פורסמה טיוטה מעודכנת של תקנות המגבילות את הרעש מתנועת המטוסים בנתב"ג
הטיוטה פורסמה שוב להערות ציבור לאחר שנערכו בה שינויים כגון: הגדלת מספר תנועות המטוסים, הפחתת מכסת הרעש, קביעת מנגנון עדכון אוטומטי, ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 10/9/2025

משרד התחבורה פרסם את טיוטת תקנות הטיס לסבב נוסף של הערות ציבור, לאחר הטמעת שינויים בטיוטה בעקבות הערות שעלו בסבב ההערות הראשון. התקנות עוסקות בהגבלת תנועת מטוסים וקביעת מכסת רעש בשעות הלילה בנמל התעופה בן גוריון.

מטרת התקנות היא להטיל הגבלות על היקף טיסות הלילה מנתב"ג ואליו ולהגביל את עוצמת הרעש הכללית שטיסות אלה מייצרות, בייחוד על רקע הכוונה להגדיל את הקיבולת של נתב"ג לפי צורכי התנועה האווירית הבינלאומית.

התקנות מגדירות בין השאר מהן שעות שעות לילה, מגדירות את רמת הרעש שמעליה אסור להמריא או לנחות בשעות הלילה, קובעת באילו מקרים ניתן לחרוג מכך ועוד.

בין השינויים העיקריים בטיוטה המעודכנת שפורסמה כעת:

  • הגדלת מכסת תנועות המטוסים החיונית בלילית בעונת הקיץ והחורף.
  • הפחתת מכסת הרעש בשיעור של 10%.
  • הוספת מנגנון עדכון אוטומטי של הגבלת התנועות העונתית ומכסת הרעש העונתית אחת ל-4 שנים.

כמו כן, כניסתן לתוקף של התקנות נדחתה בשנה ואם הפעם הן יאושרו הן ייכנסו לתוקף ב-28 במרץ 2027, או ביום הראשון לעונת התעופה שמתחילה שנה אחרי אישור תיקון 3 לתמ"א 2/4 לנמל התעופה בן גוריון, המאוחר ביניהם.

קישור לנוסח התקנות בתחתית הכתבה, אפשר להגיש הערות לטיוטת התקנות עד 27.10.2025.


כתבות רלוונטיות:

  1. טיוטת תקנות שנועדה להגביל את רעש המטוסים בנתב"ג, 2.6.2024
  2. ירידה של 52% ברעש מטיסות בנתב"ג בגלל הקורונה, 24.3.2020
  3. אירופה: יעד להפחתת רעש ב-30% אך תחזיות מצביעות על אפס שיפור, 26.6.2025
  4. מצלמות אקוסטיות לאכיפת רעש חריג יוצבו בנוף הגליל, 21.2.2024
  5. קנסות על מפגעי רעש שתועדו במצלמה אקוסטית, 26.11.2023
  6. מידע נוסף על מפגעי רעש | infospot

התקנות: הפחתת רמת הרעש באמצעות הגבלת תנועת המטוסים

התקנות שפרסם משרד התחבורה נועדו כאמור להפחית את עוצמת רעש המטוסים בלילה באמצעות הגבלת תנועות המטוסים וקביעת מכסות רעש.

כדי לעשות זאת, התקנות מגדירות את שעות הלילה שבהן יחולו הגבלות על רעש מטוסים: בין 22:00 ל-5:00 בתקופת שעון קיץ, ובין 22:00 ל-5:30 בתקופת שעון חורף.

בשעות אלה מטוס בעל מנת רעש של 4 ויותר (מ-96 EPNdB) לא יורשה להמריא או לנחות. מנת רעש היא הערך המוקצה להמראה אחת או לנחיתה אחת של מטוס. ההגדרה, והתקנות בכלל, מבוססות על נוהלי משרד התחבורה הבריטי שהותאמו לישראל.

טיוטת התקנות מבחינה בין כלל שעות הלילה (22:00 עד 5:00 או 5:30) לבין "שעות הלילה העמוק" המתחילות ב2:00. בשעות אלה (2:00–5:00 בעונת הקיץ ו-2:00–5:30 בעונת החורף) יאסרו המראות ונחיתות למטוסים בעלי מנת רעש של 2 ויותר (מ-93 EPNdB).

התקנות לא רק מגבילות את תנועות המטוסים או את מנות הרעש בשעות הלילה אלא קובעות ספים שונים לעונת הקיץ ולעונת החורף. בתוספת לתקנות יש טבלה המפרטת כמה תנועות מטוסים ליליות מותרות בעונת הקיץ ובעונת החורף לצד מכסת הרעש המותרת בכל עונה.

השינויים: מספר המטוסים גדלה, מכסת הרעש ירדה

בהשוואה לטיוטה הקודמת, טיוטת התקנות המעודכנת שפורסמה כעת מגדילה כאמור את מכסת תנועת המטוסים הלילית בשיעור של כ-6.5% ל-15,556 בעונת הקיץ ובשיעור של כ-16% ל-8,410 בעונת החורף. הגדלת המכסה נעשתה בעקבות ניתוח מעודכן של נתוני הפעילות האווירית בעונת חורף 2022–2023 ועונת קיץ 2023 (בנרמול 3 השבועות האחרונים בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל).

כמו כן, בטיוטה המעודכנת הופחתה מכסת הרעש בשיעור של כ-10% בגלל ירידה צפויה בכמות הרעש הממוצעת של מטוסי נוסעים ב-4 השנים הקרובות בזכות שיפורים טכנולוגיים והחלפת מטוסים.

נוסף על אלה כוללת הטיוטה המעודכנת גם מנגנון עדכון אוטומטי של הגבלת התנועות העונתית ומכסת הרעש העונתית אחת ל-4 שנים, החל מעונת הקיץ 2031.

עוד שינויים בטיוטה המעודכנת:

  • שיוך רמות רעש למטוסים ייקבע בתקנות עצמן, ולא יסתמך יותר על ההנחיות הבריטיות.
  • מפעיל שדה התעופה יוכל לדרוש עמידה ברמות רעש מסוימות (מקסימלית או ממוצעת) כתנאי לקבלת זמן לנחיתה או המראה.
  • הגבלות חדשות על גמישות בתכנון תנועות טיסה – עדיין יתאפשר להעביר תנועות מטוסים מעונה עתידית או להעביר תנועות שלא נוצלו לעונה הבאה, אך בטיוטה המעודכנת הגמישות הזו הוגבלה.
  • מנהל רת"א (רשות תעופה אזרחית) יוכל להחריג טיסות רק במקרים מוגדרים. עם זאת יהיה אפשר להחריג סדרת טיסות ולא רק טיסה אחת.
  • גם בתבנית התפעול החדשה, לא תתאפשר נחיתה על מסלול 21 בנתב"ג (הגורם למטרדי רעש ביישובים הסמוכים) עד השעה 06:00.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה