלילה באמצעות הגבלת תנועות המטוסים וקביעת מכסות רעש.
כדי לעשות זאת, התקנות מגדירות את שעות הלילה שבהן יחולו הגבלות על רעש מטוסים: בין 22:00 ל-5:00 בתקופת שעון קיץ, ובין 22:00 ל-5:30 בתקופת שעון חורף.
בשעות אלה מטוס בעל מנת רעש של 4 ויותר (מ-96 EPNdB) לא יורשה להמריא או לנחות. מנת רעש היא הערך המוקצה להמראה אחת או לנחיתה אחת של מטוס. ההגדרה, והתקנות בכלל, מבוססות על נוהלי משרד התחבורה הבריטי שהותאמו לישראל.
טיוטת התקנות מבחינה בין כלל שעות הלילה (22:00 עד 5:00 או 5:30) לבין "שעות הלילה העמוק" המתחילות ב2:00. בשעות אלה (2:00–5:00 בעונת הקיץ ו-2:00–5:30 בעונת החורף) יאסרו המראות ונחיתות למטוסים בעלי מנת רעש של 2 ויותר (מ-93 EPNdB).
התקנות לא רק מגבילות את תנועות המטוסים או את מנות הרעש בשעות הלילה אלא קובעות ספים שונים לעונת הקיץ ולעונת החורף. בתוספת לתקנות יש טבלה המפרטת כמה תנועות מטוסים ליליות מותרות בעונת הקיץ ובעונת החורף לצד מכסת הרעש המותרת בכל עונה.
בהשוואה לטיוטה הקודמת, טיוטת התקנות המעודכנת שפורסמה כעת מגדילה כאמור את מכסת תנועת המטוסים הלילית בשיעור של כ-6.5% ל-15,556 בעונת הקיץ ובשיעור של כ-16% ל-8,410 בעונת החורף. הגדלת המכסה נעשתה בעקבות ניתוח מעודכן של נתוני הפעילות האווירית בעונת חורף 2022–2023 ועונת קיץ 2023 (בנרמול 3 השבועות האחרונים בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל).
כמו כן, בטיוטה המעודכנת הופחתה מכסת הרעש בשיעור של כ-10% בגלל ירידה צפויה בכמות הרעש הממוצעת של מטוסי נוסעים ב-4 השנים הקרובות בזכות שיפורים טכנולוגיים והחלפת מטוסים.
נוסף על אלה כוללת הטיוטה המעודכנת גם מנגנון עדכון אוטומטי של הגבלת התנועות העונתית ומכסת הרעש העונתית אחת ל-4 שנים, החל מעונת הקיץ 2031.
עוד שינויים בטיוטה המעודכנת:
---
מסמכים רלוונטיים: