מצלמות אקוסטיות לאכיפת רעש חריג יוצבו בעיר נוף הגליל
אחרי עיריית פתח תקווה מגיע התור של נוף הגליל: בעיר יותקנו מצלמות אקוסטיות שיתעדו רעש חריג ויאפשרו לשלוח לעבריינים קנס אוטומטי
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/2/2024

המשרד להגנת הסביבה ועיריית נוף הגליל (נצרת עלית לשעבר) החלו ביישום מיזם 'העיר השקטה' בעיר. במסגרת זו נערכה אכיפה ממוקדת נגד נהגים של כלי רכב מזהמים ומרעישים בנוף הגליל וסביבתה. בשלב הבא יוצבו ברחבי העיר מצלמות גלאי רעש שיוכלו לתעד ולשלוח קנס לגורמי רעש, כפי שפועלות מצלמות המהירות של המשטרה.

מצלמות אקוסטיות לתיעוד רעש הן טכנולוגיה חדשה יחסית שנעשה בה שימוש בישראל, שיודעות  להבחין בין רעש של שימוש בצופר רכב, לבין יתר רעשי הרקע. פיילוט מוצלח של הטכנולוגיה כבר הושלם בפתח תקווה לפני כשנה, ובעקבות כך אישרה הכנסת לראשונה לעירייה להטיל קנסות בגין מפגעי הרעש שתועדו במצלמה.

במסגרת תקציב המדינה האחרון שאושר בתחילת השנה, המשרד להגנת הסביבה קיבל תוספת תקציבית של 165 מיליון ₪. כפי שדיווחנו, הוא החליט להשקיע את התקציב בנושאים אחדים, בהם קידום אכיפה דיגיטלית נגד עבירות רעש בערים.

סרטון: בחינת טכנולוגיות לזיהוי רעש


כתבות רלוונטיות:

  1. קנסות על מפגעי רעש שתועדו במצלמה אקוסטית, 26.11.2023
  2. טכנולוגיות לזיהוי רעש מכלי רכב, 23.07.2023
  3. פיילוט: מערך של גלאי רעש יותקן ב-4 ערים, 17.5.2023
  4. טכנולוגיות ואמצעים חדשים למדידה ואכיפה של מפגעי רעש, 25.1.2023
  5. כך תתמודדו עם מפגע רעש, 15.3.2023
  6. מידע נוסף על מפגעי רעש | infospot

100 רכבים מזהמים או מרעישים הורדו מהכביש

כחלק ממיזם 'ערים שקטות' שהחל בנוף הגליל, המשטרה המקומית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ביצעה פעילות אכיפה נגד נהגים שמזהמים את האוויר ומרעישים. בעיר ובסביבתה נבדקו 427 כלי רכב, ומתוכם הורדו מהכביש 100. כמו כן נרשמו 72 דוחות הגנת הסביבה.

לפי המשרד להגנ"ס, מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין תחלואת האדם לבין מפגעי זיהום אוויר ומפגעי רעש מתחבורה. מפגעים אלו פוגעים בתפקוד מערכות חיוניות בגוף האדם, לעיתים עד כדי איבוד שמיעה, נזק פיזיולוגי ופסיכולוגי. זיהום אוויר ומפגעי רעש נמנים עם הסיכונים הסביבתיים העיקריים לבריאות הציבור.

קנס על מפגע רעש ממצלמה אקוסטית

בשנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה מקדיש משאבים רבים יותר לפרויקט 'ערים שקטות' שמטרתו להפחית מפגעי רעש בערים. אחד הדגשים הוא מעבר לאכיפה המושתתת על טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מפגעי רעש.

לפני כחודשיים וחצי דיווחנו כי הכנסת אישרה לעיריית פתח תקוה, לראשונה בישראל לרשום קנסות על סמך המידע שנאסף במצלמות אקוסטיות. איך זה עובד בפועל? המידע שנאסף עובר למרכז בקרה, שם יושב פקח או שוטר שמנתח (לא בזמן אמת) את אירועי הרעש באמצעות וידאו, סטילס וקטעי השמע, ואם הוא מוצא הוכחה מספקת לביצוע עבירת רעש – הוא שולח דוח לגורם שאחראי על הרעש.

הפקח או השוטר שיבחנו את תוצר השמע של המצלמה האקוסטית בדיעבד יקבלו גם וידאו שיראה את הרכב הצופר ואת סביבתו. כך הוא אמור לבחון אם הנהג צפר בצדק, כלומר כדי למנוע סכנה, או לא.

בתוך כך, ביולי האחרון דיווחנו כי המשרד להגנת הסביבה ומשרד המדע שיתפו פעולה עם עיריית עכו וקיימו יום הדגמות לטכנולוגיות המזהות רעש מכלי רכב. המיזם בעכו יצא לדרך בהמשך לקול קורא שהבטיח 50 אלף ₪ לכל אחד משלושת המיזמים שיספקו פתרון לגילוי של כלי רכב מרעישים באופן חריג, בתנאי ראות שונים (יום, לילה וערפל) ובכל מזג אוויר.

פיילוט גלאי רעש בישראל

לפני כחצי שנה דיווחנו על פיילוט נוסף לזיהוי מפגעי רעש באמצעות 165 גלאי רעש שנפרסו ב-4 ערים: פתח תקווה, כפר סבא, ראשל"צ ולוד.

הגלאים אוספים מידע על מקרי רעש לאורך כל שעות היממה ומתריעים בזמן אמת לרשויות על רעש חריג ממטוסים, ממכוניות, מתעשייה ועוד. כך מתאפשר לרשויות להגיב מהר לרווחת התושבים. המיזם מאפשר בנוסף לייצר מפות רעש שיציגו לתושבים את רמות הרעש הממוצעות באזורים מסוימים בעיר. המיזם הוא פרי שיתוף פעולה של המשרד להגנת הסביבה ומערך הדיגיטל הלאומי.

אתגר טכנולוגי לזיהוי כלי רכב מרעישים

לפי המשרד להגנת הסביבה, בשנים האחרונות רעש מכלי רכב הפך למפגע בסביבה העירונית והבין-העירונית, במיוחד בשל שינויים לא חוקיים בכלי הרכב -  במנוע או במערכת הפליטה של אופנועים.

המשרד הוסיף כי רעש מתחבורה מפריע לפעילות היומיומית של אנשים בבית הספר, בעבודה, בבית ובשעות הפנאי ואף גורם להפרעות בשינה, לחרדה ולבהלה. ארגון הבריאות העולמי אף קבע כי לרעש מתחבורה השלכות שליליות על בריאות האדם, ובהן תחלואת לב וכלי דם, פגיעה ביכולות קוגניטיביות, השפעות פסיכופיזיולוגיות, הפחתת ביצועים של המוח וגרימת שינויים בהתנהגות חברתית.

רמות הרעש המותרות מתבססות על תקנים למניעת רעש כמפורט בתקנות התעבורה. כיום, בהיעדר טכנולוגיה אוטומטית לגילוי וזיהוי מפגעי רעש מכלי רכב, האכיפה מורכבת ומצריכה מבצעים עתירי כוח אדם.

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "פעולות אכיפה ממוקדות נגד זיהום אוויר ורעש מתחבורה הן כלי חשוב בסל הכלים העומדים לרשות המשרד להגנת הסביבה במאבק נגד התופעה המתווספים למיזמים בתמיכת המשרד כדוגמת ערים שקטות. המשרד ימשיך לפעול בכל חלקי הארץ ובכל הכלים העומדים לרשותו במטרה לשמור על בריאות הסביבה והציבור בישראל".

ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט: "אני מודה למשרד להגנת הסביבה ולשרה עידית סילמן שהרימו את הכפפה והובילו פתרון אפקטיבי לבעיה שפוגעת גם באיכות הסביבה וגם באיכות החיים של האנשים שחיים בה ולא מדובר רק בנוף הגליל. מטרד הרעש הוא בעיה ארצית ואין מקום שאינו סובל ממנה".


ספקים מומלצים למדידה וטיפול במפגעי רעש:

חברה איש קשר טלפון מייל
קובי בר-לב עורכי דין קובי בר-לב 072-3712012 KB@infospot.co.il
פאר אקוסטיקה כרמל פאר 050-8308167 peer@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>